Twórcy Unreal Engine zapowiadają rewolucję w mobilnym graniu. Nie jestem do ich pomysłu przekonany

Twórcy Unreal Engine zapowiadają rewolucję w mobilnym graniu. Nie jestem do ich pomysłu przekonany23.03.2018 14:56
Mateusz Żołyniak

Szefowie Epic Games wskazują, że międzyplatformowa rozgrywka wieloosobowa jest tym, czego pragną użytkownicy smartfonów. Nie jestem jednak do końca przekonany, czy rzeczywiście tak jest.

Użytkownicy smartfonów chcą PC-owych i konsolowych hitów

Tim Sweeney i Kim Liberi, podczas Game Developers Conference 2018 udzielili ciekawego wywiadu serwisowi Engadget, w którym poruszyli kwestię grania na smartfonach. Założyciel studia Epic Games oraz szef amerykańskiej firmy wskazali w nim, że duże tytuły (AAA) z konsol i komputerów coraz częściej trafiają na urządzenia mobilne i szybko zdobywają na nich dużą popularność.

Najlepszym potwierdzeniem są wydane ostatnio Fortnite i PlayerUnknown's Battlegrounds. To oczywiście bardzo popularne gry typu battle royale, który budzi obecnie spore zainteresowanie graczy, więc szybkie ich wskoczenie na topowe pozycji listy najczęściej pobieranych gier nie dziwi.

Sytuacja podobnie wygląda jednak również w przypadku innych gatunków. W Google Play czy App Storze nie brakuje przykładowo niezłych gier karcianych, ale wszystkie zostały przyćmione premierą Hearthstone'a. Siłę marek znanych z komputerów i konsol potwierdzają też The Sims Mobile czy Super Mario Run.

Przyszłością ma być rozgrywka międzyplatformowa

Sweeney i Liberi nie skończyli jednak na wskazaniu oczywistego. Jedną z kluczowych kwestii dla nich jest udostępnienie tego samego tytułu graczom korzystającym tak z konsol i komputerów, jak i smartfonów. Fortnite: Battle Royale działa łącznie na sześciu platformach, a użytkownicy każdej z nich mogą rywalizować miedzy sobą.

W realizacji tej wizji pomóc ma silnik Unreal. Rozwiązanie Epic Games umożliwia pisanie kodu obsługiwanego przez wiele różnych platform, a przy tym zapewniać ma dobrą wydajność nawet na słabszym sprzęcie mobilnym. Amerykanie liczą, że na wykorzystanie Unreal Engine do tworzenia gier z opcją międzyplatformowej rozgrywki będzie decydować się coraz większa liczba twórców.

Oczywiście nie ma co liczyć na wprowadzenie tego modelu do gier pokroju League of Legends czy StarCraft, ale Rocket League wydaje się prawdopodobna opcją. O ile oczywiście wprowadzony zostałby dobry system kontroli pojazdów bazujący na żyroskopie i akcelerometrze.

Zostanie "botem" w oczach graczy korzystających z komputerów nie jest tym, czego oczekuję po mobilnej rozgrywce

Nie mam nic przeciw takiej wizji, gdy idzie o gry karciane czy strategie turowe, w których wielkość ekranu i sposób obsługi nie mają kluczowego znaczenia. Pomysł zestawiania graczy mażących opuszkami po niedużych ekranach z tymi, który korzystają z monitorów o świetnym odświeżaniu, nie wydaje się dobry, gdzie idzie o rozgrywkę w tytuły FPS czy TPS.

Głównym powodem jest fakt, że mysz i klawiatura w rękach wprawionego gracza zapewnią o wiele lepszą precyzję i szybkość reakcji niż pad. Nawet, gdy gracze na konsolach wspierani są systemami ułatwiającymi celowanie. Ciężko więc w ogóle zestawiać peryferia komputerowe z ekranami dotykowymi smartfonów.

Nie chodzi mi jednak o wyrównywanie szans na siłę, a samą frajdę. Użytkownik korzystający ze smartfonu w oczach osoby, która gra na komputerze czy konsoli, może być postrzegany jako coś niewiele lepszego od bota. Psuje to zabawę tak graczom poszukującym rozrywki "na poziomie", jak i posiadaczom małych urządzeń, których szanse w międzyplatformowych FPS-ach będą nikłe.

Gracze powinni mieć przede wszystkim wybór

Nie zrozumcie mnie jednak źle. Idei stojącej za międzyplatformową rozgrywką jest dobra. Dzięki tytułom wydawanym jednocześnie na komputery, konsole i smartfony twórcy mają szansę dotrzeć do o wiele większej grupy odbiorców. Bez konieczności wydawania sporych sum na dedykowane mobilne edycje. Nie bez znaczenie jest też to, że na smartfony trafi większa liczba interesujących pozycji.

Oczami wyobraźni widzę też użytkowników telefonów, którzy będą mieli ochotę spróbować swoich sił przeciw pecetowcom czy konsolowcom. Pozostali powinni dostać jednak opcję wybóru trybu rozgrywki - osoby, które chcą maksymalnie wyrównanych szans, powinny móc walczyć tylko wśród graczy z danej platformy lub danego typu urządzeń (Android vs iOS, Xbox vs PlayStation).

Wprowadzenie odpowiedniego systemu dopasowywania graczy to nie problem, ale dany producent musi się na to zdecydować. Jeżeli firma o tym nie myśli, to o wiele sensowniejszą opcją wydają się mimo wszystko bardziej zamknięte tryby online jak ten, który zaproponowano w PUGB Mobile.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.