Play uruchamia "sieć 4G", ale...

Play uruchamia "sieć 4G", ale...24.01.2011 19:44
Miejscowość Koniec Świata
Mateusz Żołyniak

Na dzisiejszej konferencji prasowej (w miejscu wdzięcznie nazwanym Koniec Świata) Play poinformował o zamiarze objęcia aż 80% ludności Polski zasięgiem "sieci reklamowanej jako 4G". Gdzie tkwi haczyk?

Na konferencji Bartosz Dobrzyński, członek zarządu Play odpowiedzialny za marketing, poinformował o planach sieci na 2011 roku. Głównym jest wprowadzenie sieci 4G, która już pod koniec kwietnia ma objąć zasięgiem 60% terenu naszego kraju i 80% ludności Polski. Od jutra startuje kampania reklamująca 4G w Play, która będzie przedstawiać skok jakościowy infrastruktury oferowanej przez operatora. Dla porównania: w 2010 roku w zasięgu sieci 3G 2100 MHz było tylko 16% terenu Polski (60% populacji Polski zlokalizowanej w największych miastach).

Planowany zasięg Play
Planowany zasięg Play

Rozbudowa infrastruktury sieci UTMS 900MHz ma zakończyć się w połowie roku, a docelowo będzie ona wspierała łączność HSPA+ o prędkości transferu 21 Mbps. Klienci z UMTS w paśmie 900 MHz będą mogli korzystać już od lutego, kiedy to pojawi się nowa oferta Play Online. Niedługo Play zaoferuje pojawią się pierwsze urządzenia (telefony i modemy) obsługujące HSPA+. Niestety, klienci korzystający z Play Online będą musieli zadowolić się transferem danych na poziomie 1 Mbps. W ofertach komórkowych transfer będzie możliwy na poziomie 2 Mbps.

Jak już wspomniałem, jest kilka "ale". Po pierwsze, jak sami zapewne zauważyliście ciężko nazwać HSPA+ siecią 4G. Operator, idąc za przykładem amerykańskich sieci komórkowych, jak AT&T, T-Mobile czy Sprinta, wykorzystał jednak fakt, że ITU, czyli International Telecomunication Union pozwoliło na nazywanie sieciami 4G standardów będących rozszerzeniem UMTS-u.

Co więcej, UMTS 900 w Play będzie ograniczony do 1-2 Mbps, mimo że nadajniki będą miały dużo wyższą przepustowość. W rzeczywistości spowoduje to, że nawet mając sprzęt wspierający standard HSPA+, nie będzie możliwości wykorzystania jego potencjału. A przynajmniej nie w pełni. Zaletą UMTS 900MHz jest także większy zasięg, co pozwoli na pokrycie znacznej części terytorium Polski - do 4600 miast na terenie całego kraju.

Zasięg Play
Zasięg Play

Póki co zasięg jest największą zaletą sieci UMTS 900MHz w Play, która pozwoli na zapewnienie klientom możliwości wygodnego korzystania z internetu mobilnego na terenach pozamiejskich. Inne zalety będzie można najprawdopodobniej odczuć wraz z rozwojem i upowszechnianiem się sieci HSPA+ w naszym kraju. Do tego czasu, zapowiedzi Play brzmią nieco jako przechwałki...

Na koniec dodam, że według analiz Play'a w tym roku sprzedaż telefonów z Androidem sięgnie aż 60% wszystkich modeli dostępnych w ofercie sieci. W ciągu 20 pierwszych dni współczynnik ten wynosił aż 45%. To dopiero początek i ciężko nie zgodzić się z operatorem.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.