Oto 5 powodów, dla których w Polsce telefony i tablety są droższe niż w USA.

Oto 5 powodów, dla których w Polsce telefony i tablety są droższe niż w USA.26.11.2013 11:47
Źródło zdjęć: © colourbox.com
Franciszek Maksymilian

To oczywiste, że elektronika była, jest i najprawdopodobniej będzie, przez kilka najbliższych lat, tańsza za oceanem niż w Europie, a szczególnie w Polsce. Czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego tak jest ?

Przy okazji niemal każdej premiery w świecie mobilnych technologii, która ma miejsce za Oceanem, podawana jest cena prezentowanego urządzenia przedstawiana naturalnie w dolarach amerykańskich. Wraz z informacjami o zaprezentowanym produkcie obiega ona cały świat maniaków technologicznych oraz innych interesantów i jest automatycznie przeliczana w ich głowach na domową walutę, w zależności od miejsca zamieszkania . Tak się niefortunnie składa, że akurat w Polsce, nawet jeśli cena w USD jest bardzo atrakcyjna, to przeliczając na PLN-y podchodzimy do sprawy ze sporym dystansem, mając na uwadze powszechne rozumowanie, że "u nas i tak będzie drożej". Niestety, jest ono w pełni uzasadnione bo w większości przypadków tak właśnie jest. Spróbuję przedstawić Wam 5 różnic pomiędzy rynkiem polskim a tym w USA, którymi usprawiedliwiam sobie taki stan rzeczy.

Źródło zdjęć: © expertsalestaxhelp.com
Źródło zdjęć: © expertsalestaxhelp.com
  1. Niższy podatek.

W USA nie ma czegoś takiego jak podatek od wartości dodanej czyli w skrócie VAT-u, który obejmuje swoimi mackami każdy etap obrotu towarem. Jest tylko sales tax, czyli podatek od sprzedaży pobierany wyłącznie w ostatniej fazie tego procesu. Jest on różny, w zależności od stanu ale na ogół nie przekracza 7%. Porównując tę skromną wartość do naszych uroczych 23% wniosek nasuwa się sam...

Źródło zdjęć: © mworker.com
Źródło zdjęć: © mworker.com
  1. Większy rynek, więcej konsumentów, większa konkurencja.

Rynek elektroniki w USA, nie da się ukryć, jest dużo większy od polskiego. Jak wykazują badania (Generation Mobile 2012) w Polsce ze smartfonów korzysta około 43% obywateli, natomiast w Stanach Zjednoczonych (według Pew Research Center) aż 56%. Gwarantuje to producentom większe prawdopodobieństwo znalezienia klienta oraz sprzedania większej ilości urządzeń. Ważnym czynnikiem jest również fakt, że kilka kluczowych na rynku światowym firm dużo dłużej (jeśli nie od początku) funkcjonuje w Stanach Zjednoczonych niż w Polsce, co pozwala na większą swobodę w obniżaniu cen. Do tego z kolei motywuje większa konkurencja, która ciągle się namnaża głównie dzięki napływowi wielu nowych marek z Chin, oferujących zaskakująco dużo, za zaskakująco mało.

Źródło zdjęć: © money.cnn.com
Źródło zdjęć: © money.cnn.com
  1. Większa liczba operatorów.

W USA jest około 100 sieci komórkowych, w Polsce kilkanaście. Wbrew pozorom, dużo większa konkurencja na tej płaszczyźnie również ma duże znaczenie w kreowaniu cen, w szczególności na rynku wtórnym. Operatorzy, chcąc zaproponować coś konkurencyjnego muszą się postarać zdecydowanie bardziej. To powoduje atrakcyjne ceny telefonów w ofertach operatorów a w późniejszym etapie wpływa na niższą cenę przy ich odsprzedaży.

Źródło zdjęć: © shiphangus.vn
Źródło zdjęć: © shiphangus.vn
  1. Większe znaczenie sprzedaży internetowej.

Choć ta droga sprzedaży staje się w Polsce coraz bardziej popularna, to daleko nam do Stanów Zjednoczonych, gdzie przez internet zamawia się dosłownie wszystko od codziennych zakupów spożywczych po ubrania, urządzenia RTV/AGD i muzykę.

Spowodowane jest to z pewnością dłuższą tradycją kupowania w sieci, a co za tym idzie, dobrze zorganizowaną i tanią dostawą. Wystarczy dodać do tego leniwą naturę Amerykanów i mamy idealne środowisko do rozwoju tej gałęzi handlu. Zakupy w sieci oznaczają dużo większą przejrzystość ofert, które łatwo można porównać z innymi, co wymusza na sprzedawcach staranie się o klienta czyli obniżanie cen.

W Polsce to zjawisko również jest widoczne jednak na mniejszą skalę.

Źródło zdjęć: © mspy.com
Źródło zdjęć: © mspy.com
  1. Różnica w poziomie życia.

Średnia płaca w USA to ok. 3200 USD , w Polsce ok. 3600 PLN . Nie ma co się oszukiwać , zarabiamy dużo mniej od Amerykanów. Na pierwszy rzut oka wydaje się że powinno to motywować producentów do zaniżania cen w Polsce, aby zapewnić możliwość kupna swoich urządzeń jak największej grupie potencjalnych odbiorców. Niestety, jest dokładnie odwrotnie. Producenci markowych urządzeń (szczególnie klasy premium) nie są zmuszeni do obniżania cen ponieważ znajdują spore grono odbiorców w obecnym stanie. Skoro więc nie są zmuszeni to dlaczego mieliby pozbawiać się większego zysku? W USA wybór, różnorodność i świadomość klienta są na tyle duże, że trzeba walczyć o jego względy, nawet w segmencie produktów premium.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.