Pomysły na bankowość mobilną w Polsce

Pomysły na bankowość mobilną w Polsce10.05.2010 19:01
Andrzej Biernacki

Obecny stan rozwoju mobilnej bankowości w Polsce na pewno nie jest dla klientów powodem do szczególnej radości. Z drugiej strony w porównaniu do innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej nasz kraj nie wypada bardzo źle. Wiele usług zostało już do banków wprowadzonych, kilka nadal czeka.

Liczbę użytkowników m-bankingu nad Wisłą szacuje się na niecały milion. Grupa ta szybko się powiększa. Największe polskie banki przygotowują się do wdrożenia nowoczesnych rozwiązań. Pod względem technologicznym można więc spodziewać się szybkiej poprawy.

Technologia to jednak nie wszystko

Druga ważna rzecz to prawo regulujące m-banking, uprawnienia i zobowiązania firm oraz konsumentów. "Na szczeblu europejskim banki pracują nad zharmonizowanym rozwiązaniem, co zapewni jednakową, wysoką jakość w całej Unii" - mówi Dominika Duziak ze Związku Banków Polskich.

Duziak, sekretarz Koalicji na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności, spodziewa się, że skutkiem tych zabiegów będzie także wzrost poziomu bezpieczeństwa i wygody użytkowników w całej Europie. "Polski sektor bankowy również angażuje się w te prace" - podkreśla.

Niedostępność pewnych rozwiązań w Polsce przedstawicielka Związku Banków Polskich tłumaczy brakiem "idealnego modelu", który zapewniałby pełne bezpieczeństwo, szybkość przeprowadzania transakcji oraz był łatwy w obsłudze. Zauważa jednak, że cały czas trwają prace nad nowymi rzeczami.

Zbliżeniowe nowości

Pod koniec kwietnia ruszył wspólny projekt Banku Zachodniego WBK, sieci Plus i Visy Europe. Wiązał się z wdrożeniem płatności zbliżeniowych dokonywanych za pomocą telefonu komórkowego dzięki aplikacji Visa payWave umieszczonej w karcie SIM.

Drugą platformą jest MasterCard PayPass. Z tego systemu korzysta coraz więcej polskich banków, na przykład Citi Handlowy. Klienci tego banku mają również dostęp do usługi "Płacę komórką prosto z konta", co umożliwia na przykład regulowanie należności na przejazdy komunikacją miejską.

Takich usług, pozwalających na płacenie telefonem lub doładowywanie go bezpośrednio z konta bankowego bez korzystania z innych urządzeń, jest coraz więcej. "Wykorzystywana na razie głównie w kartach płatniczych technologia zbliżeniowa NFC to idealne rozwiązanie" - wyjaśnia Duziak.

Banki, rozwijając nowe usługi mobilne, nie mogą oczywiście stracić z oczu potrzeb ludzi, którzy będą z serwisów i aplikacji korzystać. Klienci z kolei udowadniają, że mają dużo ciekawych pomysłów. Widać to chociażby po aktywności w Facebooku i serwisie MojaMobilnaBankowosc.pl.

Czego chcą klienci?

Użytkownicy witryny spontanicznie dzielą się pomysłami na usprawnienie mobilnej bankowości w Polsce. Przykład? Mateusz zaproponował sposób na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa transakcji autoryzowanych komórką. Wystarczy zainstalować w aparacie program rozpoznający głos właściciela.

Michał stwierdził z kolei, że do aplikacji m-bankingowych powinien zostać dołączony element informacyjny. Klient mógłby zapoznać się z nowościami w ofercie, sprawdzić, gdzie jest najbliższy oddział czy bezpłatny bankomat.

Inny internauta zaproponował połączenie konta telefonu na kartę i rachunku oszczędnościowego. Dzięki temu zniknęłaby konieczność doładowywania aparatu. Niektóre banki mogłyby nawet podjąć decyzję o zostaniu wirtualnymi operatorami. Zaoferowałyby w ten sposób niespotykany dotąd poziom integracji usług.

Bezpieczeństwo = zaufanie

Największą nadzieją m-bankingu w Polsce są oczywiście ludzie młodzi. "Każdy, nawet oni, ma związane z mobilnymi technologiami obawy. Głównie chodzi o bezpieczeństwo środków i transakcji. Trzeba jednak pamiętać, że to bezpieczeństwo w dużej mierze zależy od nas samych" - wyjaśnia Dominika Duziak.

Uważa ona, że bankowość mobilna będzie pełnić funkcję uzupełniającą w stosunku do bankowości internetowej. W niektórych aspektach na pewno jednak prędzej czy później się usamodzielni, szczególnie w obszarze mikropłatności. Wyeliminuje gotówkę z miejsc, gdzie obecnie nie można kartą płacić - z piekarń, warzywniaków, cukierni.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.