Raport PIIT: Polacy chcą korzystać z sieci komórkowych 5G i 6G

Raport PIIT: Polacy chcą korzystać z sieci komórkowych 5G i 6G07.06.2023 11:21
PAP MediaRoom – kadr z filmu
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Materiał sponsorowany przez PAP MediaRoom

Polacy są pozytywnie nastawieni do nowych technologii. 57 proc. rodaków deklaruje, że chce korzystać z sieci komórkowych 5G czy 6G – brzmi główna konkluzja raportu "Postawy Polaków wobec nowych technologii". Jego wyniki zaprezentowano właśnie na specjalnie zwołanej konferencji, która odbyła się w Lublinie.

Zgodnie z raportem, który na zlecenie Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji przygotowała sondażownia Kantar Polska oraz Katolicki Uniwersytet Lubelski (KUL) - aż 67 proc. przebadanych rodaków twierdzi, że "nauka i technologia sprawiają, że nasze życie jest łatwiejsze oraz bardziej komfortowe".

"Dwie trzecie Polaków dostrzega, że dzięki nauce świat jest lepszy – skomentowała prof. Joanna Ejdys, kierownik Międzynarodowej Katedry Logistyki i Inżynierii Usług Politechniki Białostockiej i dodała, że – jak wynika z badań – >>widać wzrost optymizmu Polaków<< w porównaniu z poprzednimi badaniami z 2021 roku."

Jak wynika z raportu, postęp technologiczny w nierozerwalny sposób wiąże się z rozwojem sieci komórkowych. To trend zgodny z danymi rynkowymi udostępnianymi m.in. przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, które od lat potwierdzają konsekwentny wzrost liczby użytkowników Internetu, także mobilnego.

Raport PIIT: Polacy chcą korzystać z sieci komórkowych 5G i 6G

68 proc. Polaków sądzi, że rozwój sieci komórkowych jest niezbędny do społeczno-gospodarczego wzrostu naszego kraju. Dzięki zasięgowi w telefonie czują się bezpieczniej, a łączność bezprzewodowa poprawia jakość ich życia.

"Ponad połowa Polaków zamierza korzystać z 5G czy 6G i nawet zachęcać do tego innych" – zauważyła dr Urszula Soler z Instytutu Nauk o Polityce i Administracji KUL i, jak podkreśliła, aż dwukrotnie wzrósł odsetek Polaków, w porównaniu z poprzednimi badaniami, którzy są przekonani, że pole elektromagnetyczne (PEM) nie szkodzi.

Uczestnicy konferencji prezentującej raport stwierdzili, że ważna jest edukacja całego społeczeństwa, szczególnie w tych obszarach, które wzbudzają właśnie pewne obawy. Jak zauważył mec. Mariusz Busiło z Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji "przemawianie językiem korzyści jest najbardziej skuteczne".

"Powinniśmy transparentnie mówić o procesach technologicznych i korzyściach z nich wynikających. Ludzie mogą odczuć i zobaczyć pozytywne zmiany" – powiedział mec. Busiło.

Jak zauważył prof. Bohdan Rożnowski z Katedry Psychologii Pracy, Organizacji i Rehabilitacji Psychospołecznej Instytutu Psychologii KUL, pojawiają się w raporcie jednak i negatywne emocje, np. strach i niepewność. Zwłaszcza, jeśli chodzi o PEM.

"Emocje pojawiają się we wszystkich badanych grupach, nawet tych, które deklarują wysoki poziom korzystania z technologii. Jednak, co ciekawe, strach nie wyklucza pozytywnego nastawienia do PEM i regularnego używania technologii oraz urządzeń, które generują pole elektromagnetyczne" – wyjaśnił prof. Rożnowski.

Z kolei na grupę sceptyków podatną na dezinformację w zakresie nowych technologii zwrócił uwagę mgr. Inż. Rafał Pawlak, kierownik Zakładu Badań Systemów i Urządzeń Instytutu Łączności - Państwowego Instytutu Badawczego.

"Dezinformacja wciąż istnieje. Nie wolno tej sfery pozostawić samej sobie. Należy tak edukować Polaków, aby mogli poradzić sobie z fałszywymi newsami" – oświadczył Pawlak.

Od lat największe, często sterowane z zewnątrz i bazujące na stereotypach i mitach, obawy części społeczeństwa budzi infrastruktura sieci komórkowych, m.in. ze względu na istnienie wspomnianego pola elektromagnetycznego. Aż 86 proc. badanych przez PIIT i KUL stwierdziło, że zetknęło się z informacjami na temat PEM, głównie w mediach ogólnopolskich i lokalnych, w trakcie rozmów z rodziną i znajomymi lub w mediach społecznościowych.

"Edukować należy wszystkie grupy. Także urzędników, zwłaszcza w małych miejscowościach i gminach. Może to przynieść same korzyści, gdyż to oni dla mieszkańców często stanowią pierwszą instancję, od której pozyskiwane są potrzebne informacje" – podkreślił Mateusz Górski, redaktor PST "Wspólnota".

Z kole prof. Andrzej Krawczyk wskazał "są takie środowiska, które w sposób naturalny należy edukować. Mam na myśli na przykład Uniwersytety Trzeciego Wieku, gdzie wśród uczestników występują większe niepokoje związane z nowymi technologiami".

Jak dodał mec. Mariusz Busiło z PIIT konieczne jest "opracowanie nowego, wszechstronnego modelu kształcenia i edukacji, skoncentrowanego na PEM i najnowszych technologiach". Wymaga to współpracy nie tylko instytucji rządowych i samorządowych, ale również sfery naukowej, organizacji pozarządowych oraz sektora biznesu.

"Inwestowanie w edukację w tych obszarach nie jest tylko kwestią podniesienia poziomu ogólnej wiedzy społeczeństwa, ale również przyśpieszenia integracji Polski z cyfrową gospodarką światową" – zauważył mec. Busiło. W tym miejscu warto też podkreślić, że 68 proc. respondentów twierdzi, że inwestycje w sieci komórkowe są fundamentem rozwoju Polski. Jako odpowiedzialnych za ten obszar wskazują po równo firmy telekomunikacyjne (71 proc.) oraz władze lokalne i samorządowe (69 proc.).

W trakcie badań respondenci zwracali uwagę na konieczność poprawy jakości połączeń z rodziną i znajomymi czy numerami alarmowymi, a także polepszenia warunków korzystania z nawigacji mobilnej. Inne obszary, których rozwój ułatwiłby Polakom życie, to m.in. bankowość elektroniczna, załatwianie spraw urzędowych czy zakupy online.

"68 proc. Polaków twierdzi, że rozwój sieci komórkowych jest fundamentem społeczno-gospodarczego rozkwitu kraju. Polacy są otwarci na nowe technologie. Odkrywanie korzyści płynących z powszechnej cyfryzacji powoduje wzrost akceptacji dla obecności technologii w naszym życiu" - podkreśliła dr Urszula Soler.

Materiał sponsorowany przez PAP MediaRoom
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.