"Streaming", "chmura", "internet rzeczy" - rozumiesz te pojęcia? Wielu Europejczyków nie

"Streaming", "chmura", "internet rzeczy" - rozumiesz te pojęcia? Wielu Europejczyków nie27.05.2016 10:04
Marek Pruski

Terminologia świata technologii zmienia się z dnia na dzień i jest coraz bardziej skomplikowana. Jeden z czołowych producentów postanowił sprawdzić, czy Europejczycy nie zostają przypadkiem w tyle za tym postępem.

Samsung na rynku radzi sobie bardzo dobrze, co potwierdzają ostatnio opublikowane statystyki. Firma nie zajmuje się jednak jedynie sprzedażą urządzeń. Jej europejski oddział dla przykładu przeprowadził ostatnio badania na grupie 10 tys. osób, które dotyczyły stosunku mieszkańców Starego Kontynentu do nowych technologii.

Ze wspomnianych badań wynika, że:

  • 52 proc. osób twierdzi, że korzysta z technologii intensywniej niż 2 lata temu;
  • 13 proc. twierdzi, że nie mogłoby bez tej technologii żyć;
  • powyżej 50 proc. o nowych technologiach mówi z entuzjazmem;
  • 72 proc. udaje, że rozumie dokładne znaczenie terminów dot. nowych technologii;
  • 23 proc. (w Polsce - 18 proc.) przyznaje, że błędne rozumienie terminologii sprawia, że nie potrafią oni w pełni wykorzystać potencjału sprzętu, w którego posiadaniu się znajdują;
  • 43 proc. (w Polsce - 50 proc.) ma jeden lub więcej produktów, którego liczba funkcji jest większa od tego, z którego korzystali wcześniej;
  • 11 proc. uważa się za zagubionych w świecie technologii;
  • „chmura”, „streaming” i „internet rzeczy” to najczęściej błędnie rozumiane pojęcia.

Europejczycy nie nadążają do końca za tempem postępu technologicznego. Samsung zaznacza też, że takie zjawisko rodzi przed producentem wyzwania dotyczące kolejnych premier. Producent musi przedstawić jasno i klarownie wszystkie zalety nowego produktu, ale zrobić to w taki sposób, by konsument nie czuł się w tym wszystkim zagubiony.

Takie wyniki wykazują, że między postępem technologicznym a jego odbiorcami występuje bariera. Firma zdaje sobie sprawę z tego problemu - prowadzi szkolenia dla 400 tys. młodych Europejczyków oraz stara się upraszczać język technologiczny, jakim się posługuje. W Polsce działania Samsunga widać w programach takich jak Mistrzowie Kodowania czy Samsung Labo.

Ostatnio pisaliśmy o tym, że Samsung planuje ponoć przeskoczyć o jeden numer w numeracji kolejnego urządzenia z serii Note. W wyniku takiego działania po modelu Note 5 miałby się pojawić Note 7. Wszystko ze względu na użytkowników, którym łatwiej byłoby identyfikować generacje smartfonów z flagową linią Galaxy S. Na razie to jednak tylko plotki, ale jak widać wyniki badań prowadzonych przez firmę zdają się je potwierdzać.

Emotikony

Ankieta oprócz technologii takich jak VR czy pojęć takich jak Internet Rzeczy, badała znajomość ankietowanych na temat emotikonów. Wiemy już, że używanie ich gwarantuje szczęśliwsze życie, ale czy aby na pewno wiemy, co one oznaczają?

Tu najsłabszą znajomością popularnych ‘emoji’ wykazali się Rumuni – aż 27 proc. nie do końca dobrze identyfikuje ich znaczenie. Jeśli w głowie jeszcze nie zapaliła wam się kontrolka z napisem 'stereotypy' to spieszę z informacją – na drugim miejscu są… Włosi (26 proc.). Polacy wykazali się dobrą znajomością (tylko 13 proc. ma problemy z ich zrozumieniem), a najlepiej na tym polu wypadli Bułgarzy (5 proc.).

Aplikacje

Tu Samsung posłużył się ubiegłorocznym badaniem firmy Lightspeed na grupie 18 tys. osób z 18 krajów europejskich (po tysiąc z każdego, w tym także z Polski). 66 proc. respondentów deklaruje, że najbardziej ułatwia im życie korzystanie z aplikacji z mapami. Na podium znalazły się także aplikacje pogodowe 56 proc. i aparat 51 proc. W Polsce sytuacja wygląda podobnie. Pierwsze miejsce mapy (68,7 proc.), drugie aparat (56,7 proc.) a trzecie translator (55%).

Wyniki jasno pokazują, że Europejczycy nie są do końca gotowi na rewolucję technologiczną. Choć kroczymy za postępem, to ciągle zostajemy nieco w tyle. Widać jednak, że chcemy być w stałym kontakcie z technologią i z dnia na dzień coraz bardziej ułatwia nam ona życie.

Sam osobiście znam parę osób, które nawet nie wiedziały o tym, że ich iPhone 6 posiada czytnik linii papilarnych. Gadżeciarze nie mają raczej problemów z identyfikacją technologii takich jak QuickCharge, Dual Pixel, czy 3DTouch, ale mniej zorientowani konsumenci już tak. Dane z tego raportu powinny więc posłużyć nie tylko Samsungowi, ale wszystkim producentom do przekazywania informacji o produktach tak, by nawet przeciętny Kowalski, Muller czy Smith, wiedział, o co chodzi.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.