Który operator ma najszybszy internet mobilny? Jak Polska wypada na tle Europy?

Który operator ma najszybszy internet mobilny? Jak Polska wypada na tle Europy?12.12.2017 17:49
Smartfon z dostępem do Internetu
Źródło zdjęć: © pixabay.com
Mateusz Żołyniak

Twórcy programu RFBenchmark przygotowali nowe raporty dotyczące szybkości i jakości internetu mobilnego. Tym razem skupili się jednak nie tylko na tym, co oferuje czterech największych graczy w Polsce, ale postanowili pokazać również, jak polskie firmy wypadają na tle europejskich operatorów.

RFBenchmark to stosunkowo młoda aplikacja (dostępna na Androida i iOS), która służy do pomiaru szybkości internetu mobilnego. Program stopniowo zdobywa jednak coraz większą popularność, w czym zasługa m.in. jej twórców. Dostarczają bowiem systematycznie raporty obrazujące jakości internetu w ofertach polskich operatorów. Najnowszy dotyczy listopada 2017 roku.

Który operator ma najlepszy internet mobilny?

RFBenchmark w nowym raporcie wskazuje, że aż 75,76 proc. użytkowników korzystających z aplikacji znajdowało się w zasięgu sieci 4G. Z technologii 3G korzystało 23,59 proc. osób, a 0,65 proc. zdanych było na rozwiązania 2G. Ich rozkład aplikacji ze względu na operatorów prezentował się następująco:

  • Plus - 35,58 proc.
  • Orange - 27,54 proc.
  • Play - 23,98 proc.
  • T-Mobile - 12,90 proc.

Twórcy aplikacji RFBenchmark postanowili oceniać jakość internetu mobilnego, jaką oferują polskie sieci, w trzech kategoriach - średnich prędkości pobierania i wysyłania oraz wartości ping.

W zeszłym miesiącu (przyp. red. - październik 2017 roku) pod względem średniej szybkości pobieranych danych LTE najlepszym operatorem był T-Mobile (25,89 Mb/s). W kategorii średniej szybkości wysyłania danych zwyciężył Orange (12,08 Mb/s). Pomarańczowy operator okazał się także najlepszy pod kątem wartości ping (41,84 ms).

Firma wskazuje jasno, że w listopadzie 2017 roku doszło do zmian w rankingu. Jakich? Rzućmy okiem na poszczególne kategorie w odniesieniu do łączności 4G.

Średnia szybkość pobieranych danych:

  • T-Mobile - 28,05 Mb/s;
  • Plus - 23,5 Mb/s;
  • Orange - 22,92 Mb/s;
  • Play - 18,4 Mb/s.

Średnia szybkość wysyłania danych:

  • Plus - 12,44 Mb/s;
  • Orange - 10,71 Mb/s;
  • T-Mobile - 9,98 Mb/s;
  • Play - 6,77 Mb/s.

Najniższa wartość ping:

  • Orange - 40,57 ms;
  • T-Mobile - 42,72 ms;
  • Plus - 46,99 ms;
  • Play - 47,28 ms.

Powyższe dane jasno wskazują, że Play oferuje wyraźnie najgorszej jakości sieć 4G LTE. Należy jednak pamiętać, że nie wynika to do końca ze słabych nadajników, a ograniczeń, jakie narzucone są na klientów, którzy korzystają z opcji roamingu krajowego. Twórcy RFBenchmark - chcąc dopasować jak najlepiej ranking do realiów - traktują wszystkich użytkowników Playa w ten sam sposób.

Jakość usług i prędkość internetu mobilnego wiodących operatorów w Polsce – wyniki szczegółowe, Źródło zdjęć: © RFBenchmark
Jakość usług i prędkość internetu mobilnego wiodących operatorów w Polsce – wyniki szczegółowe
Źródło zdjęć: © RFBenchmark

Powyżej możecie zobaczyć zbiorczą tabelę dla osób korzystających z 4G, a poniżej - dla porównania - możecie zobaczyć zestawienie dla sieci 3G.

Jakość usług i prędkość internetu mobilnego wiodących operatorów w Polsce – wyniki szczegółowe, Źródło zdjęć: © RFBenchmark
Jakość usług i prędkość internetu mobilnego wiodących operatorów w Polsce – wyniki szczegółowe
Źródło zdjęć: © RFBenchmark

Jak Polscy operatorzy wypadają na tle europejskich sieci?

RFBenchmark nie jest aplikacją skierowaną jedynie do użytkowników z Polski. Firma postanowiła więc wykorzystać dane zebrane z całej Europy do stworzenia większego, kwartalnego zestawienia. Jak wypadła w nim Polska?

Porównanie jakości internetu w krajach europejskich w trzecim kwartale 2017 roku - średnia prędkość pobierania danych, Źródło zdjęć: © RFBenchmark
Porównanie jakości internetu w krajach europejskich w trzecim kwartale 2017 roku - średnia prędkość pobierania danych
Źródło zdjęć: © RFBenchmark

Dane RFBenchmark wskazują, że najlepszym internetem mobilnym mogą pochwalić się Węgrzy. Zarówno, gdy idzie o średnią szybkość pobierania danych (79,55 Mb/s), jak i wysyłania (40,71 Mb/s). Pod względem wartości ping przodować ma Estonia (28 ms).

Porównanie jakości internetu w krajach europejskich w trzecim kwartale 2017 roku - średnia prędkość wysyłania danych, Źródło zdjęć: © RFBenchmark
Porównanie jakości internetu w krajach europejskich w trzecim kwartale 2017 roku - średnia prędkość wysyłania danych
Źródło zdjęć: © RFBenchmark

Po względem szybkości pobierania danych w pierwszej trójce za Węgrami znalazły się Litwa i Luksemburg, w których to krajach odnotowano wartości średnie na poziomie odpowiednio 44,71 Mb/s i 44,61 Mb/s. Polska ustępuje im, ponieważ wskazane wartości to 31,44 Mb/s.

Porównanie jakości internetu w krajach europejskich w trzecim kwartale 2017 roku - średnia wartość ping, Źródło zdjęć: © RFBenchmark
Porównanie jakości internetu w krajach europejskich w trzecim kwartale 2017 roku - średnia wartość ping
Źródło zdjęć: © RFBenchmark

Za Węgrami, gdy idzie o średnią szybkość wysyłania danych znalazły się takie kraje jak Luksemburg i Dania - 35,84 Mb/s oraz 2,4 Mb/s. Polska z wynikiem 14,2 Mb/s również wyraźnie im ustępuje.

Sami twórcy twierdzą jednak, że polscy operatorzy nie mają się czego wstydzić. Ich pomiary mają jasno pokazywać, że w Polsce jakość sieci komórkowych jest wyższa niż Niemczech, Hiszpanii czy Francji.

Przedstawione przez RFBenchmark dane prezentują się bardzo interesująco, ale wydaje się, że jeszcze na wcześnie, aby na ich podstawie wyciągać twarde wnioski. Wynika to bowiem z faktu, że aplikacja nie cieszy się (przynajmniej na razie) ogromną popularnością, więc jej twórcy bazują na ograniczonej liczbie danych. Z każdym kolejnym miesiącem powinno być jednak lepiej, a każdy kolejny raport powinien być coraz bardziej dokładny.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.