Mozilla Firefox OS w ofensywie. Pierwszy cel: Polska!

Mozilla Firefox OS w ofensywie. Pierwszy cel: Polska!25.02.2013 20:00
Standowisko Mozilla FirefoxOS MWC 2013 (fot. Mozilla)
Paweł Żołyniak

Na tegorocznych targach MWC w Barcelonie Mozilla wraz z partnerami zaprezentowała pierwszą komercyjną wersję swojego systemu operacyjnego - Firefox OS. Warto zwrócić na niego uwagę, szczególnie że jednym z pierwszych krajów, w których się pojawi, będzie Polska.

Prawie rok temu w Barcelonie mieliśmy okazję zobaczyć pierwsze prototypowe wersje systemu Mozilli - jeszcze pod nazwę Boot to Gecko. Przez ten czas system przeszedł długą drogę. Wczoraj pokazano produkt gotowy, z jasno określonym planem na przyszłość i misją. To wraz ze wsparciem 17 światowych operatorów i 4 producentów telefonów dobrze mu wróży.

Firefox OS

System jest przeznaczony przede wszystkim dla telefonów budżetowych, które mają rywalizować z featurefonami. Za około 100 dolarów mamy otrzymać urządzenie o specyfikacji co najmniej porównywalnej do modeli konkurencji, ale wyposażone w system o znacznie większym potencjale.

Firefox OS skupia się na zapewnieniu wszystkich najważniejszych funkcji telefonu bez potrzeby instalacji dodatkowych aplikacji. Oprócz standardowych programów pozwalających na obsługę połączeń głosowych, wiadomości SMS, e-mail, kamery system ma wbudowany system kontroli kosztów, przeglądarkę Firefox, sklep Mozilla Markteplace i genialny system wyszukiwania treści.

Mozilla obaliła mur pomiędzy aplikacjami natywnymi a sieciowymi. Świetnym przykładem jest opcja wyszukiwania oparta na Everything.me, która pozwala przeszukiwać jednocześnie zawartość Sieci, sklepów oraz aplikacje. Można bez instalacji na telefonie uruchomić wybrany program prosto z wyników wyszukiwania.

Poza wbudowanym systemem kontroli środków platforma daje możliwość płacenia za aplikację bezpośrednio z rachunku operatora. Ta opcja powinna spodobać się użytkownikom, którzy nie lubią korzystać z kart kredytowych.

Mnie najbardziej przypadły do gustu globalne ustawienia prywatności. Ponieważ cały system wraz z aplikacjami jest zbudowany z wykorzystaniem technologi sieciowych, można bezpośrednio z opcji zdefiniować ustawienia Do Not Track dla wszystkich programów.

Interfejs Firefox OS jest wzorowany na innych systemach mobilnych, co wbrew pozorom jest jego plusem. Jako telefon dla wszystkich FFOS nie wprowadza żadnych udziwnień i jest łatwy do opanowania. Postawiono przede wszystkim na prostotę i intuicyjność. Mnie jednak bardziej przypadł do gustu kafelkowy styl prototypu B2G.

W Barcelonie Mozilla zaprezentowała również sklep Firefox Marketplace oraz dwa nowe telefony z Firefox OS.

Ekosystem

Podejście Mozilli różni się od modelu przyjętego przez pozostałych graczy na rynku mobilnym. Wszystko sprowadza się do wykorzystania technologi HTML. Zamiast tworzyć nowy zamknięty "świat", Firefox OS jest częścią Internetu, a co za tym idzie - wszyscy deweloperzy aplikacji sieciowych już teraz tworzą dla nowego systemu Mozilli. Według Vision Mobile 50% twórców aplikacji mobilnych wykorzystuje HTML.

Największym wyzwaniem stojącym przed Mozillą jest uświadomienie deweloperom łatwości publikacji aplikacji na Firefox OS. W tym celu powstał sklep Firefox Marketplace. Ma być to pierwszy sklep oferujący programy sieciowe do pobrania niezależnie od platformy - obecnie można przetestować Firefox Marketplace na urządzeniach z Androidem i PC.

Mozilla przyjęła całkowicie inny model biznesowy niż Google czy Apple, co świetnie widać właśnie na przykładzie ich sklepu. Twórcy Firefoxa nie będą pobierać 30 zysku od deweloperów i nie wymagają przechowywania aplikacji na ich serwerach. Dzięki temu twórcy będą mogli sami prowadzić dystrybucję swoich tytułów.

Co więcej, Firefox Marketplace nie będzie jedynym sklepem dla systemu. Mozilla nie będzie blokowała dostępu do innych źródeł, wśród których najczęściej wymienia się sklepy operatorów.

Obecnie wśród tytułów dostępnych dla Firefox OS są: AccuWeather, Box, gry Disney Mobile oraz EA, ebay, Facebook, mapy Nokia Here, MTV, Pulse News, SoundCloud, Time Out czy Twitter. Warto wspomnieć, że zakupiona aplikacja będzie przypisana do osoby, a nie do urządzenia. Dzięki temu kupiony program będzie można zainstalować na dowolnym urządzeniu.

Smartfony z Firefox OS - hands-on Komorkomania.pl

Oprócz modeli low-endowych można się spodziewać również urządzeń ze średniej póki. Niedawno mieliśmy okazję poznać dwa telefony hiszpańskiej firmy Geeksphone powstałe w współpracy z Telefonica. Deweloperski model Peak z dwurdzeniowym procesorem Qualcomm Snapdragon S4 1,2 Ghz i 4,3-calowym ekranem qHD IPS wskazuje, jakich urządzeń możemy oczekiwać.

Targi MWC przyniosły odpowiedź na jeszcze jedno pytanie - na które rynki wejdą telefony z Firefox OS. Dość zaskakującą informacją jest europejski debiut systemu Mozilli w Polsce. Ma się to stać za sprawą T-Mobile (Deutsche Telekom), który w lecie wprowadzi do oferty Alcatel One Touch Fire. Wśród pozostałych krajów, do których ma trafić Firefox OS, są Brazylia, Czarnogóra, Hiszpania, Kolumbia, Meksyk, Serbia, Wenezuela i Węgry.

Lista rynków, na których zagości Firefox OS, będzie stopniowo rozszerzana. Wiemy, że smartfony z liskiem zostaną wprowadzone do Japonii w ciągu roku, może dwóch lat. Prawdopodobnie system Mozilli wejdzie na rynek amerykański w 2014 za sprawą AT&T.

Featurefone killer?

Rynek chce platformy, która wypełni lukę między "zwykłymi telefonami" a droższymi smartfonami. Oprócz Mozilli również Nokia nowymi Lumiami będzie chciała zawalczyć o ten segment rynku.

Zaangażowanie operatorów oraz rozsądne propozycje producentów Firefox-fonów mogą utorować drogę do sukcesu nowemu systemowi. Myślę, że punktem przełomowym będzie "Firefox OS 2.0". Jeśli Mozilli uda się wykorzystać potencjał swojego systemu, a producenci nie zawiodą z urządzeniami, to Firefox OS na stałe zagości na rynku.

Źródło: mozilla.orgmozilla.orgengadget.comvision mobilegartner • własne

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.