Sony: nie naśladuj ludzi z naszych reklam i nie używaj swojej wodoszczelnej Xperii pod wodą

Sony: nie naśladuj ludzi z naszych reklam i nie używaj swojej wodoszczelnej Xperii pod wodą12.09.2015 12:15
Sony Xperia Z3
Źródło zdjęć: © Sony Mobile
Konrad Błaszak

Co jest znakiem rozpoznawczym topowych Xperii? Oczywiście wodoszczelność. Dzięki niej można bez strachu zanurzać smartfony pod wodą i zrobić zdjęcia w basenie. A przynajmniej można było, ponieważ Sony zaczęło tego odradzać.

Sony prezentując Xperię Z postawiło na wodoszczelność i chociaż nie był to pierwszy telefon Japończyków odporny na działanie wody, wyznaczył on kierunek w jakim podążała ta firma. Na przestrzeni kilku generacji producent z Kraju Kwitnącej Wiśni mocno pracował nad tą cechą i za każdym razem przypominał, że jest to coś, co wyróżnia Xperie od smartfonów konkurencji. Inne firmy oczywiście też próbowały swoich sił w tej kwestii, ale dla żadnego nie stało to się standardem jak w przypadku Sony. Co więcej, nawet średniaki jak Xperia M4 Aqua czy też Xperia M5 można zanurzyć w basenie i robić nimi podwodne zdjęcia. Znaczy można było jeszcze kilka dni temu...

Jak informuje Xperia Blog, Japończycy wprowadzili subtelne zmiany na witrynie dotyczącej wodoszczelności smartfonów. Nadal można z nich korzystać w deszczu, myć je pod bieżącą wodą czy też brać z nimi prysznic, ale zmienione zostały zalecenia dotyczące pełnych zanurzeń. Choć topowe Xperie mają certyfikat IP68, który oznacza możliwość zanurzenia na głębokość do 1,5 metra na maksymalnie 30 minut, Sony widzi to tak:

Klasyfikacja IP urządzenia została sprawdzona w warunkach laboratoryjnych w trybie gotowości, dlatego nie należy używać urządzenia pod wodą (na przykład robić zdjęć). Nie należy robić zdjęć urządzeniem podczas przebywania pod wodą, w tym podczas nurkowania i snorkelingu.

Japońska firma dodaje również, że podczas testów smartfony były bardzo delikatnie wkładane i wyciągane z wody z kranu. Niby wszystko jest jasne i dość zrozumiałe, ale oficjalne materiały promocyjne dają klientom do zrozumienia coś zupełnie innego.

Według nich użytkownik może śmiało wskoczyć do basenu, żeby zrobić kilka zdjęć, a nawet wrzucenie Xperii do wody nie będzie jej straszne. Nie oszukujmy się, kto w dzisiejszych czasach czyta instrukcje i szuka precyzyjnych informacji na stronach producentów? Pewnie garstka ludzi, a większość ufa temu, co marka pokazuje w reklamach. Jeśli w nich ktoś kąpie się w basenie i robi zdjęcia, czemu użytkownik nie ma zrobić podobnie?

Sony Xperia Z2, Źródło zdjęć: © Sony Mobile
Sony Xperia Z2
Źródło zdjęć: © Sony Mobile

Sam sprawdzając wodoszczelność Xperii M4 Aqua obawiałem się zanurzeń, ale ostatecznie wylądowała ona w dzbanku, a potem misce z wodą. Żadnego większego akwenu niestety nie miałem pod ręką, ale moje sprawdziany smartfon przeszedł śpiewająco i po przetarciu ręcznikiem papierowym wszystko działało tak jak powinno (jedynie głośnik potrzebował chwilę na wyschnięcie, ale problemów z nim nie miałem).

Oczywiście rozumiem decyzję Sony, ponieważ domyślam się, że utopionych Xperii lądowało w serwisach sporo. Należy pamiętać, że miały one w większości zaślepki, a ich niezamknięcie groziło zalaniem. Teraz większość z nich zniknęła i zarówno mini Jack jak i microUSB to otwarte oraz wodoszczelne porty. Właśnie dlatego zażaleń w tej kwestii powinno być dużo mniej.

Mimo zrozumienia tej decyzji, kompletnie jej nie popieram. Sony zrobiło znaczący krok w przód jeśli chodzi o wodoszczelność smartfonów i wycofało się z tego, co było przez lata promowane. To oczywiście może prowadzić do większych oszczędności, ponieważ Sony będzie teraz mogło częściej odrzucać wnioski gwarancyjne, ale moim zdaniem to nie tutaj Japończycy powinni szukać ograniczania kosztów. Jeśli wydałbym 3000-4000 zł na nowy telefon, to chciałbym, żeby Sony trochę bardziej postarało się o moje zadowolenie, gdy coś się stanie, a nie szukało luk, dzięki którym będzie mogło unikać odpowiedzialności w przypadku uszkodzenia. Oczywiście nie wiadomo jak to będzie wyglądać w praktyce. Póki co, nowe materiały promocyjne nie pokazują już ludzi robiących zdjęcia w basenie.

Źródło: Sony via xperiablog.net

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.