Sterowanie telefonem za pomocą gestów

Sterowanie telefonem za pomocą gestów02.06.2009 10:02
Piłkarzyki pyWuzzler.
Paweł Wolniewicz

Post będzie dotyczył modułu wbudowanego w niektóre z bardziej zaawansowanych modeli komórek ? akcelerometru. Gadżet ten umożliwia sterowanie telefonem za pomocą gestów. Powstało już całkiem sporo programów wykorzystujących akcelerometr. Niektóre z nich nie mają żadnego praktycznego zastosowania, inne to całkiem ciekawe i oryginalne gry, a twórcy jeszcze innych zamierzają stworzyć naprawdę przydatne aplikacje narzędziowe.

Zacznijmy od tej ostatniej grupy. Programy narzędziowe korzystające z akcelerometru pozwalają z reguły na obracanie ekranu, włączanie i wyłączanie budzika bez naciskania klawiszy, a także na sterowanie komputerem. Są możliwe również inne zastosowania.

  • ShakeSMS ? narzędzie umożliwiające odczytywanie SMS-ów bez odblokowywania klawiatury telefonu. Działa ono na telefonach z systemem Symbian s60 3rd. Aplikacja jest bezpłatna. ShakeSMS pozwala nie tylko na odczytywanie wiadomości, ale także na ich kasowanie i przechodzenie do kolejnych SMS-ów.
  • Inclinometer ? posiadacze smartfonów Nokia 5800 oraz N95 mogą zainstalować program Inclinometer, który określi, czy samochód? znajduje się w pozycji w pełni horyzontalnej. Na ekranie telefonu pojawia się wizualizacja samochodu wraz z dokładnymi pomiarami (w stopniach) odchylenia od poziomu.
  • Air Mouse ? tym razem aplikacja dla iPhone. Air Mouse pozwala na sterowanie komputerem za pomocą Wi-Fi oraz akcelerometru. Możliwe jest korzystanie z odtwarzaczy muzyki, przeglądanie zdjęć, a nawet korzystanie z klawiatury. Air Mouse pozwala również na wykorzystanie telefonu w roli touchpada. Program jest płatny.
  • RotateMe ? przełączanie ekranu pomiędzy trybami krajobrazowym i portretowym na urządzeniach z systemem operacyjnym Symbian S60. Program nie posiada żadnych dodatkowych funkcji, a jego obsługa jest banalnie prosta.
  • Klaxon ? budzik działający w systemie Android i Windows Mobile, sterowany za pomocą akcelerometru. Możliwe jest wyłączanie alarmu i uaktywnianie drzemki, a wszystko to za pomocą poruszania telefonem.
  • Level ? poziomica dla urządzeń BlackBerry.
  • SensorLock ? działająca na urządzeniach HTC Touch aplikacja pozwalająca na blokowanie telefonu za pomocą ruchów wzdłuż jego dłuższej osi.
  • ShakeAndSave ? wykonuje zrzuty ekranu po potrząśnięciu komórką. Działa na telefonach HTC Touch Diamond/Pro, HTC Touch HD oraz Samsung Omnia.
  • Gyrator ? program dla Windows Mobile, służący do automatycznego przełączania ekranu pomiędzy trybami krajobrazowym i portretowym.

Nie samą pracą człowiek żyje. Szczęśliwie posiadacze telefonów z wbudowanym akcelerometrem mogą skorzystać z bogatej palety gier w pełni wykorzystujących możliwości ich komórek.

  • pyWuzzler ? wirtualne piłkarzyki na ekranie telefonu. Aplikacja jest bezpłatna, producent przetestował ją na smartfonach Nokia N95 z zainstalowaną obsługą języka Python (pakiet PyS60). Piłkarzykami sterujemy poruszając w odpowiedni sposób komórką.
  • lunarTilt ? lądowanie statkiem kosmicznym na powierzchni Księżyca. Gra działa na telefonie HTC Diamond (system Windows Mobile).
  • SensorMaze ? gra przeznaczona dla systemu Windows Mobile. SensorMaze generuje labirynty, w których gracz porusza się wykonując gesty telefonem.
  • Touchdown ? symulacja lotu helikopterem przeznaczona na urządzenia HTC Touch Diamond i HTC Touch Pro (system Windows Mobile).

Kolejna grupa programów nie zasługuje na miano gier. Te proste gadżety służą wyłącznie temu, by znaleźć rozrywkę na kilka minut. A przy okazji korzystają one z akcelerometru.

  • xDancer ? aplikacja wyświetla na ekranie niebieską, komiksową postać, która tańczy (podryguje) w rytm muzyki wydobywającej się z głośników. Aby wprowadzić tancerza w ruch należy solidnie potrząsnąć telefonem. Program dla Symbiana.
  • Aquarium ? złota rybka pływa na ekranie telefonu z akcelerometrem, a użytkownik steruje jej ruchami. Trochę nudne. Aplikacja działa na smartfonie Samsung i900.

I na koniec coś bardziej futurystycznego. Na razie projekt jest mało rozbudowany, ale kto wie ? być może w tym kierunku rozwinie się rynek urządzeń mobilnych.

  • CrystalMe ? program starannie zbiera wszelkie informacje o posiadaczu telefonu, korzystając z wszelkich możliwych modułów (w tym również akcelerometru) i publikuje je w Internecie. Jeszcze niezbyt dopracowane rozwiązanie. CrystalMe działa na telefonach z systemem operacyjnym Symbian S60 3rd Edition.

Zdjęcie: Symbian Resources (na zrzutce wirtualne piłkarzyki pyWuzzler)

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.