„Świeżo upieczony jabłecznik” - Mail: tips & tricks, cz. II

„Świeżo upieczony jabłecznik” - Mail: tips & tricks, cz. II27.03.2009 15:30
Krzysztof Basel

Nie raz pisałem, że po przesiadce na Maka zwykłe, codzienne czynności zaczęły sprawiać mi przyjemność. Można do nich zaliczyć korzystanie z poczty elektronicznej. Na pierwszy rzut oka program Mail, o którym dzisiaj piszę, wyglądał bardzo prosto. Jednak po pewny czasie znalazłem wiele interesujących porad, które przyśpieszyły i usprawniły zarządzenie mailami.  Mail to po prostu kawał dobrego programu.

Nie raz pisałem, że po przesiadce na Maka zwykłe, codzienne czynności zaczęły sprawiać mi przyjemność. Można do nich zaliczyć korzystanie z poczty elektronicznej. Na pierwszy rzut oka program Mail, o którym dzisiaj piszę, wyglądał bardzo prosto. Jednak po pewny czasie znalazłem wiele interesujących porad, które przyśpieszyły i usprawniły zarządzenie mailami.  Mail to po prostu kawał dobrego programu.

[/h3]Nieco ponad tydzień temu pisałem o usprawnieniach do programu Mail do zupełnie początkujących. Dołączenie zdjęć w załącznikach, selekcjonowanie poczty za pomocą flag czy otwieranie linków w tle - to tylko kilka poruszonych tematów.

Dzisiaj zebrałem parę ciekawszych "tipów" do Maila. Przeszukiwanie Internetu i testowanie tych porad sprawiło mi wielką przyjemność, szczególnie, że od teraz moja praca z klientem poczty Apple jest dużo szybsza.

Chwyć i upuść, aby utworzyć nową wiadomość

Na Makach panuje filozofia „Chwyć i upuść”. Wykorzystujemy ją niemal na każdym kroku. Warto skorzystać z tej metody także podczas pracy w Mailu. Nie raz zdarzyło mi się zaznaczać dany tekst czy link, kopiować go, otwierać nową wiadomość i wklejać do niej tekst. Wystarczy przeciągnąć zaznaczony fragment na ikonę Maila w Docku i tam go upuścić. Od razu otworzy się okno nowej wiadomość z naszym tekstem.

Metoda sprawdza się też w przypadku przeciąganych zdjęć, plików .doc, .pdf czy innych, a także folderów. Od kiedy odkryłem taką możliwość praca z pocztą mailową stała się o wiele szybsza.

Dodaj więcej pól do nowej wiadomości

Standardowo w oknie nowej wiadomości mamy dostępne pola: „Do”, „Dw”, „Temat” i pasek „Od”. Co jeśli chcesz wysłać zbiorowego maila nie pokazując odbiorcom wszystkich adresów mailowych, do których wysłałeś tą wiadomość? Brakuje jednego pola. Aby uaktywnić taką funkcję wystarczy kliknąć w przycisk po lewej stronie na poziomie paska „Od” i wybrać „dostosuj”. Reszta to czysta formalność. Zaznacz pola, które mają znajdować się w oknie nowej wiadomość i kliknij OK.

Utwórz własną papeterię

Papeteria to przydatna funkcja oferująca gotowe modele wiadomości. W programie mamy już kilka gotowych papeterii stworzonych w formie HTML ze wstawioną grafiką i zdjęciami. Nie przepadam za takimi rozwiązaniami, szczególnie, że nasi odbiorcy mogą mieć problemy z odczytaniem wszystkich graficznych elementów maila. Więcej na temat tworzenia szablonów HTML do papeterii znajdziesz The Apple Blog.

Nie oznacza to jednak, że funkcja papeterii w niczym się nie przyda. Możesz stworzyć i zapisać własny szablon wiadomości. Otwórz pole papeterii i wybierz z listy po lewej stronie "Własne." Kiedy już napiszesz maila, ustawisz wielkości czcionek, kolory i inne parametry wybierz „Plik > Zachowaj jako papeterię...”. Nazwij swój wzór i kliknij „Zachowaj”. Szablon powinien pojawić się w pasku papeterii. Od teraz będziesz mógł zawsze wrócić do osobistej papeterii.

Spotlight w Mailu

Mail dostarczany do Leoparda korzysta z rewelacyjnej wyszukiwarki Spotlight. Poszukując w Internecie interesujących „tipów” do klienta poczty od Apple znalazłem kilka ciekawych formułek, dzięki którym można poszerzyć funkcjonalność wyszukiwarki w Mailu. Używając odpowiednich tagów możesz zawęzić obszar poszukiwań i zdecydowanie go przyśpieszyć. Na przykład wpisując w okno wyszukiwarki „Od: Imię Nazwisko” znajdziesz wszystkie maile od danej osoby.

Spotlight w Mailu
Spotlight w Mailu

Możesz też dodać słowo kluczowe. Spróbuj też skorzystać z komendy „email:”.

Przypisz zdjęcie do osoby

Niewiele osób wie, że w Mail może wyświetlać zdjęcia osób, od których otrzymujemy pocztę. Mały, kwadratowy obrazek pojawi się w prawym, górnym rogu wiadomości. Moim zdaniem to ciekawa funkcja, szczególnie dla „wzrokowców”. Jak dodać zdjęcie do adresu mailowego?

Spotlight w Mailu
Spotlight w Mailu

Obrazki w Mailu pochodzą z bazy kontaktów w Książce Adresowej. Musisz zatem ją otworzyć, wybrać kontakt, kliknąć „Zmień”, na następnie dwukrotnie kliknąć na puste miejsce na zdjęcie, przy imieniu i nazwisku. Potem wybierz już tylko odpowiednie zdjęcie i zapisz.

______*

Przy tworzeniu tego tekstu korzystałem między innymi z rad zawartych na stronach MacWorld, TUAW, About e-mail. Zdjęcie tytułowe: Pink Sherbet Photography / Flickr.com

______*

"Świeżo upieczony jabłecznik" - cykl wpisów (pamiętnik) Macusera, który dopiero co przesiadł się z peceta i odkrywa "Świat nadgryzionego jabłka" wraz z czytelnikami.*

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.