OpenFeint odchodzi do lamusa. Developerzy w kropce!

OpenFeint odchodzi do lamusa. Developerzy w kropce!03.12.2012 08:00
Zbyszek Kowal

Nie wszystkie decyzje podejmowane w branży gier mobilnych wychodzą graczom na dobre. Platforma społecznościowa OpenFeint, która pomagała użytkownikom smartfonów rywalizować ze sobą od 2009 roku, odchodzi do lamusa. Po przejęciu usługi przez japońskie GREE tysiące deweloperów i miliony graczy postawiono pod ścianą. Usługa przestanie funkcjonować już 14 grudnia!

Jeżeli przygodę z grami mobilnymi rozpoczęliście dopiero teraz, to macie prawo nie wiedzieć, że usługa OpenFeint powstała w 2009 roku, na długo przed tym, zanim Apple zaprezentował Game Center. Platforma od początku była wspierana przez największych i najbardziej popularnych w branży deweloperów. Tuż po starcie OpenFeint zaimplementowano w takich tytułach, jak: Fruit Ninja, Tiny Wings, Fieldrunners, Minigore, Pocket God czy w serii Championship Manager.

[solr id="komorkomania-pl-137698" _url="http://komorkomania.pl/4957,real-boxing-polska-superprodukcja-recenzja" _mphoto="real-boxing-logo-137698--02f82fe.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3120[/block]

W styczniu 2011 roku informowaliśmy, że tylko w jeden wigilijny wieczór w systemie przybyło ponad 450 tysięcy nowych użytkowników. Ówczesny prezes firmy - Peter Relan - tak widział przyszłość platformy:

Oczekujemy, że w 2011 roku nasza 55-milionowa baza użytkowników nadal będzie się powiększać. Dynamiczny wzrost jest zauważalny od początku zeszłego roku. Jesteśmy największą usługą społecznościową na rynku mobile.

Faktycznie, nawet pomimo pojawienia się Game Center i rezygnacji części deweloperów z OpenFeinta platforma rozwijała się doskonale. Stawiała na gry typu freemium. Dzięki systemowi osiągnięć, czatów oraz funkcji wyzwań usługa doskonale przyjęła się na Androidzie, a co miesiąc przybywało ponad 3 miliony użytkowników tego systemu operacyjnego.

W połowie 2012 roku OpenFeint mógł pochwalić się bazą ponad 100 milionów zarejestrowanych kont. To zapewne te liczby skłoniły japoński koncern GREE do wydania niebagatelnej kwoty 104 milionów dolarów na zakup platformy. Docelowo po zakupie miała ona otrzymać dofinansowanie i jeszcze bardziej się rozwinąć. Okazało się jednak, że były to tylko czcze zapowiedzi. Japończycy postanowili zlikwidować OpenFeinta i 14 grudnia wyłączą serwery.

Ta kontrowersyjna decyzja uderzy nie tylko w graczy, którzy z dnia na dzień w swoich grach stracą wszystkie funkcje sieciowe (tablice wyników, osiągnięcia oraz znajomych z platformy), ale również w programistów, dla których przestawienie się na nowe SDK GREE to wyzwanie, co podkreślił George Deglin twórca gry:

Gra GoNinja została pobrana ponad 1,5 miliona razy na Androidzie oraz iOS. Nawet jeżeli wyślemy aktualizację na czas, to tysiące naszych użytkowników nie pobiorą update’u. Jeżeli nic nie wymyślimy, to po wyłączeniu OpenFeinta aplikacja stanie się bezużyteczna i po prostu się nie uruchomi.

Faktycznie, tysiące deweloperów, którzy zaimplementowali OpenFeinta w swoich produktach, otrzymało tylko miesiąc na dostosowanie programów. Dla mniejszych wydawców oznacza to ogromne problemy. Nieco więksi będą musieli zawiesić na jakiś czas projekty, nad którymi pracują, aby zoptymalizować starsze tytuły.

Rodzi się jeszcze jeden problem. Nawet jeżeli wszystkim udałoby się poprawić swoje aplikacje, to nie jest możliwe, aby Apple w okresie świątecznym sprawdził wszystkie zgłoszone do testów gry. W święta i tak bardzo dużo dzieje się w App Store, dodatkowa porcja aplikacji z pewnością zatka na kilka tygodniu sklep Apple’a.

W świecie gier mobilnych zachodzą ciągłe zmiany. Zmienia się Xcode, zmienia się SDK, nawet twoje własne biblioteki ulegają zmianie. To wymagające zadanie, aby starą aplikację, nad którą pracowałeś rok temu, skompilować bez OpenFeinta i ponownie wydać na nowe urządzenia. Możesz zgłosić aktualizację do testów, ale jest mało prawdopodobne, aby zdążyli ją zaakceptować przed 14 grudnia. Jeśli nawet się uda, to gdy coś pójdzie nie tak, nie masz szans na poprawki z powodu zamrożenia sklepu na święta – opisał problem Dave Castelnuovo z Bolt Creative.

Trudno się nie zgodzić z opinią twórców Pocket God. Zmieniają się nie tylko same aplikacje, ale również systemy operacyjne urządzeń mobilnych. Zgłaszając aktualizację starej gry teraz, twórcy aplikacji muszą spełnić szereg wymogów (jak chociażby rozdzielczość) dla nowych urządzeń z logo nadgryzionego jabłka.

[solr id="komorkomania-pl-137565" _url="http://komorkomania.pl/4964,heroes-of-order-chaos-pierwsze-moba-gameloftu-juz-na-rynku" _mphoto="gameloft-moba-137565-270-2b42d5f.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3121[/block]

Jeżeli macie na swoich urządzeniach gry z platformą OpenFeint na pokładzie, to przygotujcie się na utrudnienia po 14 grudnia. Nie wiadomo, jak zareagują twórcy. Część pewnie usunie statystyki, tablice wyników lub osiągnięcia. Inni skorzystają z nowego SDK GREE. Być może część deweloperów przerzuci się na Game Center. Tak czy siak trzeba się przygotować na bałagan.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.