Polacy do przeglądania Internetu częściej wykorzystują Androida niż Windowsa 8.1

Polacy do przeglądania Internetu częściej wykorzystują Androida niż Windowsa 8.122.07.2015 15:00
Smartfon czy notebook?
Źródło zdjęć: © Shutterstock
Jan Blinstrub

W ostatnich tygodniach niemal 1/4 ruchu na polskich stronach internetowych została wygenerowana przez użytkowników korzystających z urządzeń przenośnych. Szkoda, że niektórzy wciąż nie podchodzą do mobilnych wersji stron na poważnie.

W ostatnim kwartale 20% ruchu na polskich stronach internetowych pochodziło z systemów mobilnych. 15,47% wszystkich wejść na strony zrobiono z urządzeń z Androidem. Dla porównania - Windows 8.1 odpowiada za 14,32% ruchu. Androida wyprzedza tylko Windows 7 (43,91%).

Z początkiem trzeciego kwartału 2015 roku udział systemów mobilnych w ruchu wzrósł do ponad 23%, a sam Android osiągnął 18,35% wyprzedzając Windowsa 8 i 8.1 liczone łącznie (16,59%). Z kategoryzacją danych można polemizować - skoro rozróżnia się Windowsa 8 i 8.1, być może należałoby także rozróżnić różne wersje Androida. Nie to jest jednak najważniejsze. Dane Gemiusa jednoznacznie wskazują, że masowo wykorzystujemy smartfony do korzystania z sieci. Takie zdanie, zwłaszcza na Komórkomanii, trąci banałem. O tym, że mobile rośnie w siłę trąbi się od lat. Tym bardziej dziwi ignorancja, z jaką do wersji stron na urządzenia przenośne podchodzą niektóre firmy. Pal licho mikrosklepiki internetowe. Myślę o dużych graczach.

W pracy korzystam głównie z komputera, ale w domu częściej sięgam po telefon niż laptop, gdy chcę coś sprawdzić w sieci. Na małym ekranie przeglądam oferty sklepów, sprawdzam wydarzenia i planuję podróże. Bywa, że strony mobilne są wygodniejsze od komputerowych, jednak wciąż nie brakuje przykładów źle zaprojektowanych lub nieprzemyślanych serwisów. Oto trzy, na które natknąłem się w ciągu ostatnich dni.

  • Zastanawiam się nad zmianą operatora. Mam działalność gospodarczą, więc interesują mnie oferty dla firm. Wszedłem przez telefon na stronę Orange. Wyświetla się co prawda w wersji mobilnej, ale są w niej wyłącznie usługi dla klientów indywidualnych. Żeby zobaczyć abonamenty dla firm trzeba załadować komputerową wersję. Orange jest jednak i tak lepsze od T-Mobile, które mobilnej wersji strony po prostu nie ma. Jest wersja responsywna, która dostosowuje się do ekranu, ale przy rozdzielczości FullHD trzeba ją stale zoomować, a wyskakujące reklamy zasłaniają treść.
  • Chciałem zobaczyć deklarację programową NowoczesnaPL. Pomijam nawet to, że adres strony ugrupowania to nowoczesnapl.org (!). Program jest zapisany w pliku PDF. Format ma z nowoczesnością wspólnego tyle co nic i jest niewygodny do przeglądania na urządzeniach mobilnych. Odpuściłem i więcej nie wróciłem na ich stronę.
  • Myślę o zmianie mieszkania. Kilka ciekawych ofert znalazłem na stronie szybko.pl. Strona jest co prawda dostosowana do małych ekranów, ale zdjęcia w ogłoszeniach są miniaturowe i nie da się ich powiększyć. Najwidoczniej ktoś uznał, że fotografie umieszczonych w serwisie lokali są mało istotne.

Większe i mniejsze błędy są niemal we wszystkich e-sklepach, na stronach festiwali lub firm transportowych. Przykłady można mnożyć i pewnie każdy z Was ma ich w głowie co najmniej kilka. Przypomnę na zakończenie - od początku trzeciego kwartału do teraz blisko 1/4 ruchu na polskich stronach internetowych jest generowana przez użytkowników korzystających z urządzeń przenośnych. Na zastanawianie się nad mobile jest już za późno. Jeśli ktoś chce dotrzeć do ludzi ze swoimi informacjami lub produktami MUSI oferować w pełni funkcjonalne i dopracowane wersje serwisów na urządzenia przenośne. Użytkownicy są niecierpliwi a konkurencja zbyt duża, by można było wychodzić z założenia: jeśli klientowi zależy, załaduje pełną wersję strony lub sprawdzi ją na komputerze.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.