iPhone 5c, czyli jak sprzedać drugi raz to samo [Podróż w czasie]

iPhone 5c, czyli jak sprzedać drugi raz to samo [Podróż w czasie]01.06.2019 15:58

Dziś przypomnimy sobie najprzystępniejszego iPhone'a w historii.

W latach 2007-2012 Apple wypuszczał jednorazowo tylko jeden model telefonu; po jednym iPhonie na każdy rok. Na początku roku 2013 po sieci zaczęły krążyć jednak plotki, jakoby Apple planował zmienić plany wydawnicze. Liczne przesłanki wskazywały na to, że u boku oczekiwanego iPhone'a 5s pojawi się model dodatkowy, przystępniejszy cenowo.

Media ochrzciły nowy telefon "tanim iPhone'em". Przecieków i spekulacji było tak dużo, że zareagował na nie sam Apple. Phil Schiller, wiceszef ds. marketingu, skomentował plotki enigmatycznymi słowami: "pomimo popularności tańszych smartfonów, to nigdy nie będzie przyszłość produktów firmy Apple". Schiller podkreślił jednocześnie, że ówczesne 20 proc. udziałów w sprzedaży smartfonów wystarczało, by Apple zgarniał 75 proc. zysków.

Oczywiście Apple nie twierdził, że tańszy iPhone w ogóle nie powstaje. Dał tylko do zrozumienia, że "tani iPhone" nie będzie tani.

iPhone 5c okazał się być iPhone'em 5 w nowej obudowie

Lokomotywą marketingową napędzającą sprzedaż nowego modelu były kolorowe obudowy. Apple, który dotychczas wypuszczał jedynie ciemne i jasne wariacje swoich smartfonów, nagle zaoferował klientom prawdziwy urodzaj barw. Do wyboru oddano wersję zieloną, niebieską, różową, żółtą oraz białą.

"Naśladownictwo jest najwyższą formą uznania"
"Naśladownictwo jest najwyższą formą uznania"

Nie dało się nie zauważyć, że impulsem do wypuszczenia iPhone'a 5c były kolorowe Lumie, które zaczęły zdobywać sympatię młodszych użytkowników smartfonów. Uwagi na to nie omieszkała zresztą zwrócić sama Nokia.

Ciężko było jednak nazwać iPhone'a 5c całkowicie nowym smartfonem. Pod płaszczykiem kolorowego szaleństwa, Apple przepakował niemal wszystkie podzespoły z metalowej obudowy starszego o rok iPhone'a 5 do tańszej w produkcji skorupy z tworzywa sztucznego.

Nowy telefon miał ten sam 4-calowy ekran, ten sam układ Apple A6, tyle samo RAM-u (1 GB) i ten sam 8-megapikselowy aparat. Jedynie pojemność akumulatora wzrosła z 1440 do 1510 mAh.

Apple iPhone 5C Official Video

Ku rozczarowaniu wielu osób, Apple zdecydował się na wycofanie z oferty uwielbianego przez użytkowników iPhone'a 5 i zastąpienie go plastikowym odpowiednikiem.

"Tani iPhone" rzeczywiście nie był zbyt tani

Wariant 16 GB kosztował 2499 zł, a wersja 32 GB aż 2999 zł. Dla porównania najmocniejszy wówczas iPhone 5s startował z poziomu 2949 zł. 5c kosztował więc mniej więcej tyle, na ile wyceniony byłby iPhone 5 po obniżce cen z okazji premiery nowszej generacji.

Kilka miesięcy później Apple podjął jednak kroki mające uczynić iPhone'a 5c jeszcze bardziej przystępnym. Oczywiście w swoim stylu. W kwietniu 2014 do oferty dołączyła wersja z 8 GB pamięci za 2279 zł.

Z perspektywy czasu trudno patrzeć na iPhone'a 5c inaczej niż na próbę (udaną) sprzedania drugi raz tego samego. Tylko w nieco okrojonym wydaniu i z - prawdopodobnie - wyższą marżą. Cóż, magia Apple'a.

P.S. Jeśli dla kogoś kolorowa obudowa była niewystarczająca, mógł dokupić, ekhm, designerskie etui.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.