Router WiFi sprzeczny z regulaminem Play? Jednak nie...

Router WiFi sprzeczny z regulaminem Play? Jednak nie...22.02.2011 17:15
Tethering, fot. cnet
Mateusz Żołyniak

Tethering to przydatny dodatek w telefonie - ciężko nie zgodzić się z tym stwierdzeniem. Okazuje się, że korzystanie z telefonu jako modemu 3G jest niezgodne z regulaminem nowych ofert Play All inclusive!

Cytując regulamin Play:

13. W ramach niniejszej Oferty Promocyjnej zakazane jest wykorzystanie telefonu komórkowego jako modem podłączony do komputera (tzw. tethering). W przypadku wykrycia takiego działania przez Operatora, Operator zastrzega sobie prawo do nieodwołalnego wyłączenia Abonentowi usługi „Pakiet Społecznościowy”.

Tę dość kontrowersyjną wzmiankę w regulaminie podesłał mi wczoraj jeden z naszych czytelników - Piotr. Dotyczy ona wszystkich nowych ofert All Inclusive.

Wykrycie przez operatora faktu, że klient korzysta z telefonu jako modemu, nie powoduje całkowitego odcięcia od Internetu w Play. Kończy się to jednak nieodwołalnym wyłączeniem usługi "Pakiet Społecznościowy", która jest częścią nowych ofert.

Z Routera WiFi w telefonach korzysta wielu użytkowników, którzy mają wykupiony pakiet danych u danego operatora. Użytkownicy sieci Play nie są w ogóle informowani o tym dziwnym ograniczeniu. Dotyczy to zarówno sprzedawców w salonie, jak i Biura Obsługi Klienta. Dopiero dokładna lektura regulaminu pozwala dowiedzieć się, że korzystanie z funkcji powoduje złamanie warunków umowy.

Bardzo dziwi mnie ten zapis. Korzystanie z telefonu jako modemu 3G nie jest nigdzie zabronione. Ba, tę niezwykle przydatną funkcję reklamują producenci telefonów, twórcy systemów operacyjnych czy sami operatorzy, w tym Play.

Jak słusznie zauważył Piotr, swego czasu podobne ograniczenia (związane z pobieranie dodatkowych opłat za korzystanie z tetheringu) były już brane na tapetę w Stanach. W Polsce jest to chyba pierwszy taki przypadek (mogę się jednak mylić).

Już w środę wieczorem poprosiłem rzecznika Play o zabranie głosu w tej sprawie. Póki co nie dostałem odpowiedzi i mam nadzieję, że nastąpi to szybko. Ciekaw jestem, w jaki sposób operator chce weryfikować, czy użytkownik korzysta z tetheringu, czy nie, oraz dlaczego o fakcie nie są informowani klienci sieci.

Aktualizacja:

Dzisiaj dostałem odpowiedź w sprawie powyższej wzmianki w regulaminie od Marcina Gruszki, rzecznika Play. W odpowiedzi Marcin napisał:

Rzeczywiście, zapis o tetheringu mamy w regulaminie i stanowi on zabezpieczenie przed bezpośrednim podłączeniem telefonu do komputera.

Wykorzystywanie funkcji telefonu, oferującego router wifi jest dopuszczalne, bo byłoby to zaprzeczeniem swobody korzystania z cech użytkowych telefonu. To, co jest dla nas problemem, to mechaniczne podłączanie telefonu kablem do komputera i proste korzystanie z Internetu zamiast Play Online. To zjawisko marginalne, ale postanowiliśmy umieścić taki zapis w regulaminie.

Jak widać, dla Play problemem nie jest sam Router WiFi, a udostępnianie Internetu z telefonu (tethering) za pośrednictwem kabla USB.

Ograniczenie to wynika z możliwości podłączenia telefonu do komputera i ciągłego korzystania z darmowego Internetu (w ramach usługi Pakiet Społecznościowy), a nie pakietu danych Play Online (w którym po wyczerpaniu limitu spada prędkość danych).

Szkoda, że w regulaminie ofert All Inclusive nie zostało to lepiej sformułowane, ponieważ tethering określa różne sposoby udostępniania Internetu...

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.