Nie ma bezpiecznych smartwatchy? Raport HP nie napawa optymizmem

Nie ma bezpiecznych smartwatchy? Raport HP nie napawa optymizmem25.07.2015 14:57
smartwatch
Źródło zdjęć: © shutterstock.com
Konrad Błaszak

Od lat sporo się mówi o bezpieczeństwie smartfonów. Co jednak z coraz popularniejszymi smartwatchami? Najnowszy raport przygotowany przez HP pokazuje, że pod tym względem nie tylko nie jest idealnie, ale nie jest nawet dobrze.

Smartfony są wyposażone w bardzo różne systemy zabezpieczające, jak chociażby czytnik linii papilarnych czy skaner oka. Poza tym powstają specjalne telefony i tablety, których sensem istnienia jest zwiększanie bezpieczeństwa danych użytkownika. Już od jakiegoś czasu świadomość w tych kwestiach jest coraz większa i wydaje mi się, że użytkownicy również korzystają rozsądniej ze swoich urządzeń. Tak jest w przypadku smartfonów, ale nadal dla wielu nowością są inteligentne zegarki i nowy raport HP pokazał, że bezpieczeństwo i smartwatche nie idą w parze.

Do testów zostało wykorzystanych 10 smartwatchy najpopularniejszych firm na tym rynku, choć niestety nie zostały wymienione konkretne nazwy urządzeń. Najpopularniejsze zarzuty HP wobec tych urządzeń to wysyłanie prywatnych danych w bardzo wiele miejsc, słabe hasła interfejsów opartych na chmurze, duża łatwość w przechwyceniu danych (aż w 90% urządzeń) oraz fakt, że tylko 50% zegarków umożliwiało ustawienie zabezpieczenia w postaci kodu PIN czy wzoru. Żaden z testowanych zegarków nie oferował weryfikacji dwuetapowej, a brakowało również możliwości zablokowania urządzenia po kilku nieudanych próbach, co oznacza, że potencjalny złodziej może próbować go odblokowywać do woli, aż w końcu mu się uda.

Zaskakujące jest również to, że aż 70% testowanych urządzeń ma poważne luki w systemie aktualizacji oprogramowania. Co prawda jest ono podpisane cyfrowo, więc nie można w nim umieścić szkodliwych plików, ale oprogramowanie może zostać łatwo ściągnięte i wykorzystywane do znalezienia kolejnych luk. To wszystko sprawiło również, że 30% urządzeń było podatnych na tzw. "Account Harvesting", czyli możliwość pozyskania adresu e-mail i innych danych. Świetnym podsumowaniem tego raportu są słowa menadżera HP Security.

Jason Schmitt:

Smartwatche dopiero zaczęły być integralną częścią naszego życia, ale udostępniają nowe możliwości i przez to mogą być drogą dla nowych zagrożeń dotyczących prywatnych informacji.

Ogromne zainteresowanie Apple Watchem oraz coraz większy wybór tanich urządzeń z tego segmentu rynku sprawia, że już niedługo nie będą one tylko ciekawostką, ale sensownym wyborem dla klientów. Sam na razie nie mam takiego zegarka, ale jestem przekonany, że za jakiś czas pewnie też sobie taki sprawię i będzie on wiedział o mnie niemal wszystko. Dzięki licznym czujnikom i oraz danym, które użytkownicy sami uzupełniają zegarek wie gdzie byliśmy i co robiliśmy przez cały dzień, dlatego bezpieczeństwo tych danych jest niezwykle ważne. Oby producenci wzięli sobie to do serca.

Źródło: HP via phonearena.com

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.