Mobilne systemy: Android i iOS w ataku, Symbian i BlackBerry w odwrocie

Mobilne systemy: Android i iOS w ataku, Symbian i BlackBerry w odwrocie15.02.2012 14:40
Android, iOS, WP7 - liderzy (fot. Unwired View)
Kamil Homziak

Gartner przedstawił wyniki popularności poszczególnych mobilnych systemów w trzech ostatnich miesiącach poprzedniego roku. Kto z tarczą, a kto na tarczy?

Na początku warto wspomnieć o liczbie sprzedanych urządzeń. W ciągu roku wzrosła ona niemal o połowę (ze 101 do 149 mln). W związku z tym porównywanie udziałów procentowych poszczególnych systemów ma sens, liczby sztuk natomiast - niekoniecznie.

Jak łatwo zgadnąć, na szczycie zestawienia znajduje się Android, który zagarnął aż 50,9% rynku (75,9 mln sprzedanych urządzeń). W porównaniu z zeszłym rokiem przyrost jest imponujący. Wówczas system Google'a był na drugiej pozycji (30,5%; 30,8 mln sztuk), tuż za Symbianem (32,3%). W ciągu 12 miesięcy jego udziały wzrosły o ponad 60%!

Powody do zadowolenia ma też Apple - prawie co czwarty smartfon jest produkcji tej firmy (23,8%; 35,5 mln sztuk). Przez rok udało się jej zwiększyć udziały z 15,8% do 23,8%, a produkcję o ponad 100% (z 16 do 35,5 mln sztuk).

Ostatnie miejsce na podium należy do Symbiana, ale to żaden powód do dumy. Jeszcze rok temu był on liderem (32,3%; 32,6 mln sprzedanych urządzeń), ale ostatnio liczba nabywców spadła dwukrotnie, a udziały w rynku - prawie trzykrotnie. W przyszłości będzie tylko gorzej.

4Q2011 (fot. Gartner)
4Q2011 (fot. Gartner)

Nie lepiej ma się RIM (Research in Motion), producent słuchawek z rodziny BlackBerry. Choć w ciągu roku sprzedaż nie spadła znacząco (z 14,8 do 13,2 mln sztuk), to udziały procentowe już tak - z 14,6 do 8,8%. Czy nowe urządzenia z BlackBerry 10 OS zahamują trend spadkowy? Okaże się dopiero za kilka miesięcy.

Pozycję utrzymał samsungowy bada OS - przed rokiem 2 mln sprzedanych telefonów i 2% rynku, a pod koniec 2012 3,1 mln sztuk i 2,1%. Po premierze bada OS 2.0 i Wave'a 3 udziały powinny wciąż systematycznie rosnąć. Zaledwie szóste miejsce zdobył Windows (Phone i starszy Mobile), co w obliczu premiery WP7 Mango oraz pojawienia się słuchawek Nokia Lumia z tym OS-em może dziwić.

Rok temu sprzedano 3,4 mln smartfonów z mobilnymi okienkami (3,4% rynku), a w ostatnich 12 miesiącach wartości te spadły do odpowiednio 2,8 mln i 1,9%. Systemowi Microsoftu trzeba dać jednak trochę czasu - z kwartału na kwartał jego pozycja powinna się umacniać.

Podobne wnioski wypływają z najnowszego raportu iHS iSupply. Eksperci uważają, że w 2015 mobilne okienka wyprzedzą iOS i staną się platformą numer dwa na świecie. Udział Windows Phone będzie stale wzrastał zwłaszcza w tym i przyszłym roku, po około 7%.

Prognozy (fot. iHS)
Prognozy (fot. iHS)

Android natomiast przyhamuje. Nic nie może trwać wiecznie, a pozycja systemu Google'a i tak pozostanie niezagrożona. Tylko czy ponad 50-procentowe udziały to już nie monopol? I pomyśleć, że jeszcze 2 lata temu to Android gonił iOS czy Symbiana.

Tego ostatniego brakuje w zestawieniu. Można podejrzewać, że znajduje się on w kategorii "Inne", razem z BlackBerry i bada OS. Dla tych, którzy nie są zwolennikami systemów Google'a, Apple'a i Microsoftu nie ma dobrych wieści - z badania iSupply wynika, że poza wielką trójcą w najbliższych latach nie należy spodziewać się silnej alternatywy.

Podobnie jest na rynku pecetów, na którym rządzą Windows, Mac OS i Linux. Swoją drogą, także tutaj można odnaleźć analogię do trzech dominujących mobilnych OS-ów: Android oparty jest na Linuxie, iOS na Mac OS, a WP7 na Windowsie. Co ciekawe, na razie słupki popularności są odwrotnie proporcjonalne.. :)

Źródło: EngadgetPCMag

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.