Spotify odbierze Ci resztki prywatności. Nie chcesz? Nie korzystaj

Spotify odbierze Ci resztki prywatności. Nie chcesz? Nie korzystaj22.08.2015 14:22
Polityka prywatności
Źródło zdjęć: © Shutterstock
Łukasz Skałba

Żyjemy w czasach, w których muzyka jest dostępna za darmo. Czy aby na pewno? Walutą XXI wieku jest nasza prywatność, a nowe zasady Spotify zdają się to potwierdzać.

W sieci zawrzało po tym jak Spotify ogłosiło wprowadzenie zmian w polityce prywatności serwisu. Z powstałego zamieszania tłumaczy się nawet sam CEO firmy Daniel Ek. O co poszło?

Po pierwsze, o zapis mówiący o tym, że Spotify będzie miało dostęp do informacji przechowywanych w pamięci urządzenia takich jak kontakty, zdjęcia czy pliki multimedialne. Nie dziwię się, że taki punkt wywołał powszechne oburzenie. Szwedzki serwis muzyczne oglądający nasze fotki? Dziwne.

Sprawę sprostował Daniel Ek, tłumacząc, że zdjęcia są wykorzystane tylko jako okładki do spersonalizowanych playlist. Z dostępu do kontaktów także CEO Spotify wybrnął. System przeczesuje listę znajomych i sugeruje obserwowanie ich w serwisie. Pozostają jeszcze pliki multimedialne, choć plotki głoszą, że Spotify przywróci lokalny odtwarzacz muzyki integrujący pliki z dysku twardego urządzenia z muzyką w chmurze. Na uwagę zasługuje także fakt, że o wszystkim będziemy informowani na bieżąco - serwis zapyta czy może przeskanować kontakty i czy chcemy spersonalizować grafiki playlist. Nie jest więc tak źle, jak to wyglądało na początku.

Ludzi martwił także zapis mówiący o tym, że aplikacja będzie zbierała dane o dokładnym położeniu użytkownika. To co robimy zdradzać będzie jednak nie tylko GPS, ale także Bluetooth, a także czujniki ruchu, takie jak akcelerometr i żyroskop. Wyjaśnieniem tego jest niedawno wprowadzona usługa Spotify Running, która dopasowuje utwory do tempa naszego biegu. Skądś przecież musi czerpać o nim informacje.

Spotify Running, Źródło zdjęć: © Wired
Spotify Running
Źródło zdjęć: © Wired

Okazuje się jednak, że to nie wszystkie kontrowersyjne nowości. Jeśli macie połączone konto Spotify z Facebookiem, to pewnie zdajecie sobie sprawę, że społecznościówka Zuckerberga czerpie garściami informacje z serwisu muzycznego, tworząc dla reklamodawców profil osobowościowy. Teraz działa to jednak w obie strony. Spotify może czerpać informacje o nas z Facebooka. Ma między innymi dostęp do tego co udostępniamy publicznie oraz do naszych lajków.

Integracja z najpopularniejszym portalem społecznościowym nie jest jednak zbyt dużym problemem, gdyż połączenie konta jest tylko opcją i nie jest wymagane. A nawet jeśli mimo wszystko je połączyliśmy, to zawsze możemy zmodyfikować ustawienia prywatności na samym Facebooku tak, aby Spotify nie dostawało zbyt dużo informacji.

Spotify ma jednak rozwiązanie dla tych, którym nowy regulamin się nie podoba. W polityce prywatności znajduje się zapis "jeśli nie odpowiadają ci warunki naszej polityki prywatności, prosimy nie korzystać z naszej usługi". Niestety, jeśli chcemy korzystać z jakiejś usługi musimy pogodzić się z warunkami jakie narzuca nam jej twórca.

W dzisiejszych czasach walutą stała się nasza prywatność i nic z tym nie zrobimy. Spójrzmy jednak na to w pozytywnym świetle. Pisałem kiedyś o Facebook Music, prezentując kilka własnych pomysłów na wykorzystanie tych wszystkich danych do stworzenia serwisu streamingującego muzykę jakiego jeszcze nie było. Dopasowana automatycznie muzyka to fajna sprawa... a reklama, która może nas zainteresować też jest lepsza niż totalnie losowa.

Źródło: Wired via Engadget

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.