Plastik = metal = szkło. Co będzie następne?

Plastik = metal = szkło. Co będzie następne?20.10.2018 11:00

Pomówmy o przyszłości wzornictwa smartfonów.

Rynek telefonów zaliczył już trzy designerskie ery

Zaczęło się od plastiku, który - nie licząc pojedynczych wyjątków - był głównym materiałem służącym do tworzenia obudów od lat 70. aż do końca pierwszej dekady nowego tysiąclecia.

Powody są oczywiste. Plastik jest tani, szeroko dostępny i prosty w obróbce. Dopóki konsumenci nie ujrzeli czegoś innego, nie przeszkadzało im ani uczucie taniości, ani skrzypienie.

Później nastała era metalu

Pierwsze metalowe komórki trafiły do sklepów dawno temu, ale prawdziwy bum na ten materiał zaczął się w okolicach 2012 roku.

Spory wpływ na popularyzację metalu miało HTC, które opracowało i opatentowało metodę ukrywania modułów łączności za niewielkimi paskami antenowymi. Technologia ta została podłapana przez wielu producentów - w tym Apple'a. Do dziś pojawiają się zresztą pojedyncze smartfony o podobnym wzornictwie.

Obudowa HTC One wykonana jest niemal w całości z metalu
Obudowa HTC One wykonana jest niemal w całości z metalu

Zalety metalu? Przede wszystkim jest to materiał bardziej premium niż plastik.

Obecnie rynek jest zdominowany przez szkło

Miażdżąca większość flagowych telefonów ma obudowy wykonane ze szkła. Coraz częściej dotyczy to także średniej oraz niższej półki cenowej.

HTC U11 i Galaxy S7 edge mają szklane obudowy
HTC U11 i Galaxy S7 edge mają szklane obudowy

Skąd tak wysoka popularność szkła? Po pierwsze - nie jest metalem, który ludziom zdążył się już przejeść. Po drugie - ładnie wygląda, a konsumenci lubią błyskotki. Po trzecie - szkło umożliwia implementację ładowania bezprzewodowego, co w przypadku metalu jest mocno utrudnione (choć są firmy, które nad tym pracują).

Co będzie następne?

Pewnym jest, że szkło w końcu się wszystkim znudzi, a producenci będą musieli szukać innych rozwiązań. Jeśli ktoś zresztą uważnie obserwuje rynek, zauważy, że to już się powoli dzieje.

LG mocno podkreśla w kampanii marketingowej, że V40 - choć szklany - dzięki specjalnym mikronacięciom ma matowe wykończenie, nie brudzi się i dobrze leży w dłoni. Podobnie wygląda to w przypadku niebieskiego Huaweia Mate 20 Pro.

Obudowa LG V40 ThinQ obrobiona jest techniką Silky Blast
Obudowa LG V40 ThinQ obrobiona jest techniką Silky Blast

Raz po raz pojawiają się też edycje specjalne smartfonów wykonane z innych materiałów.

Chętnie zobaczyłbym więcej skórzanych konstrukcji

Podczas IFA 2018 Huawei zaprezentował specjalną edycję modelu P20 Pro z obudową obitą skórą. Widziałem go na żywo i podoba mi się po stokroć bardziej od wersji szklanej.

Mieszkańcy Chin mogą kupić Huaweia P20 Pro ze skórzaną obudową
Mieszkańcy Chin mogą kupić Huaweia P20 Pro ze skórzaną obudową

Oczywiście producenci eksperymentowali ze skórą już wcześniej. Chyba najbardziej znanym telefonem tego typu był LG G4. Ten skądinąd też wyglądał bardzo elegancko.

Skóra nieźle się prezentuje i jest przyjemna w dotyku. Widzę w niej potencjał na zastępstwo szkła.

Drewno także jest niczego sobie

Pamiętacie pierwsze Motorole Moto X, która były dostępne w różnych wersjach wykończeniowych? Opcjonalnie można było zamówić wersje z drewnem na tylnym panelu.

Motorola Moto X Style z bambusową obudową
Motorola Moto X Style z bambusową obudową

Ten telefon także wspominam miło. Drewno prezentuje się stylowo i sprawia, że czuć, że ma się w ręku produkt z wysokiej półki.

Oczywiście opcji jest znacznie więcej

Jedna z wersji POCO F1 ma obudowę z włókna aramidowego, czyli materiały wykorzystywanego do produkcji kamizelek kuloodpornych. To także dość ciekawe rozwiązanie.

POCO F1 Armoured edition ma obudowę z włókna aramidowego
POCO F1 Armoured edition ma obudowę z włókna aramidowego

Na swoją kolej czekać mogą także włókna węglowe czy ceramika. Tak czy inaczej - eksperymentowanie z obróbką oraz coraz częstsze sięganie po inne tworzywa może świadczyć o tym, że jesteśmy świadkami początku końca szkła. Chyba najwyższa pora.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.