Polacy wysyłają coraz mniej SMS-ów, ale jest ktoś, kto wysyła ich coraz więcej

Polacy wysyłają coraz mniej SMS-ów, ale jest ktoś, kto wysyła ich coraz więcej04.07.2015 13:20
grupa znajomych pisząca smsy
Źródło zdjęć: © shutterstock.com
Konrad Błaszak

Według najnowszych danych statystyczny Polak z roku na rok wysyła mniej SMS-ów, chociaż i tak śle ich grubo ponad 1000 rocznie. Dla mnie są to nieco zaskakujące wyniki, ponieważ nie sądziłem, że w czasach komunikatorów średnia wysyłanych wiadomości wciąż jest tak wysoka.

Informacja prasowa, którą dostałem zaczynała się od słów: "Polacy wysyłają coraz mniej SMS-ów". Odruchowo stwierdziłem, że nic w tym dziwnego, skoro pakiety internetowe są coraz tańsze, a wybór komunikatorów z Messengerem na czele jest całkiem spory. Potem zobaczyłem kilka następnych zdań i tutaj moja pewność siebie trochę osłabła, ponieważ liczby podane w badaniu rynku telekomunikacyjnego za 2014 zleconego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej nadal robią wrażenie.

Według nich w 2014 roku Polacy wysłali 51,9 miliardów SMS-ów. Jest to co prawda wynik gorszy o 0,6% w stosunku do roku poprzedniego, ale i tak daje 1349 wiadomości rocznie na jednego mieszkańca naszego kraju (6 SMS-ów mniej niż rok wcześniej). Na poniższym wykresie widać również, że od 2012 liczba wysyłanych SMS-ów regularnie spada.

Liczba wysłanych MMS i dynamika zmian, Źródło zdjęć: © raport UKE
Liczba wysłanych MMS i dynamika zmian
Źródło zdjęć: © raport UKE

Ciekawie prezentują także wyniki badania firmy Analysys Mason, która sprawdziła średnią liczbę wysyłanych wiadomości tekstowych przez mieszkańców całej Unii Europejskiej. Według niego Polacy wysyłają 918 SMS-ów rocznie, co daje wynik nieco powyżej średniej, która wynosi 845 wiadomości. Daleko nam do Francuzów (3043 SMS-ów), ale piszemy więcej niż mieszkańcy większości państw UE. Najmniej SMS-uje się w Bułgarii (106), Holandii (207) oraz w Niemczech (220).

Średnia liczba wysłanych wiadomości w UE, Źródło zdjęć: © raport UKE
Średnia liczba wysłanych wiadomości w UE
Źródło zdjęć: © raport UKE

Mimo ogólnej tendencji spadkowej w liczbie wysyłanych SMS-ów, Polacy coraz częściej piszą wiadomości tekstowe za granicę. W 2014 roku wysłano poza Polskę 570 mln SMS-ów, a rok wcześniej było to tylko 539 mln. Te liczby przez następne lata prawdopodobnie będą rosnąć, ponieważ - jak wiemy - opłaty roamingowe w Unii Europejskiej będą regularnie spadać, a w 2017 roku znikną całkowicie. Warto również zobaczyć jak rozkładający się przychody sieci komórkowych w Polsce za wiadomości tekstowe. Orange został liderem i ma wynik ponad dwukrotnie lepszy niż ostatnie T Mobile.

Udział operatorów w przychodach z usługi SMS, Źródło zdjęć: © raport UKE
Udział operatorów w przychodach z usługi SMS
Źródło zdjęć: © raport UKE

Jest jednak ktoś, kto SMS-ów z roku na rok wysyła coraz więcej. Chodzi o marketingowe wiadomości tekstowe, czyli wszystkie informacje ze sklepów czy banków. W 2014 roku jego szacunkowa wartość wyniosła 75 milionów złotych. Według Dyrektora ds. Rozwoju w firmie Infobip, Marcina Papińskiego, liczba wysyłanych wiadomości tekstowych między ludźmi będzie spadać, ale za to SMS-y marketingowe będą z każdym rokiem trzymać się coraz lepiej.

"Marcin Papiński:

Spodziewam się, że rynek SMS-ów marketingowych będzie w dalszym ciągu rósł, ponieważ wiadomości tekstowe w marketingu to wciąż najlepsze narzędzie dotarcia do klienta: skuteczne, nie liczone jako spam, dobrze widziane przez odbiorców.

Warto również przyjrzeć się rynkowy MMS-ów w Polsce, który rozwija się cały czas bardzo dynamicznie. W samym tylko roku 2014 Polacy wysłali 527 mln MMS-ów, co daje wynik wyższy o 83 mln niż w 2013 (wzrost o 18,4%). Statystyczny Polak wysłał w zeszłym roku 14 wiadomości MMS.

Liczba wysłanych MMS i dynamika zmian, Źródło zdjęć: © raport UKE
Liczba wysłanych MMS i dynamika zmian
Źródło zdjęć: © raport UKE

Wciąż gigantyczna popularność SMS-ów może dziwić zważywszy na rosnącą popularność smartfonowych komunikatorów. Uwagę na to zwrócił także Marcin Papiński.

"Marcina Papiński:

Raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej wyraźnie wskazuje na rosnącą popularność nowoczesnych narzędzi komunikacji opartych o media społecznościowe. Coraz częściej rolę krótkich wiadomości tekstowych przejmują aplikacje oraz komunikatory, takie jak Facebook Messneger, WhatsUp, Snapchat oraz Skype dostępne m.in. na smartfonach i tabletach, których sprzedaż w Polsce rośnie bardzo szybko.

W każdym razie SMS-u mimo swojej niemal 23-letniej historii jeszcze żyją i mają się dobrze. A Wy wciąż SMS-ujecie?

Źródło: informacja prasowa, pełny raport: TU

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.