Reklamy mobilnych gigantów w sporcie

Reklamy mobilnych gigantów w sporcie15.04.2014 20:43
Maciej Kubiak

Nie od dziś wiadomo, że w sporcie liczą się pieniądze. I to duże pieniądze. Większość sportowców indywidualnych i klubów sportowych jest sponsorowanych przez wielkie koncerny. Znaczna część funduszy pochodzi od firm telekomunikacyjnych i producentów urządzeń elektronicznych.

Reklama jest dźwignią handlu. Nic jednak nie działa skuteczniej niż wybijanie się na cudzych plecach. Często wykorzystywanym zabiegiem stosowanym przez znane marki jest wykorzystanie wizerunku innych firm, najczęściej z odrębnej branży. Nie za darmo. Tak działa potocznie zwany sponsoring. Chęć zaistnienia wśród pewnej, określonej grupy odbiorców jest często łakomym kąskiem dla producentów. Taką sytuację można zaobserwować w sporcie, a konkretnie w piłce nożnej. Każdy większy klub piłkarski posiada spore grono fanów, którzy są potencjalnymi klientami produktów, jeśli tylko logo danej firmy pojawi się na koszulkach piłkarzy, na banerach na stadionie czy na biletach.

T-Mobile Ekstraklasa

Wcześniej Orange Ekstraklasa. Sponsorem tytularnym najwyższej klasy rozgrywek piłkarskich w Polsce jest wszystkim znany, różowy operator sieci komórkowej. T-mobile jest sponsorem głównym do końca przyszłego sezonu 2014/2015. Reklama znajduje się na biletach, banerach na stadionie oraz na każdym ze strojów drużyn z Ekstraklasy. Rzecz jasna nie na centralnej części koszulek a na rękawkach.

Źródło zdjęć: © ekstraklasa.tv
Źródło zdjęć: © ekstraklasa.tv

ORANGE Polska

Wcześniej sponsor tytularny Ekstraklasy, aktualnie sponsor Reprezentacji Polski. 31 lipca 2014, po dwunastoletniej przygodzie kończy swoją współpracę z naszymi kopaczami. Logo znajdowało się na koszulkach, na bannerach podczas konferencji prasowych, na stadionach, na dresach sportowców. Dodatkowo na stronie pomarańczowego operatora znajdowało się mnóstwo materiałów wideo oraz fotorelacji ze zgrupowań. Nie była to tania zachcianka Orange, kosztowała bowiem ponad 100 mln złotych. A namacalnych efektów brak…

Źródło zdjęć: © orange.pl
Źródło zdjęć: © orange.pl

SAMSUNG

Każdy kto interesuje się piłką wie, w których klubach obraca się największymi sumami pieniędzy. Zarówno pochodzącymi od właścicieli, jak i sponsorów. Samsung na tym polu wypada dość przyzwoicie, gdyż jest sponsorem jednego z TOP5 angielskiej Premier League. Logo koreańskiej firmy gości na koszulkach The Blues od 2005 roku. Przez ten czas klub ze Stamford Bridge zainkasował 18 mln funtów za sezon. Nie jest to mała sumka, jednak reklama jest najważniejsza. Myśląc o Chelsea każdy ma przed oczami Franka Lamparda lub Johna Terrego w niebieskiej koszulce z białym napisem SAMSUNG.

Chelsea Londyn to nie jedyny „podopieczny” Samsunga. Należy do niej także przedstawiciel K-league - Suwon Samsung Bluewings. Z tego co mi wiadomo, skośnoocy na własnym podwórku dostają przelewy na konto klubowe z dość pokaźnymi sumami.

