Internet rzeczy według Samsunga. Oto koreańska wizja nie tak odległej przyszłości

Internet rzeczy według Samsunga. Oto koreańska wizja nie tak odległej przyszłości06.09.2015 16:27

Tegoroczne targi IFA 2015 w wykonaniu Samsunga to nie tylko smartwatch Gear S2, ale i - chyba przede wszystkim - Internet of Things.

Dwa miesiące temu na łamach Komórkomanii mogliście przeczytać moją wizję 2035 roku. Tekst zaczynał się słowami:

Obudziłem się o 6:28 po 6 godzinach i 17 minutach snu. Nieprzypadkowo, bo elektronika, którą nafaszerowana jest pościel, w komunikacji z innymi urządzeniami wyliczyła, że przy moim obecnym trybie życia taka długość snu będzie optymalna dla mojego zdrowia i samopoczucia. I faktycznie, czuję się świetnie. Zwłaszcza że wybudziła mnie muzyka, na którą akurat w tej chwili miałem ochotę.

Dzień osoby żyjącej w 2015 roku wygląda zupełnie inaczej od doby człowieka, który wstał z łóżka w roku 1995. Dzięki technologii pracujemy wydajniej, komunikujemy się łatwiej, przemieszczamy się szybciej. Słowem - żyje nam się lepiej. Jedynym obszarem życia człowieka, w którym technologia nie zdążyła się jeszcze na dobre zadomowić jest sen. Owszem, istnieją proste opaski monitorujące jakość snu, ale te wciąż są tak prymitywne, że zmieniają niewiele. Barack Obama w ciągu dnia funkcjonuje zupełnie inaczej niż George Washington, ale jak wygląda kwestia jego snu? Co najwyżej śpi na trochę wygodniejszym łóżku.

Każdy z nas przesypia mniej więcej 1/3 życia. Średnia długość życia w Polsce to niespełna 77 lat, więc - jak nietrudno wyliczyć - w swoim łóżku najpewniej spędzisz ponad 25 lat. Dwadzieścia. Pięć. Lat. Żyjesz w świecie, w którym zaczynasz i kończysz każdy dzień mając kontakt z technologią i w którym żaden technologiczny gigant nie był jeszcze w stanie znacząco polepszyć 25 lat z Twojego życia. Zmienić to ma zamiar Samsung.

SleepSense

Podczas targów IFA 2015 wybrałem się na konferencję Samsunga poświęconą Internetowi rzeczy. Zaprezentowano sporo nowych rozwiązań, ale nie dało się nie zauważyć, że firma najbardziej dumna jest z urządzenia ukrywającego się pod nazwą SleepSense. Jest to niewielka, nafaszerowana czujnikami płytka, która umieszczona pod materacem monitoruje sen zbierając i analizując dane na temat ruchów, oddechu i tętna z 97-procentową dokładnością. Szczegółowe wyniki analizy wraz z cennymi wskazówkami lądują następnie na ekranie smartfona, a wszystko po to, by poprawić jakość snu użytkownika.

Mówi się, że dorosły człowiek potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania przynajmniej 7-8 godzin snu dziennie. Są to dane uśrednione, bo każdy organizm jest inny, a tylko te 60-minutowe widełki przez całe życie dają nam jakieś 3 lata. Możesz spać 5 godzin dziennie, co odbije się na Twoim zdrowiu, albo 10 godzin dziennie przesypiając kolejne lata. To, jak i ile śpisz ma wpływ na całe Twoje życie, dlatego wierzę, że urządzenia pomagające znaleźć idealny kompromis w przyszłości będą dla nas jednymi z najważniejszych kawałków elektroniki.

Wspomnianą wcześniej wizję przyszłości zacząłem od takich, a nie innych słów, bo od dawna marzy mi się urządzenie, które - znając mój organizm - każdej nocy będzie w stanie wyliczyć dla mnie optymalną długość snu, aby nie narazić mnie ani na problemy zdrowotne, ani na spędzanie w łóżku więcej czasu niż to konieczne. Samsung twierdzi, że SleepSense jest produktem rewolucyjnym i - choć nie jestem przekonany, czy już teraz jest spełnieniem moich marzeń - myślę, że za kilka(naście) z tego typu akcesoriów będzie korzystał każdy z nas.

Przyszłość to nie tylko lepszy sen

Samsung zapowiada, że do 2020 roku wszystkie jego urządzenia będą mogły się ze sobą komunikować. Wtedy też wartość rynku Internet of Things ma przekroczyć bilion euro. Centrum wszystkich urządzeń będzie (a właściwie już jest) SmartThings Hub, czyli niewielka kostka zarządzająca działaniem podpiętych elektronicznych gadżetów. Nawet wspomniany SleepSense już teraz potrafi wyłączyć telewizor, gdy zaśniesz podczas oglądania filmu i włączyć klimatyzator po przebudzeniu, a to dopiero początek możliwości. Wychodzisz z biura, światła gasną. Wchodzisz do domu, gotowy obiad czeka w piekarniku. Tak będzie wyglądała Twoja codzienność.

Samsungowa koncepcja Internetu rzeczy obejmuje zresztą nie tylko urządzenia należące do Ciebie, ale i takie, z którymi masz kontakt w miejscach publicznych. Na targach w Berlinie Samsung prezentował wirtualne witryny sklepowe (ekrany); jeśli znajdziesz się obok którejś z nich, ujrzysz skrojoną pod Ciebie ofertę, a jedno tapnięcie sprawi, że wskazany produkt wyląduje w koszyku w smartfonie. To wszystko bez konieczności ręcznego parowania urządzeń.

Takie ekrany mogą się znaleźć w metrze, na przystankach - dosłownie wszędzie. Zwłaszcza że Koreańczycy pracują już nad przeźroczystymi panelami OLED, które także można było zobaczyć na targach.

Przygotuj się również na to, że po wejściu do sklepu ujrzysz na smartfonie czy smartwatchu spersonalizowaną ofertę wraz z nawigacją, które poprowadzi Cię do odpowiedniej półki. Wszak Twoja lodówka będzie wiedzieć, czego w niej brakuje.

Nowa generacja hubu SmartThings trafiła już do sprzedaży w USA, 10 września pojawi się UK, a przed końcem roku wyląduje na półkach sklepowych w pozostałych częściach świata. Z kolei SleepSense prawdopodobnie w czwartym kwartale zadebiutuje w Korei Południowej i Stanach Zjednoczonych, a na jego globalną premierę trzeba będzie poczekać do przyszłego roku. Tak czy inaczej, wygląda na to, że mój 2035 rok zacznie się jeszcze przed 2035 rokiem.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.