Rynek tabletów to iPad i długo, długo nic...

Rynek tabletów to iPad i długo, długo nic...31.01.2013 14:00
iPad mini (fot. LJR.MIKE)
Adrian Nowak

Znam wiele osób, które słów "tablet" i "iPad" używają zamiennie. Taka ignorancja może nieco irytować fanów mobilnych gadżetów, jednak nowy raport IDC pokazuje, że tablet firmy Apple szybko nie opuści pierwszego miejsca w rankingu popularności tego typu urządzeń. Konkurenci też nie tracą czasu.

Podobnie jak w przypadku smartfonów największym zagrożeniem dla tabletów Apple'a są urządzenia Samsunga. O ile jednak w kategorii telefonów kalifornijski koncern już dawno został zepchnięty z pierwszej pozycji, tak iPady mają jeszcze duży zapas przewagi nad rywalami.

Liczby nie kłamią: w ostatnim kwartale ubiegłego roku Apple dostarczył na rynek 22,9 milionów tabletów, a Samsung znajdujący się na drugiej pozycji tylko 7,9 miliona. Jeszcze istotniejsze różnice widać w udziałach rynkowych amerykańskiej i koreańskiej spółki, które wynosiły odpowiednio 43,6% oraz zaledwie 15,1%. Przewaga koncernu założonego przez Jobsa jest ogromna.

Nie wszystkie dane sprzyjają jednak jednoznacznie firmie z Cupertino. Dla inwestorów zdecydowanie ważniejsze jest, jak duże postępy notują poszczególne spółki, a w tym przypadku zdecydowanie lepiej wypada Samsung. Azjatycka firma zdołała zwiększyć kwartalne dostawy urządzeń rok do roku aż o 263%, a Apple "zaledwie" o 48,1%.

Oczywiście jeśli taka tendencja będzie się utrzymywała również w przyszłości, powtórzy się historia znana z rynku smartfonów, na którym Samsung w stosunkowo krótkim czasie znacznie umocnił swoją pozycję. W wielkiej trójce producentów znajduje się jednak również Amazon, który w ciągu ostatnich trzech miesięcy na rynek wprowadził tylko 1,9 miliona tabletów mniej od Samsunga.

Jak zauważa Tom Mainelli z IDC, większa popularność tabletów to jednocześnie problemy producentów standardowych pecetów:

Spodziewaliśmy się bardzo silnego kwartału na rynku tabletów i rynek nie zawiódł. Rekordowe trzy miesiące są kontrastem dla słabnącego rynku PC, na którym obserwowaliśmy spadki dostaw po raz pierwszy od ponad pięciu lat.

Dalsza część raportu IDC wydaje się dość nudna, gdyby nie pewien istotny fakt: aż 22% tabletów (11,6 miliona) w ostatnim kwartale zostało przygotowywanych przez producentów, którzy pojedynczo mają znikome udziały w tym rynku. Nie ma co ukrywać, że w dużej części były to bardzo tanie urządzenia, jednak jak widać - chętnie wybierane w sklepach.

W ostatnim kwartale na rynek wprowadzono 52,5 miliona nowych tabletów, a więc aż o 75,3% więcej niż w analogicznym okresie 2011 roku. Bez wątpienia zmierzamy więc do scenariusza, w którym tego typu urządzenie znajdowało się będzie w każdym domu, często zastępując drugi komputer w roli odtwarzacza multimediów. Choć na razie pozycja iPada wydaje się niezachwiana, Samsung bardzo szybko nadrabia straty. Niestety, tego samego nie można powiedzieć o innych technologicznych firmach, oddalonych bardzo mocno od liderów rynku.

Źródło: IDC

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.