Koniec nielimitowanej przestrzeni w Zdjęciach Google. Konkurencjo, masz pół roku na wykonanie ruchu

Koniec nielimitowanej przestrzeni w Zdjęciach Google. Konkurencjo, masz pół roku na wykonanie ruchu12.11.2020 12:24

Wszystko co dobre, szybko się kończy.

Zdjęcia Google od ponad 5 lat pozwalają na przechowywanie w chmurze skompresowanych zdjęć i filmów bez żadnych limitów pamięciowych zupełnie za darmo. Gigant właśnie zmienia jednak swoją politykę.

Zdjęcia Google z limitem 15 GB

Od 1 czerwca 2021 roku wszystkie nowe fotki oraz pliki wideo będą zabierały miejsce w przestrzeni chmurowej użytkownika. W wariancie darmowym jest to 15 GB współdzielone między Zdjęcia, Gmaila oraz Dysk. Limit nie obowiązuje jedynie użytkowników smartfonów z linii Google Pixel, którzy wciąż będą mogli przechowywać swoje multimedia za darmo.

Co istotne, do limitu wliczane będą wyłącznie pliki udostępnione od 1 czerwca 2021. Zdjęcia i filmy wgrane na chmurę przed tym terminem pozostaną bezpieczne bez względu na to, ile ich jest.

Google twierdzi, że 15 GB to na tyle dużo, by 80 proc. użytkowników Zdjęć nie odczuło zmiany jeszcze przez 3 lata od momentu wprowadzenia limitu. Na tej stronie możecie sprawdzić szacowany czas do zapełnienia darmowej przestrzeni, bazujący na dotychczasowej częstotliwości udostępniania plików.

Twórcy usługi zapewniają, że w czerwcu 2021 udostępnią dodatkowe narzędzia pozwalające na zarządzanie pamięcią w chmurze. Pojawi się m.in. funkcja wyszukiwania i usuwania rozmytych czy ciemnych zdjęć.

Ile kosztuje większa przestrzeń w Zdjęciach Google?

Jeśli dla kogoś 15 GB okaże się przestrzenią niewystarczającą, będzie mógł zwiększyć limit wykupując pakiet Google One. Ceny startują od 8,99 zł za 100 GB.

Jak jednak wspomniałem wcześniej, mowa o pamięci współdzielonej między Zdjęcia, Gmaila oraz Dysk.

Google zrobił użytkownikom niemiłą niespodziankę, ale sensownych alternatyw - póki co - brak

Wiele osób zarzuca Google'owi nieczystą zagrywkę. Najpierw daje użytkownikom świetną darmową usługę, a po wielu latach - gdy uciec do konkurencji jest już ciężko z uwagi na przyzwyczajenia i trudności z przerzuceniem wielu gigabajtów plików - wprowadza opłaty.

Niestety prawdopodobnie nie istnieje w tym momencie druga usługa, która łączyłaby brak opłat, wygodę obsługi, wbudowany sensowny edytor, multiplatformowość, wysoki potencjał rozwoju (zwłaszcza funkcj bazujących na AI) oraz znakomitą wyszukiwarkę z opcją rozpoznawania obiektów, osób i tekstu. Większość użytkowników będzie musiała zatem zdecydować, komu chce płacić.

W najlepszej sytuacji są użytkownicy iPhone'ów oraz Maców. iCloud oferowany jest w sensownych cenach (zwłaszcza w pakiecie Apple One), a przy tym - w połączeniu z systemową aplikacją Zdjęcia - funkcjonalnie stanowi realną alternatywę dla platformy Google'a. Minusem iClouda jest jednak przywiązanie do ekosystemu jednej marki, co w późniejszym czasie może utrudnić ewentualną przesiadkę.

OneDrive w pakiecie Microsoft 365 z dostępem do Office'a wypada korzystnie cenowo (29,99 zł za 1 TB), ale brakuje mu zaawansowanych funkcji powiązanych stricte ze zdjęciami. Wbudowana wyszukiwarka jest uboga, a edytora brak. Podobny zarzut można rzucić w stronę większości usług chmurowych.

Platformy skierowane do fotografów pokroju Piwigo czy Shoebox są mniej przyjazne użytkownikowi, nakładając chociażby konieczność ręcznego katalogowania plików, czego Zdjęcia Google pozwalają uniknąć dzięki genialnej wyszukiwarce.

Najgroźniejszym rywalem dla Zdjęć Google zdaje się być platforma Amazon Photos

Ta także jest płatna, ale w ramach pakietu Amazon Prime, który obejmuje także serwis VOD, streaming muzyki, darmowe dostawy przesyłek oraz dostęp do ebooków i audiobooków. Za 7,99 euro (ok 36 zł) miesięcznie otrzymuje się to wszystko oraz nielimitowaną przestrzeń na zdjęcia i 5 GB na filmy.

Co najistotniejsze, Amazon Photos stara się konkurować ze Zdjęciami Google także funkcjonalnie. Jeśli więc ktoś chce korzystać z wielu usług Amazonu, jego propozycja może się okazać najkorzystniejsza cenowo.

Liczę na to, że konkurenci Zdjęć Google nie prześpią nadchodzących miesięcy

Jasnym jest, że wielu użytkowników Zdjęć Google korzystało akurat z tej usługi głównie ze względu na brak opłat. Gdy te się pojawią, wizja rozglądania się za alternatywami zacznie być kusząca.

Mam nadzieję, że dostawcy innych usług chmurowych skorzystają z okazji i uatrakcyjnią swoje platformy pod kątem funkcjonalnym lub/i cenowym. Na pewno przed 1 czerwca 2021 powrócimy do tematu i przyjrzymy się aktualnej sytuacji na rynku chmur do zdjęć.

Google chwali się, że w jego chmurze przechowywane są już 4 biliony zdjęć. Każdego tygodnia trafiać ma do niej 28 miliardów plików.

Zobacz również:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.