Jeśli iPhone 13 robi to, co obiecują reklamy, to chylę czoła. Zapowiada się przełom

Jeśli iPhone 13 robi to, co obiecują reklamy, to chylę czoła. Zapowiada się przełom17.09.2021 17:12

iPhone 13 może być smartfonem przełomowym pod względem mobilnej wideografii.

Gdy kilka lat temu standardem w smartfonach stał się tryb portretowy, pozwalający na cyfrowe rozmywanie tła na zdjęciach, było jasne, że w końcu ktoś przeniesie ten pomysł do świata wideo. I nie, bynajmniej pierwszy nie był Apple.

Funkcja rozmywania tła na filmach pojawiła się już w 2018 roku w Huaweiu Mate 20 Pro, a niedługo później trafiła do Galaxy S10 5G. Choć ten wariant nigdy nie był dostępny w Polsce, miałem okazję sprawdzić go w Korei i działało to tak:

Galaxy S10 5G: test trybu Wideo Live Focus

Później tego typu tryby wylądowały na kolejnych huaweiach i samsungach, a ostatnio podobną funkcję dostał OPPO Reno 6. W jego przypadku jest ona główną lokomotywą marketingową.

Od kilku miesięcy mówiło się, że podobne rozwiązanie ma trafić do iPhone'a 13. Byłem ciekaw, czy Apple - który często przychodzi na imprezę spóźniony, ale dodaje coś od siebie - będzie w stanie wynaleźć ją na nowo. I firma nie zawiodła.

Rozmywanie tła w iPhonie 13 zapowiada się na nowe rozdanie

Dotychczas zasada działania tego typu funkcji była prosta - skupienie ostrości na pierwszym planie i rozmycie wszystkiego, co znajduje się w tle. Apple poszedł inną drogą.

iPhone 13 umożliwia płynne przesunięcie punktu ostrości z jednego obiektu na drugi, co pozwala na osiągnięcie iście hollywoodzkich efektów. Spójrzcie tylko na wideo promocyjne.

Whodunnit | Cinematic mode | iPhone 13 | Apple

Jasne - film został nagrany przez profesjonalną ekipę filmową z użyciem dodatkowego oprzyrządowania. Apple zapewnia jednak, że sam efekt bokeh realizowany jest w całości przez iPhone'a 13.

Gdzieniegdzie da się dostrzec niedoskonałości, ale bez wpatrywania się w krawędzie obiektów wygląda to imponująco. Gdyby takie sceny pojawiły się w telewizyjnym serialu, pewnie nikt by się nie zorientował, że zostały nagrane telefonem.

Mało tego. Tryb filmowy - bo tak nazywa się wspomniana funkcja iPhone'a 13 - ma w czasie rzeczywistym rejestrować mapę głębi i pozwolić na zmianę punktu ostrości już po nagraniu wideo!

Czegoś takiego jeszcze nie było.

Zwykły bajer? Niekoniecznie. iPhone 13 może zmienić zasady gry

Malutkie matryce zapewniają jakość obrazu na tyle satysfakcjonującą, że powstało już mnóstwo kinowych produkcji czy teledysków, które nagrano z pomocą lub w całości smartfonami. Przykładowo klip do utworu "Stupid Love" Lady Gagi został uwieczniony iPhone'em 11 Pro.

Lady Gaga - Stupid Love (Official Music Video)

Taka jakość wideo może nie zadowoli największych purystów, ale ciężko nazwać ten klip brzydkim. Tym, co jednak zdradza, że został nagrany smartfonem, jest brak płytkiej głębi ostrości. Osoby na pierwszym planie i w tle są tak samo ostre.

Teledysk Lady Gagi nagrano iPhone'em
Teledysk Lady Gagi nagrano iPhone'em

Gdyby operator miał do dyspozycji profesjonalną kamerę, pewnie pozwoliłby sobie na otwarcie przysłony i nałożenie ładnego rozmycia tła. W przypadku iPhone'a 11 Pro było to niemożliwe; sensor jest zbyt mały, by wpadające przez obiektyw światło mogło się rozproszyć i wygenerować piękny, naturalny bokeh.

W iPhonie 13 taki efekt ma być realizowany cyfrowo, a pierwsze zapowiedzi wyglądają bardzo, ale to bardzo obiecująco. Tryb filmowy może się okazać rewolucyjny.

Nie twierdzę, że Christopher Nolan wyrzuci do kosza ubóstwiane przez siebie kamery IMAX i swój kolejny film nagra iPhone'em. Nie zdziwię się jednak, jeśli na taki ruch zdecydują się chociażby tysiące youtuberów. Ci często trzymają się klasycznych kamer w dużej mierze z uwagi na płytką głębię ostrości, która zwiększa atrakcyjność filmów.

Branża foto i wideo dostaje właśnie kolejnego dużego kopa od producentów smartfonów.

Zobacz także:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.