Kolejne braki w regulaminie usług Play powodują problemy!

Kolejne braki w regulaminie usług Play powodują problemy!11.01.2012 15:01
Przyszło Play i zrobiło...
Mateusz Żołyniak

Od czasu wprowadzenia ofert Internetu mobilnego w Play często przewija się temat związany z ich ograniczeniami. Szczególnie dotkliwe są te związane z Nocnym Transferem, o czym niedawno przekonał się na własnej skórze jeden z naszych czytelników.

Usługi Internetu mobilnego w ofertach abonamentowych i na kartę w Play mają pewne ograniczenia. Jednym z nich jest konieczność restartowania połączenia raz na dobę, co wynika z przydzielania nowego adresu IP. Dynamiczne przydzielanie powoduje, że jeżeli użytkownik sam nie zrestartuje połączenia, odbędzie się to automatycznie około godziny 1 w nocy.

To jednak nie wszystko. Konfiguracja łącza pozwala jednorazowo pobierać maksymalnie 2 GB danych, po czym następuje restart łącza, który przeprowadzany jest również po 30 min bezczynności.

Nasz czytelnik, pan Andrzej, korzystał z oferty mobilnego Internetu w sieci Play. W wykupionym abonamencie o wartości 49 zł miał on 12 GB transferu miesięcznie oraz usługę Nocny Transfer. Ta ostatnia w założeniu pozwala na nielimitowany transfer od północy do 9 rano. Podczas korzystania z usługi doświadczył on niedogodności, które w okresie wakacyjnym uniemożliwiły mu pobranie z uniwersyteckich serwerów 3,5 GB filmu instruktażowego, potrzebnego w pracy.

Mimo wielu prób nie udało mu się ściągnąć pliku przez kilka dni, a rozmowa z działem obsługi klienta zaowocowała wymianą karty SIM i odesłaniem modemu do serwisu. Po wymianach okazało się, że problem wciąż występuje, a BOK sugerował, że wina leży po stronie użytkownika, który źle korzysta z usługi lub sprzętu. Jak poinformował Andrzej:

Zdumiało mnie to, napisałem do Play kilka skarg, kilka reklamacji. Oczywiście uzyskałem odpowiedzi z informacja, iż błąd leży po mojej stronie, ponieważ mam złą kartę SIM, uszkodzony modem lub/i pirackie oprogramowanie. W odpowiedzi wysłałem do Play pisemną reklamację, dołączając ekspertyzy wykonane na mój koszt, iż z mojej strony wszystko jest w porządku. Play odpowiedział, że u nich wszystko działa należycie. Zabawa taka trwała do połowy października, kiedy to złożyłem kolejną reklamację dotyczącą conocnego rozłączania...

Dopiero ostatnie pismo przyniosło skutek, a BOK uznał reklamację za zasadną. Po kliku miesiącach zabawy w kotka i myszkę klient otrzymał następującą wiadomość:

Szanowni Państwo,

dziękuję za zgłoszenie dotyczące Play Online, które zostało utworzone 14 października 2011 roku za pośrednictwem poczty elektronicznej. W nawiązaniu do rozmowy telefonicznej z 14 grudnia 2011 roku, uprzejmie informuję, iż z należytą starannością zweryfikowałem opisaną przez Państwo sprawę. Jest mi miło poinformować, iż uznałem reklamację za zasadną. Jednocześnie przepraszam w imieniu firmy za długi okres oczekiwania na rozpatrzenie zgłoszenia. Wymagało ono jednak konsultacji z różnymi działami eksperckimi, co przełożyło się na czas jego rozwiązania.

Przeprowadzona przez nasz dział techniczny analiza aktywności wykonywanych z numeru xxx wykazała, iż warunki sieciowe w Państwa lokalizacji są bardzo dobre. Stacje, do których następuje logowanie nie są przeciążone i działają prawidłowo. Na koncie nie występują również żadne błędy oraz blokady. Niemniej jednak potwierdzam, iż w dwóch przypadkach korzystania z Play Online dochodzi do przerywania sesji internetowej. Następuje to zawsze w sytuacji 30 minutowej nieaktywności lub po ściągnięciu 2 GB danych. Wynika to bezpośrednio z konfiguracji sieci i nie ma możliwości dokonania zmiany powyższych ustawień.

Wyjaśniam również, iż aby usługa "Nocny Transfer" działała prawidłowo, należy sesję internetową rozpocząć chwilę po północy, na przykład o godzinie 00:01. Wtedy nie będzie następowało jej przerywanie około godziny 01.00.

W związku z problemami pan Andrzej do końca trwania umowy dostał zniżkę na abonament, który (z włączonym Nocnym Transferem) wynosi teraz tylko 15 zł. Czy to dużo, czy mało za czas spędzony na walce z Biurem Obsługi Klienta może ocenić tylko nasz czytelnik.

Do takiej sytuacji doprowadziły głównie braki w regulaminie Play. W treści regulaminu usługi Nocny Transfer nie ma bowiem wzmianek o ograniczeniach transferu i konieczności ponownego łączenia się co jakiś czas lub po pobraniu paczki danych o konkretnej wielkości.

Klient, zachęcony reklamami operatora (w których kładziony jest nacisk na nielimitowany transfer), nie do końca wie, na co tak naprawdę się decyduje. Potwierdziła to moja rozmowa z czytelnikiem.

Zresztą to nie pierwszy raz, kiedy w regulaminie Play czegoś brakuje. Regulaminy powinny zawierać opis usług i wszystkie warunki korzystania z nich. Niedziwne więc, że sprawą zainteresowały się również urzędy UKE i UOKIK. Czekamy też na komentarz sieci Play w tej sprawie.

Nie brak stosownych wzmianek w regulaminach jest największym problemem, ale podejście BOK-u. Po pierwsze, powtarzają się próby zrzucania winy na użytkowników i ciągłe zbywanie klienta. W tej sytuacji pomógł upór, za który rekompensata była moim zdaniem niewystarczająca.

Po drugie, Biuro Obsługi Klienta powinno znać ograniczenia usług i podać je użytkownikom, co ułatwiłoby wiele spraw. Niestety, tak się nie dzieje i tracą obie strony: klient i operator, którego marka jest szargana.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.