Rynek telekomunikacyjny okiem konsumenta - raport

Rynek telekomunikacyjny okiem konsumenta - raport29.03.2010 09:30
Kira Czarczyńska

Jak użytkownicy telefonii komórkowej oceniają obecny stan naszego rynku GSM? Z czego korzystają? Na co jest zapotrzebowanie, a jakie usługi stają się coraz mniej interesujące?

Raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej "Okiem konsumenta: Rynek telekomunikacyjny w Polsce w latach 2007-2009" pokazuje, jak zmieniły się usługi telefonii komórkowej w ostatnich trzech latach.

Raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej "Okiem konsumenta: Rynek telekomunikacyjny w Polsce w latach 2007-2009" pokazuje, jak zmieniły się usługi telefonii komórkowej w ostatnich trzech latach.

Szybki rozwój technologii oraz ciągły wzrost zainteresowania usługami telekomunikacyjnymi sprawiają, ze rynek telekomunikacyjny ulega dynamicznym zmianom. Jak zmieniały się preferencje osób korzystających z tych usług  na przestrzeni trzech ostatnich lat?

Raport

Coraz częściej wybieramy komórki.

Aż 44% konsumentów posiada obecnie wyłącznie telefon komórkowy, ze stacjonarnego zaś zrezygnowało. Ogólnie użytkownicy sieci GSM stanowią zaś 85% populacji Polski. Trend ten wynika z kilku czynników:

  • łatwiejsze rozpoczęcie korzystania z usług telefonii ruchomej,
  • większa funkcjonalność telefonii ruchomej dająca jej uŜytkownikom mobilność i przez to swobodę miejsca wykonywania połączeń,
  • stale rosnącą jakość połączeń i znaczące obniżki cen, których poziom w chwili obecnej może stanowić konkurencje dla cen połączeń w telefonii stacjonarnej.

Zdaniem UKE, usługi oferowane przez operatorów sieci ruchomych są też z reguły bardziej dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników, zwłaszcza pod kątem dostępu do multimediów czy serwisów społecznościowych umożliwiających pozostawanie on-line.

Więcej pre-paidów i mixów, mniej abonamentów.

W kolejnych latach użytkownicy wybierali odpowiednio (2007 / 2008 / 2009r.):

  • pre-paid: 43,4% / 43,4% / 47,0% (- to ostatnie prawdopodobnie za sprawą oferty Play Fresh - przyp. Kira)
  • post-paid: 51,9% / 53,7% / 46,7%
  • mix: 5,7% / 6,1% / 8,8%

Komórka kosztuje coraz mniej.

Średnie wydatki na telefon komórkowy wyraźnie spadły przez ostatnie 3 lata:

  • w pre-paid: z 50,6 PLN do 44 PLN
  • w post-paid: z 90,7 PLN do 77 PLN
  • w mix: z 48,9 PLN do 38 PLN

W chwili obecnej Polska jest krajem charakteryzującym się jednymi z najniższych cen usług mobilnych w Unii Europejskiej. Operatorzy walcząc o klienta oprócz wprowadzania nowych coraz bardziej różnorodnych ofert obniżają również ceny.

Chętnie zmieniamy operatora, ale chcemy zachować numer.

Najwięcej osób zmieniło operatora w 2008 roku - 29,3%. Najwyraźniej z obecnego są zadowoleni, albo też podpisali terminowe umowy - ponieważ już w 2009r. odsetek ten wyniósł tylko 19,3%.

Zmieniły się jednak wymagania dotyczące numeru. O ile w 2007r. najwyraźniej potrafiliśmy się jeszcze pogodzić ze stratą obecnego i zachować go chciało 65,7% zmieniających operatora, o tyle w 2008r. było to już 69,4%, a w roku ubiegłym - 77,9%. Na pewno miało na to wpływ znaczne ułatwienie procedur dotyczących przenoszenia numerów między operatorami.

W chwili obecnej, dzięki zmianom wprowadzonym przez ostatnią nowelizację ustawy Prawo telekomunikacyjne z 2009 roku, realizacja żądania przeniesienia numeru powinna nastąpić nie później niż w ciągu jednego dnia roboczego w przypadku abonentów telefonii komórkowej. Usługa ta powinna być bezpłatna. Jeszcze niedawno zaś czekaliśmy często nawet miesiąc.

Internet w komórce.

Od 2008 roku rośnie udział szerokopasmowego dostępu mobilnego - z 1,9% w czerwcu 2008 roku do 5,5% w grudniu 2009 roku. Jest to wynikiem wielu czynników, między innymi: możliwości ominięcia problemów technicznych istniejących w przypadku dostępu stacjonarnego, strategie marketingowe operatorów komórkowych, postrzeganie przez klientów Internetu mobilnego jako równorzędnego stacjonarnemu pod kątem jakości i przepływności, a jednocześnie zapewniającego mobilność, wzrost sprzedaży komputerów przenośnych, moda – szczególnie wśród młodych ludzi.

Źródło: UKE

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.