4K w Xperii Z5 Premium to pic na wodę. Większość treści wyświetlana jest w FullHD

4K w Xperii Z5 Premium to pic na wodę. Większość treści wyświetlana jest w FullHD09.09.2015 10:25
Sony Xperia Z5 Premium

Jeśli weźmiesz do ręki Xperię Z5 Premium, przyjrzysz się wyświetlanemu na ekranie interfejsowi z bliska i nie zauważysz żadnej różnicy względem panelu FullHD, to najpewniej wszystko jest z Twoim wzrokiem w porządku - tej różnicy po prostu nie ma. Dosłownie nie ma.

Xperia Z5 Premium to pierwszy na świecie smartfon z ekranem 4K i od początku było jasne, że nagle wszystkie zaawansowane graficzne gry nie będą renderowane do kosmicznej rozdzielczości 3840 × 2160. Nie było jednak jasne, że Sony zarezerwowało tak wysoką ostrość obrazu jedynie na dwie "specjalne okazje".

Jak zauważyli redaktorzy serwisu heise online, po zrobieniu zrzutu ekranu interfejsowi Xperii Z5 Premium ma on rozdzielczość 1920 x 1080. Po krótkiej rozmowie z przedstawicielem firmy wyszło na jaw, że oprogramowanie natywnie pracuje w rozdzielczości FullHD, a tryb 4K aktywowany jest jedynie po odpaleniu systemowej galerii zdjęć lub systemowego odtwarzacza filmów.

Xperia Z5 Premium, Źródło zdjęć: © Sony
Xperia Z5 Premium
Źródło zdjęć: © Sony

Najgorsze jest w tym wszystkim jest to, że niezależni deweloperzy w swoich aplikacjach nie będą mogli wymusić rozdzielczości wyższej niż 1080p. Osobiście sens upychania na ekranie wyższej liczby pikseli widzę tylko w przypadku gogli VR, gdzie obraz oglądany jest z bliska przez soczewki powiększające, ale nic mi po telefonie, którego wyświetlacz 4K nie będzie mógł być wykorzystany przez wirtualną rzeczywistość. Redaktorzy wspomnianego vortalu heise online sprawdzili zresztą Xperię Z5 Premium pod kątem VR i "nie byli w stanie zidentyfikować żadnej poprawy względem spartfonów 1080p. To ja dziękuję za takie 4K.

Ok, ja rozumiem, że postawienie na natywną rozdzielczość 1080p ma swoje zalety - zapotrzebowanie na energię będzie niższe i być może smartfon faktycznie będzie mógł wyciągnąć deklarowane przez producenta 2 dni na jednym ładowaniu. Spandragon 810 nie powinien mieć ponadto większych problemów z wydajnością. Tylko - za przeproszeniem - po cholerę mi w takim razie ekran Ultra HD? Mnie w zupełności wystarcza FullHD, ale jestem w stanie założyć dwa scenariusze:

  • nie widzę różnicy między 1080p i 2160p - nie potrzebuję ekranu 2160p
  • widzę różnicę między 1080p i 2160p - chcę ją widzieć nie tylko w galerii i odtwarzaczu filmów

Ba, dla mnie różnica między panelami 720p i 1080p najbardziej uwidacznia się nie podczas oglądania multimediów, lecz gdy korzystam z przeglądarki, kiedy to czarna czcionka kontrastuje z białym tłem. Nawet przy założeniu, że ktoś ma sokoli wzrok, podczas codziennego użytkowania ekran Ultra HD Xperii Z5 Premium będzie dla niego bezużyteczny.

Cóż, teraz chyba już nikt nie powinien mieć wątpliwości, że 4K w najnowszej Xperii to sztuka dla sztuki. Szkoda tylko, że za sloganem "jesteśmy pierwsi" nie stoją żadne wymierne z punktu widzenia konsumenta korzyści. A wystarczyło przygotować prostą apkę VR i dodać do zestawu kartonowe gogle i za produktem stałaby jakaś historia.

Źródło: heise online via Phone Arena

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.