Nokia zbroi swoje mapy. Finowie będą mieć najlepsze mapy?

Nokia zbroi swoje mapy. Finowie będą mieć najlepsze mapy?06.10.2012 12:00
Nokia Maps | fot. nokia.com
Tomasz Nowak

Ostatnimi czasy dużo mówi się o nieudanych mapach Apple'a w iOS 6. Nawet sam Tim Cook za nie przeprosił i radził, żeby korzystać z produktów konkurencji. Na myśl przychodzą więc mapy Google'a, ale w cieniu czai się jeszcze trzeci zawodnik - Nokia, której mapy dostępne będą we wszystkich nowych Windows Phone'ach.

Ostatnimi czasy dużo mówi się o nieudanych mapach Apple'a w iOS 6. Nawet sam Tim Cook za nie przeprosił i radził, żeby korzystać z produktów konkurencji. Na myśl przychodzą więc mapy Google'a, ale w cieniu czai się jeszcze trzeci zawodnik - Nokia, której mapy dostępne będą we wszystkich nowych Windows Phone'ach.

Wszyscy wiedzą, że Google wydało krocie na stworzenie swoich map. Ogromny nakład pracy, wykupienie kilku innowacyjnych firm i stałe dodawanie nowych funkcji poskutkowało udanym produktem. Podobnie działa Nokia, o której mówi się trochę mniej, a szkoda. Finowie bowiem są bardzo zaangażowani w tworzenie swoich Map, które były wizytówką urządzeń z Symbianem, a wkrótce będzie z nich można korzystać w każdym Windows Phonie. Nokia już teraz ma świetną usługą, a to - jak się okazuje - dopiero początek. Szczególnie, że Finowie korzystają teraz z danych z samochodów UPS i FadEx.

Samochody Google'a znane są na całym świecie . Przemierzają wiele kilometrów po to, żeby mapy giganta z Mountain View były aktualne i miały dostęp do jak najlepszych tras. Jak na razie przemierzyły ponad 8 milionów kilometrów, odwiedzając 3 tysiące miast w czterdziestu krajach. Może wydawać się, że jest to dużo, jednak patrząc na wyniki firmy kurierskiej UPS, Google niknie w oczach. UPS w ciągu roku przemierza ponad 5 miliardów kilometrów. Nie muszę chyba mówić jak cenne dane przy tym zbiera.

Okazuje się, że Nokia wykorzystuje ten fakt i współpracuje z wieloma firmami. Wśród nich jest także FedEx, który tak jak UPS w ciągu roku przemierza wiele tysięcy kilometrów. Dane z nadajników GPS firm kurierskich pozwalają na szybką aktualizację map. Jeśli jakaś droga zostaje zamknięta, albo pojawia się nowa, a kurier tamtędy przejeżdża, wtedy Nokia dostaje o tym informację. Nie trudno również zgadnąć, że trasy którymi poruszają się kurierzy są zazwyczaj najszybsze.

Dane te wykorzystywane są m.in. do wyznaczania lepszych tras i aktualizacji danych dostarczanych co kwartał przez firmę Navteq. Finowie do tego mają własne samochody, które zbierają informacje. Podobnie jak Street View Cars Google'a, samochody Nokii są wyposażone nie tylko w GPS, ale i potężną kamerę. Jeden z kierowców takiego samochodu - Tony Cha, -spędził już ponad trzy lata na jeżdżeniu po różnych miastach i zbieraniu potrzebnych informacji/zdjęć.

Samochód Nokii (fot. theatlantic.com)
Samochód Nokii (fot. theatlantic.com)

Na zdjęciu powyżej widać jak wygląda dach takiego samochodu. Numerem 1 oznaczone zostały aparaty, które wykonują zdjęcia znaków drogowych. Numer 2, to system LIDAR, który z pomocą wiązki lasera zbiera informację o ukształtowaniu terenu. Numer 3, jak nietrudno się domyślić to aparat, który robi panoramiczne zdjęcia otoczenia. Szczególnie ciekawy jest ostatni element, który pomaga Nokii tworzyć własne Street View. Pierwsze efekty widać w postaci Nokia City Scene, które powstało we współpracy z firmą Navteq (baza zdjęć ulic). Już w tym momencie oferuje on kompletne panoramy 3D dla ponad 25 różnych miast, a do tego modele budynków 3D. Poniżej wideo przedstawiające usługę:

Nokia już teraz ma bardzo ciekawe mapy, funkcje nawigacji. Często są one dokładniejsze, niż mapy Google, a do tego są stale aktualizowane nie tylko przez Navteqa, ale także przez samą Nokię. Wkrótce może się okazać, że będą one bardzo ciekawą alternatywą dla map Google'a. Nokia dba bowiem także o dodatkowe usługi, jak Nokia City Lens, City Scene, czy Transport. W zdobyciu popularności może pomóc szczególnie premiera Windows Phone 8.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.