Szorstkie czy gładkie? Na tym ekranie poczujesz fakturę wyświetlanego obrazu

Szorstkie czy gładkie? Na tym ekranie poczujesz fakturę wyświetlanego obrazu27.02.2014 15:12
Jan Blinstrub

Na stoisko Fujitsu poszedłem razem z Mateuszem. Musieliśmy odstać swoje w kolejce, by dotknąć prototypu ekranu imitującego fakturę materiału, ale obaj uznaliśmy, że była to najciekawsza rzecz na tegorocznych targach MWC.

Ekran Fujitsu imituje fakturę wyświetlanych obrazów. Piasek jest szorstki, jedwab gładki i delikatny, a skóra aligatora ma wyraźną strukturę. Przesuwając palcem po wirtualnej gitarze, wyraźnie wyczuwa się, jak opuszki dotykają strun. Wrażenie jest niesamowite.

Za ekranem Fujitsu stoi dość skomplikowana technologia. Wrażenie gładkiej faktury jest uzyskane dzięki zmniejszeniu tarcia. Ultradźwiękowe wibracje wytwarzają na powierzchni ekranu warstwę powietrza pod wysokim ciśnieniem, po którym palce gładko się ślizgają. Wrażenie wypukłości lub szorstkości jest wywoływane przez szybkie, cykliczne zmienianie właściwości tarcia w odpowiedzi na informacje zbierane przez warstwę dotykową.

Technologia była znana wcześniej, ale wymagała dużych ilości energii. Fujistu rozwiązało ten problem, dzięki czemu możliwe było stworzenie prototypu wielkości tabletu.

Technologia ma duży potencjał. Będzie można ją wykorzystać między innymi:

  • W grach i aplikacjach. Deweloperzy już teraz mieliby zapewne mnóstwo pomysłów, jak zastosować ekran Fujitsu w projektowaniu interakcji z użytkownikiem.
  • W interfejsach. Odtwarzanie faktury wyświetlanych elementów jest precyzyjne, może więc poprawić komfort korzystania z urządzeń dotykowych. Wyobraźcie sobie, o ile wygodniej pisałoby się na klawiaturze ekranowej, gdyby imitowała wypukłość przycisków.
  • W marketingu i m-commerce. Specjaliści od reklamy potrafią kreatywnie wykorzystać nowe technologie. Ekranu imitującego fakturę można także użyć w platformach m-commerce, na przykład do odtwarzania tekstury materiału w internetowych sklepach z odzieżą.

Szorstkie czy gładkie? Na tym ekranie poczujesz fakturę wyświetlanego obrazu

Prace nad prototypem wciąż trwają. Fujitsu zapowiada jednak, że ekrany wykorzystujące ultradźwiękowe wibracje zostaną wprowadzone na rynek już w przyszłym roku. Będziemy jednak musieli poczekać trochę dłużej, zanim pojawią się pierwsze urządzenia mobilne z tym rozwiązaniem.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.