Niesmaczna kampania Heyah

Niesmaczna kampania Heyah04.01.2013 21:00
Niesmaczna reklama Heyah z Leninem w roli głównej
Adam Bialic

Widzieliście nową reklamę Heyah? We mnie wzbudziła ona pytanie o granice dobrego smaku. Czy ojciec ustroju totalitarnego, który w naszym kraju (nie tylko moim zdaniem) nie jest zbyt dobrze kojarzony, powinien być bohaterem reklamy?

W nowym spocie Heyah główną postacią zachęcającą do korzystania z usług operatora jest nie kto inny jak Włodzimierz Lenin. Postać historyczna, która każdemu, kto słuchał na lekcji historii kojarzy się jednoznacznie. Na myśl przynosi miliony jego własnych rodaków, którzy umarli śmiercią głodową w czasach komunizmu wojennego. Przypomina tysiące Polaków poległych podczas wojny polsko-bolszewickiej. W końcu razem z dominującym w reklamie kolorem czerwonym przywodzi na myśl komunizm – ustrój totalitarny mający na swoim koncie ogromne rzesze ofiar.

Nikogo chyba więc nie dziwi, że nowa kampania Heyah wywołała ogromne oburzenie w Sieci. Piszą o tym już chyba wszyscy, od portali branży reklamowo-marketingowej, po duże serwisy informacyjne. Na fanpage'u Heyah większość komentarzy nie pozostawia suchej nitki na operatorze, chociaż zdarzają się i tacy, których reklama śmieszy. Zresztą zobaczcie sami:

Generalnie długo się biłem z myślami, czy w ogóle pisać o tej farsie. Nie wierze w przypadki, nie sądzę żeby sztab ludzi pracujący nad marketingiem Heyah nagle doznał jakiegoś otępienia/olśnienia. W moim odczuciu postać Lenina miała wywołać skandal i w ten sposób zrobić zamieszanie wokół marki, a ja nie specjalnie mam ochotę tego typu działania wspomagać swoimi wpisami. Jednak duch blogera wziął górę.

[solr id="komorkomania-pl-2948" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/26952,zakazana-reklama-play" _mphoto="play-rekl1-a3ba62ad45546853b88f9.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3279[/block]

Mógłbym się próbować mądrzyć i przytaczać teksty ustaw, które sankcjonują propagowanie ustrojów totalitarnych. Jednak wystarczy sięgnąć do komentarzy na Facebooku czy kilku serwisów informacyjnych żeby znaleźć to wszystko. Ja tylko spytam, czy nie można zrobić reklamy, która nie odwoływałaby się do tak kontrowersyjnych postaci? Tłumaczenia Heyah także nie są jakieś przekonujące:

Tak Heyah tłumaczy swoją kampanię
Tak Heyah tłumaczy swoją kampanię

Czy Wam też dłoń wędruje w kierunku czoła jak to czytacie? Może powinni zamieścić takie pole tekstowe pod każdym bilbordem z informacją w jakim kierunku chcieli iść i że wizerunek gloryfikowany przez ustrój, który skrzywdził miliony istnień jest według autorów żartobliwy. Nawiązanie do słowa rewolucja? Czemu więc nie gilotyna odcinająca głowę? Przecież też kojarzy się z rewolucją.

[solr id="komorkomania-pl-140959" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/4759,motorola-razr-i-test" _mphoto="dsc00676-220x168-b670d1758f4d17c.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3280[/block]

Na koniec pozwolę sobie przytoczyć sytuację sprzed dwóch miesięcy. Kiedy Empik zaczął sprzedaż gadżetów z wizerunkami Lenina i innego komunistycznego mordercy - Ernesto „Che” Guevary, internauci bardzo szybko zaczęli protestować wysyłając do firmy skargi. Pod taką presją stwierdzono, że nie opłaca się narażać wizerunku firmy i niefortunne towary znikły z półek, a sklep przeprosił. Można? Można, tylko trzeba chcieć.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.