Lumia 1020 robi przesycone zdjęcia, ponieważ tego chcą użytkownicy?

Lumia 1020 robi przesycone zdjęcia, ponieważ tego chcą użytkownicy?22.07.2013 14:58
Nokia Lumia 1020
Mateusz Żołyniak

Długo oczekiwana Lumia 1020 to smartfon z najlepszym na rynku aparatem, który wyznacza nowe standardy w mobilnej fotografii. Okazuje się jednak, że komórka robi zdjęcia, które nie odwzorowują idealnie rzeczywistych kolorów. A wszystko to ze względu na użytkowników.

Długo oczekiwana Lumia 1020 to smartfon z najlepszym na rynku aparatem, który wyznacza nowe standardy w mobilnej fotografii. Okazuje się jednak, że komórka robi zdjęcia, które nie odwzorowują idealnie rzeczywistych kolorów. A wszystko to ze względu na użytkowników.

W serwisie PureView Club pojawił się ciekawy wątek dotyczący odwzorowania kolorów na zdjęciach wykonanych najnowszą Lumią 1020. Okazało się, że na fotkach kolory są nieco podbite. Różnica nie jest duża, ale można ją zauważyć, jeśli porówna się zdjęcia robione nowym Windows Phone'em i modelem 808 PureView.

Co ciekawe, nie jest to błąd oprogramowania, tylko celowe działanie Finów. Nokia tak przygotowała bowiem algorytm przetwarzania zdjęć, że kolory na fotografiach są bardziej nasycone niż w rzeczywistości. Takie zdjęcia bardziej podobają się większości użytkowników, co potwierdziły badania preferencji prowadzone przez Finów.

[solr id="komorkomania-pl-176929" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/3321,sony-wprowadzi-rewolucyjne-wymienne-obiektywy-do-smartfonow" _mphoto="sony-xperia-cyber-shot-1-9f55450.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4089[/block]

Działania obecnego zespołu inżynierów pracujących nad aparatami w smartfonach Nokii (z Juha Alakarhu na czele) skomentował Damian Dinning na Twitterze. Były pracownik fińskiej firmy, który odpowiedzialny był m.in. za 808 PureView, nie widzi nic dziwnego w tej decyzji:

Większość ludzi preferuje podbite kolory, znacznie mniejsza grupa użytkowników stawia na czyste i naturalne barwy. Bardziej zaawansowani użytkownicy cenią dobre odwzorowanie kolorów, ale jeśli spojrzeć na liczbę i gusta znacznie szerszej grupy odbiorców, postawienie na nasycone kolory w 920/925/1020 wydaje się bardziej odpowiednie (w odniesieniu do obecnych badań).

W tych wyjaśnieniach jest sporo racji. Wybór podbitych kolorów wiąże się bowiem z dość skomplikowanym mechanizmem zapamiętywania u ludzi. W skrócie: dotyczy to zarówno postrzegania kolorów w różnych warunkach oświetleniowych, jak i późniejszej rekonstrukcji z pamięci danego obrazu (segregacja, priorytetyzacja i zapominanie części informacji). Ludzie (szczególnie nieorientujący się, czym tak naprawdę jest dobry obraz) zdecydowanie lepiej postrzegają obraz bardziej wyrazisty.

[solr id="komorkomania-pl-176298" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/3336,waszym-zdaniem-lumia-1020-rewolucja-czy-rozczarowanie-podsumowanie" _mphoto="nokia-lumia-1020-176298--7dd96db.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4090[/block]

Podobne algorytmy podbijające kolory zastosowano w smartfonach Samsunga czy HTC. Dziwić może tylko to, że Finowie zdecydowali się na to w najlepszym fotograficznym telefonie na rynku. Pokazuje to jednak, że Lumia 1020 nie ma być komórką dla profesjonalistów. PureView (szczególnie matryca 41 Mpix) ma przyciągnąć jak najwięcej zwykłych użytkowników, którzy nie znają się na fotografii, a chcą smartfona robiącego świetne zdjęcia. Ich nie będzie interesowało, że kolory nie są idealnie odwzorowane.

Oczywiście, nie oznacza to, że zaawansowani użytkownicy nie wykonają dobrych zdjęć Lumią 1020. Możliwa będzie kontrola poszczególnych parametrów fotografii poprzez aplikację Nokia Pro Camera, która pozwoli wiele wycisnąć z nowego PureView. Pamiętajmy też, że jednym z kluczowych czynników decydujących o jakości zdjęć jest osoba trzymająca aparat.

Na co Wy byście postawili: jak najlepsze odwzorowanie kolorów czy ładne i nasycone barwy na zdjęciach?

Źródło: Phone Arena

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.