Ta inicjatywa może zmienić świat smartfonów. Europejscy giganci powołali Eco Rating

Ta inicjatywa może zmienić świat smartfonów. Europejscy giganci powołali Eco Rating25.05.2021 14:09

Teraz łatwo sprawdzisz, czy twój smartfon jest przyjazny dla środowiska.

Pięciu europejskich operatorów nawiązało współpracę w celu utworzenia dużego projektu o nazwie Eco Rating.

Czym jest Eco Rating?

Za inicjatywą stoją firmy T-Mobile, Orange, Vodafone, Telefonica oraz Telia Company. Cel? Pomoc konsumentom w wyboru telefonu o możliwie jak najmniejszym negatywnym wpływie na środowisko.

Testowane smartfony będą oceniane w skali od 1 do 100. Na końcową punktację wpływać będzie 5 czynników:

  • trwałość - ocena wytrzymałości urządzenia, żywotności baterii oraz okresu gwarancji telefonu i podzespołów;
  • naprawialność - ocena łatwości, z jaką można dokonać naprawy telefonu oraz wszystkich działań podjętych w celu wydłużenia żywotności urządzenia;
  • recykling - ocena łatwości, z jaką można dokonać recyklingu (odzyskiwalność użytych komponentów, dostarczona przez producenta dokumentacja itp.);
  • efektywność klimatyczna - ocena ilości gazów cieplarnianych wytworzonych podczas całego cyklu życia produktu, wliczając w to produkcję i transport;
  • efektywność gospodarowania zasobami - ocena wpływu wykorzystania rzadkich materiałów (m.in. złota) na wyczerpywanie się ich zasobów.
Przykładowa ocena Eco Rating
Przykładowa ocena Eco Rating

Im wyższy wynik, tym wyższa przyjazność dla środowiska. Twórcy rankingu zaznaczają jednak, że ranking jest dość rygorystyczny i zdobycie 100 punktów będzie dla producentów "bardzo wymagające".

Eco Rating może zmienić rynek smartfonów

Projekt ma wystartować w czerwcu, a chęć uczestnictwa w nim zdążyły już zadeklarować firmy Samsung, Xiaomi, Huawei, Motorola, Nokia, OPPO, OnePlus, ZTE, TCL, CAT, Doro oraz MobiWire.

Bycie eko - wyjąwszy zbawienny wpływ dla planety - staje się coraz bardziej modne. Jako że producenci smartfonów uwielbiają chwalić się certyfikatami i wysokimi pozycjami w rankingach, ocena Eco Rating może szybko stać się wdzięczna marketingowa.

Nietrudno sobie wyobrazić, że w niedalekiej przyszłości producenci będą wydłużać okresy gwarancyjne, obniżać ceny wymiany baterii, rozdawać vouchery na naprawy czy podejmować inne działania mogące podbić ocenę w Eco Ratingu.

Eco Rating może się jednak okazać mieczem obosiecznym, bo może faworyzować działania niekoniecznie popierane przez konsumentów. Świetny przykład to brak ładowarki w zestawie, mogący być odbierany jako próba ograniczenia emisji CO2 poprzez zmniejszenie opakowań i liczby dostaw.

Na razie wiele wskazuje jednak na to, że Eco Rating będzie miał więcej plusów niż minusów.

Zobacz także:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.