Oszuści bankowi przerzucają się na telefony

Oszuści bankowi przerzucają się na telefony19.08.2009 13:00
vishing
Kira Czarczyńska

Jak najłatwiej dostać się na czyjeś konto bankowe? Od jakiegoś czasu już wiadomo, że w przypadku wielu osób najlepiej jest po prostu... poprosić grzecznie o dostęp.

Przestępcy, którzy dotąd najczęściej działali przez Internet, teraz wracają do korzeni - ponownie, jak lata temu, używają telefonów do wyłudzania danych.

Przestępcy, którzy dotąd najczęściej działali przez Internet, teraz wracają do korzeni - ponownie, jak lata temu, używają telefonów do wyłudzania danych.

Ze względów bezpieczeństwa konieczna jest natychmiastowa zmiana pana hasła dostępu do systemu bankowości elektronicznej. Proszę zalogować się na stronie (http://...) i zmienić hasło. W przeciwnym razie pana konto zostanie zablokowane.

Oczywiście większość osób, które dostaną takiego maila, po prostu go zignoruje. Niektórzy jednak klikną w podany link - i przejdą do strony spreparowanej przez przestępcę. Po czym sami wpiszą mu tam wszelkie swoje potrzebne do uzyskania dostępu do konta dane.

Tak właśnie działa phishing - przestępcy, podając się za pracownika banku czy wręcz za sam system bankowy, proszą po prostu klienta o dane dostępowe. I na tyle często je dostają, że postanowili wrócić do czasów, kiedy zamiast przez Internet - oszukiwało się w podobny sposób przez telefon.

VISHING to właśnie ten stary-nowy sposób cyberzłodziei na wyłudzanie danych. Samo określenie zresztą na to wskazuje - wyraz vishing powstał z wyrażenia ‘voice phishing’ - phishing głosowy.

Typowy vishing wygląda bardzo znajomo: do ofiary nie przychodzi mail, ale dzwoni do niego automat przedstawiający się jako jego bank, i proszący o oddzwonienie w ważnej sprawie. Klient oddzwania, oczywiście wcale nie do banku, i sam na prośbę rzekomego "bankowca" podaje wszelkie informacje. Oczywiście w celu "autoryzacji"...

Wniosek? W przypadku rozmów telefonicznych trzeba stosować tą samą zasadę, co przy mailach: nie oddzwaniać na podane numery, kontaktować się z bankiem tylko pod numerami podanymi oficjalnie, np. na stronie internetowej, i nigdy, NIGDY, nie podawać przez telefon swoich kodów, PINów czy haseł.

Źródło: PRnews

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.