Komórkowe pomysły, które nie zdobyły uznania

Komórkowe pomysły, które nie zdobyły uznania12.01.2009 07:35
Kira Czarczyńska

Telefon komórkowy jest dość nietypowym gadżetem - przede wszystkim dlatego, że niemal zawsze mamy go przy sobie. Z tego właśnie powodu co chwilę dowiadujemy się o innym, zupełnie nietypowym, zastosowaniu komórki. Jest tak od ładnych paru lat, toteż teraz możemy już ocenić, na ile niektóre pomysły były dobre - a które kompletnie się nie przyjęły...

Trudniej natomiast ocenić aktualne. Zapewne tego, czy wejdą do użytku, dowiemy się dopiero za parę lat.

Telefon komórkowy jest dość nietypowym gadżetem - przede wszystkim dlatego, że niemal zawsze mamy go przy sobie. Z tego właśnie powodu co chwilę dowiadujemy się o innym, zupełnie nietypowym, zastosowaniu komórki. Jest tak od ładnych paru lat, toteż teraz możemy już ocenić, na ile niektóre pomysły były dobre - a które kompletnie się nie przyjęły...

Trudniej natomiast ocenić aktualne. Zapewne tego, czy wejdą do użytku, dowiemy się dopiero za parę lat.

Komórka na komary

Ponad pięć lat temu południowokoreański operator SK Telecom Company postanowił pomóc swoim klientom w walce z najbardziej uciążliwymi zwierzętami świata: komarami. Można było się ich pozbyć, ściągnąć na telefon niesłyszalny dla człowieka sygnał, który imituje odgłos wydawany przez samca komara. Ponieważ zaś gryzące nas samice (bo tak już w przyrodzie jakoś jest, że jak coś gryzie to jest to baba...) starają się samców unikać, miały momentalnie uciekać od naszych komórek i zostawiać nas w spokoju.

Nie wiem jak w Korei, gdzie jednak problem komarów jest bardziej, hm, pijący i co jakiś czas temat wraca - u nas jednak ten pomysł nie przyjął się kompletnie. Może lubimy być gryzieni...

Komórka na raka skóry

Nie, leczyć nie miała - tylko ostrzegać. Przed zwiększonym promieniowaniem UV, mogącym faktycznie zwiększać ryzyko zachorowania na raka skóry. Chip o wymiarach ziarenka ryżu powstał w Japonii również około pięciu lat temu i miał wejść do masowej produkcji. I od tej pory w zasadzie słuch o nim zaginął...

Zadaniem urządzenia miało być reagowanie na wzrost promieniowania UV-A i UV-B i ostrzeganie użytkownika, że na razie lepiej się jednak nie opalać.

Komórka na papierosy

Dr John May z Uniwersytetu Sheffield wymyślił z kolei program, który, uruchamiany na telefonach komórkowych, miał wspomagać rzucanie palenia. Nadal istnieje spora ilość serwisów i aplikacji pomagających poprzez wyświetlanie użytkownikom komórek różnych motywacyjnych zdań, tamta aplikacja jednak robiła coś więcej: migające w określony sposób punkty miały podświadomie zmniejszać naszą ochotę na zapalenie papierosa.

Niby przydatne, ale też już od lat o tym nie słychać...

Dla odmiany jednak...

Niektóre pomysły sprzed tych kilku lat były jednak całkiem trafione. Ot, choćby czujnik ruchu, pozwalający zmienić ustawienie obrazu na wyświetlaczu w zależności od pozycji urządzenia - ma go nawet mój niezbyt drogi aparat cyfrowy. Aparaty w telefonie też zresztą miały być głównie gadżetem bez szerszego zastosowania, w tej chwili zaś istnieją nawet blogi, pozwalające przesyłać zdjęcia bezpośrednio z komórki. A bez zestawów słuchawkowych Bluetooth niektórzy z nas w ogóle sobie nie wyobrażają normalnego funkcjonowania...

Które z obecnych "wynalazków" typujecie jako te, które w ciągu następnych kilku lat znajdą szersze zastosowanie?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.