Roaming w UE: można ustalać maksymalne wydatki za transmisję danych

Roaming w UE: można ustalać maksymalne wydatki za transmisję danych04.03.2010 16:30
Kira Czarczyńska

Unia każe - operatorzy muszą. Od 1 marca w sieciach komórkowych można ustawiać limit na połączenia transmisji danych w ramach roamingu. Po jego przekroczeniu sieć ma obowiązek zablokowania usługi i poinformowania użytkownika, co musi zrobić żeby ją ponownie aktywować.

O wprowadzeniu limitów poinformowali już Play, PTC oraz Polkomtel. Na stronie Orange brak takiej informacji, ale zgodnie z tym, czego dowiedziałam się na infolinii - usługa jest dostępna w zasadzie od początku wprowadzenia oferty Orange Free.

O wprowadzeniu limitów poinformowali już Play, PTC oraz Polkomtel. Na stronie Orange brak takiej informacji, ale zgodnie z tym, czego dowiedziałam się na infolinii - usługa jest dostępna w zasadzie od początku wprowadzenia oferty Orange Free.

Jak poinformowała Komisja Europejska, rozporządzenie ma chronić konsumenta przed przypadkowym "nabiciem" wysokiego rachunku za korzystanie z transmisji danych poza granicami macierzystego kraju:

Nowe przepisy będą chronić konsumentów przed przyprawiającymi o ból głowy rachunkami za telefon dzięki wprowadzeniu mechanizmu odcinającego w momencie, gdy rachunek osiągnie kwotę 50 euro, chyba że konsument wybierze wyższy limit.

Przypadki drastycznego przekroczenia założonych przez klienta kwot są coraz powszechniejsze. Gazeta Prawna wymienia dwa takie przypadki:

  • obywatel Niemiec pobrał, będąc we Francji, program telewizyjny - rachunek opiewał na 46 tys. euro
  • student z Wielkiej Brytanii korzystając z Internetu podczas wymiany studentów - dostał fakturę na 9 tys. euro

Sądząc po wpisach z for internetowych, w naszym kraju tego typu przypadki też są dość częste. Kwoty może i nie są aż tak zawrotne, ale zdarzają się takie przekraczające 2000 pln. Zwykle wynikają z tego, że klient korzystając z Internetu mobilnego niedokładnie sprawdza koszty połączeń.

Teraz można ustawić limit, po przekroczeniu którego dostęp do usługi zostanie odcięty. Ostrzeżenie o wysokich kosztach przyjdzie już w momencie przekroczenia 80% założonej kwoty. Jeżeli użytkownik nie wykona kroków podanych przez operatora, po prostu z Internetu już nie skorzysta aż do kolejnego okresu rozliczeniowego.

Limity u naszych operatorów

  • Plus - limit dla każdego klienta wynosi 200 zł z VAT. Po wykorzystaniu 40% oraz 80% limitu, klienci otrzymają wiadomość SMS informującą o przekroczeniu tych progów. Włączenie lub wyłączenie usługi: SMS o treści odpowiednio \TAK\ lub \NIE\ pod numer 8801
  • Era, Heyah - limit w kwocie 265 złotych brutto na korzystanie z transmisji danych w roamingu na terenie UE, SMS z informacją o przekroczeniu 80% tej kwoty. Włączenie / wyłączenie usługi: SMS, przez WWW, obsługa klienta.
  • Play - limit finansowy zbliżony do kwoty 265 zł (brutto) w odniesieniu do każdego okresu rozliczeniowego. Włączenie i wyłączenie usługi: SMS na numer 120 – o analogicznej treści: \wlacz\ lub \wylacz.
  • Orange - limit można ustalić z konsultantem.

Źródło: Informacje operatorów

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.