Jak płacić telefonem?

Jak płacić telefonem?27.06.2016 12:50
Źródło zdjęć: © Samsung
Łukasz Skałba

Płacenie za pomocą smartfona nie należy do zbyt skomplikowanych czynności. Płatności zbliżeniowe stały się bardziej uniwersalne, a na rynku nie brakuje alternatyw takich jak BLIK. Jak z tego wszystkiego korzystać?

HCE

Jeszcze jakiś czas temu płatności zbliżeniowe smartfonem były dosyć problematyczne. Trzeba było mieć specjalną kartę SIM oraz być związanym z odpowiednim operatorem i właściwym bankiem. Dzisiaj te ograniczenia zanikają. Wszystko to za sprawą standardu HCE (Host Card Emulation). W przypadku tej technologii, dane karty bankowej są przechowywane nie na karcie SIM, a w chmurze obliczeniowej.

Tymi smartfonami zapłacisz zbliżeniowo

Warunki nie są wygórowane. Twój smartfon musi spełniać tylko dwa - być oparty na platformie Android w wersji 4.4 lub wyższej oraz mieć antenę NFC. Wyjątkiem jest bank Pekao w którym można płacić również smartfonami z systemem Windows Phone 10.

Płatność smartfonem w praktyce

Proces samej płatności jest banalnie prosty. Wystarczy, że zbliżysz odblokowanego smartfona do terminalna zbliżeniowego i… poszło. Płatność zakończona. Mowa tu oczywiście o mniejszych kwotach. Przy płatnościach powyżej 50 zł cały proces trzeba zatwierdzić wpisując PIN - w przypadku banków Pekao, Getin, BZ WBK oraz Euro Bank kod wpisujemy na terminalu. W przypadku PKO BP - na smartfonie.

Ja zacząć?

Część banków płatności smartfonem ma zintegrowane ze swoją aplikacją mobilną. W przypadku Pekao należy zainstalować dodatkową aplikację - PeoPay. Wtedy wystarczy już tylko pobrać dane karty i można zacząć płacić.

Masz masz smartfona bez NFC lub iPhone'a?

Możesz skorzystać z polskiego systemu płatności BLIK. Technologia ta umożliwia płacenie telefonem, dokonywanie wypłat z bankomatu oraz wystawianie “czeków”. Smartfon obsługujący BLIK nie musi mieć modułu NFC - działa to na zupełnie innej zasadzie.

Gdzie zapłacimy poprzez BLIK?

Naprawdę w wielu miejscach. Dane z sierpnia 2015 wskazują na ponad 100 tysięcy kompatybilnych terminali. Teraz jest prawdopodobnie o kilkadziesiąt tysięcy więcej. Co równie ważne, BLIK jest obsługiwany przez prawie wszystkie polskie banki - jest więc pod tym względem jeszcze bardziej uniwersalny niż płatności NFC (HCE).

Jak zapłacić poprzez BLIK?

  • Poinformuj sprzedawcę, że chcesz zapłacić BLIK-iem.
  • W aplikacji swojego banku wybierz płatność BLIK.
  • Wyświetlony 6-cyfrowy kod wprowadź na terminalu płatności lub podaj sprzedawcy.
  • Na smartfonie wyświetla się podsumowanie transakcji, kwota do zapłacenia i prośba o potwierdzenie PIN-em. Po jego wpisaniu, transakcja zostaje zrealizowana.

Jak wypłacać pieniądze z bankomatu za pomocą smartfona?

Metoda jest bardzo podobna do płatności BLIK. Tym razem wybieramy jednak opcję “Wypłata BLIK”, a 6-cyfrowy kod wpisujemy nie na terminalu, a w bankomacie.

Choć płatności HCE są znacznie wygodniejsze, warto dodać, że banki oraz partnerzy często oferują osobom korzystającym z BLIK-a różnego rodzaju promocje. Za skorzystanie z tej formy płatności można liczyć np. na zwrot części pieniędzy, bilety do kina czy inne bonusy.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.