Bundesliga

U naszych zachodnich sąsiadów także można się natknąć na logotypy powiązane bezpośrednio i pośrednio z telekomunikacją oraz urządzeniami mobilnymi. Najlepszym przykładem jest wszystkim znany klub z Bawarii – Bayern Monachium. Zdobywca pucharu Ligi Mistrzów 2012/2013 oraz tegoroczny półfinalista dzierży na koszulce logo rodzimego operatora komórkowego – T-mobile. Tego samego, który jest sponsorem tytularnym naszej Ekstraklasy. Dla Bawarczyków pewnie ujma, dla nas zaszczyt… Aktualnie sponsorem głównym klubu z Monachium jest Deutsche Telekom, jednak na koszulkach nadal widnieje logo różowego operatora.

Źródło zdjęć: © lovefootball.com
Źródło zdjęć: © lovefootball.com

Na swoich koszulkach logiem LG mogą pochwalić się piłkarze Bayeru 04 Leverkusen. LG Electronics jest działem ogólnie zajmującą się elektroniką i małym AGD, lecz w jej skład wchodzą także urządzenia multimedialne oraz mobilne. Myślę, że Aptekarze zasługują na pobyt w tym zacnym gronie.

Serie A

We Włoszech na koszulkach próżno szukać znanych marek związanych z rynkiem mobilnym. Wyjątkiem może być klub Bologna FC 1909, która prędzej skojarzy się użytkownikom komórkomanii ze Spaghetti Bolognese aniżeli z NGM Mobile. Jest to jeden z największych operatorów sieci komórkowej we Włoszech.

UEFA

A co z najbardziej elitarnymi rozgrywkami? Wszyscy doskonale pamiętamy EURO 2012, które odbywało się w Polsce i Ukrainie. Wtedy we wszystkich reklamach bombardowani byliśmy nazwami sponsorów generalnych rozgrywek organizowanych przez UEFA. Jest to doskonała okazja do pokazania się, zareklamowania swojego nowego produktu lub przypomnienia klientom o marce. Skorzystało z tego HTC (ostatnio mocno krytykowane za słaby marketing), które w każdym meczu tej edycji Ligi Mistrzów oraz Ligi Europejskiej objawia nam się w postaci logotypu znajdującego się pod statystykami meczu (w przerwie oraz po końcowym gwizdku). Dość często przewija się także na bannerach reklamowych wokół linii boiska. Myślę, że to dobry ruch ze strony HTC, gdyż relacje z Champions League są transmitowane do ponad 80 krajów na świcie.

Źródło zdjęć: © HTC
Źródło zdjęć: © HTC
HTC ONE M8 baner
HTC ONE M8 baner

NHL

W USA jednym z głównych sponsorów tytularnych rozgrywek NHL (hokej na lodzie) jest operator bodaj największej sieci komórkowej VERIZON. Operator sponsoruje ligę od 2006 roku.

Źródło zdjęć: © NHL
Źródło zdjęć: © NHL

MLB

Sytuacja jest podobna także w rozgrywkach baseballa. Major League Baseball jest wspierana finansowo między innymi przez Qualcomma, który znany jest z produkcji chipsetów do urządzeń mibilnych. W oficjalnej liście sponsorów MLB znajdziemy także Samsunga oraz T-mobile.

Źródło zdjęć: © MLB
Źródło zdjęć: © MLB

Podsumowanie

Przykładów sponsoringu znanych klubów sportowych i sportowców z pewnością jest dużo więcej, niż wymienione przeze mnie w powyższym wpisie. WRC, Formuła 1 – każdy samochód czy bolid jest oklejony innymi logotypami sponsorującymi daną drużynę. Jest to często spotykany zabieg, jednak czy skuteczny? Czy ta forma reklamy przynosi zamierzony skutek? Ja na przykład nie zwracam szczególnej uwagi na reklamy, gdy jest ich mnóstwo (stroje skoczków narciarskich, auta rajdowe, żagle katamaranów czy koszulki kolarzy). Przykuwają moją uwagę natomiast logo firm na koszulkach piłkarskich czy znajdujące się na stadionach. Dlaczego? Występują pojedynczo, jeśli w towarzystwie, to dość ograniczonym, są wyłapywane przez oko od razu. Czy reklamowanie się jest jednak warte tych kwot? To pozostawiam Waszej ocenie…

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.