Producenci aparatów do smartfonów rozbili bank. Te liczby robią wrażenie

Producenci aparatów do smartfonów rozbili bank. Te liczby robią wrażenie13.01.2022 14:54
Samsung Galaxy A52 to jeden z wielu smartfonów z poczwórnymi aparatami

Sprzedaż smartfonów może i spada, ale zapotrzebowanie na aparaty do smartfonów rośnie.

"Wyobraź sobie, że masz fabrykę samochodowych opon. Roczna sprzedaż samochodów ustabilizowała się już dawno, więc i zapotrzebowanie na twój produkt utrzymuje się na równym poziomie. Co prawda raz na jakiś czas wprowadzasz na rynek opony nowego typu, zwiększając tym samym marżę, ale trudno ci ukrywać przed inwestorami fakt, że lepiej już było.

W pewnym momencie  -  ku twojemu zaskoczeniu  -  zmieniają się rynkowe trendy. Producenci samochodów przekonują klientów, że im więcej kół, tym lepiej. Każdy nowy samochód ma teraz nie cztery, ale osiem, dwanaście, szesnaście lub dwadzieścia opon. Z dnia na dzień, wbrew wszelkiej logice, zapotrzebowanie na twój produkt wzrosło o kilkaset procent, fabryki ledwo wyrabiają z dostawą, a przychody wystrzeliły w górę" - pisałem w 2019 roku, nawiązując do tego, co dzieje się na rynku smartfonów.

Moda na wieloobiektywowe aparaty sprawdziła, że producenci matryc i soczewek zacierają ręce. A ostatnie wyniki sprzedaży są naprawdę imponujące.

W 2021 roku na rynek trafiło prawie 5 miliardów aparatów do smartfonów

Jak wynika z danych zebranych przez firmę TrendForce, producenci mobilnych sensorów dostarczyli w 2021 roku 4,82 mld jednostek. To o 5 proc. więcej niż rok wcześniej.

Eksperci przewidują, że w roku 2022 mobilnych aparatów powstanie aż 4,921 mld.

Wzrosty te są o tyle ciekawe, że sprzedaż samych smartfonów w latach 2017-2020 regularnie spadała. Do lekkiego odbicia doszło dopiero w roku 2021; według przewidywań IDC, w ciągu 12 miesięcy do sklepów trafiło ok. 1,35 mld telefonów.

Statystyczny smartfon ma dziś 3,5 aparatu

W 2021 roku wyprodukowanych matryc i obiektywów było 3,57 razy więcej niż samych smartfonów.

Jeszcze pięć lat temu takie liczby byłyby nie do pomyślenia. Wówczas miażdżąca większość smartfonów miała dwa aparaty (przedni i tylny), a kilkuobiektywowe moduły nieśmiało trafiały jedynie do droższych modeli. Dziś większość smartfonów na rynku ma przynajmniej cztery aparaty. Choć i zdarzają się takie, które aparatu nie mają wcale.

Kto wygrywa na takiej sytuacji? Przede wszystkim Sony, Samsung i OmniVision, bo to najwięksi dostawcy fotograficznych matryc.

Szczególne powody do zadowolenia ma Sony, które zbija fortunę na telefonach swoich rywali, mimo że samo na rynku smartfonów radzi sobie przeciętnie.

A smartfony to przecież dopiero początek wyliczanki, bo użycie aparatów z roku na rok rośnie także w innych kategoriach produktowych, wliczając w to domowy monitoring czy autonomiczne samochody.

Rośnie też popularność aparatów o wysokiej rozdzielczości

Z raportu firmy TrendForce wynika, że ponad 70 proc. smartfonów, które trafiły do sklepów w 2021 roku, ma aparaty o rozdzielczości wyższej niż 12 Mpix. Do niedawna była ona rynkowym standardem i wciąż jest obecna m.in. w iPhone'ach czy części flagowych samsungów.

W 2022 natomiast 12-megapikselowce mają już stanowić raptem 12 proc. całości. Nic dziwnego, skoro nawet iPhone 14 Pro - według dotychczasowych przecieków - dostanie aparat 48 Mpix z trybem nagrywania 8K. Jeśli doniesienia te się potwierdzą, Apple zwiększy rozdzielczość aparatu po raz pierwszy od czasu iPhone'a 6s z 2015 roku.

Producenci komponentów, którzy przed laty nie zainwestowali w fotografię, dziś mogą jedynie pluć sobie w brodę. Mało która branża ma dziś przed sobą równie świetlaną przyszłość.

Zobacz także:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.