Telekomy pozwane do sądu przez UOKiK

Telekomy pozwane do sądu przez UOKiK01.05.2009 14:00
uokik
Katarzyna Pura

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta skierował do sądu pozwy przeciwko trzem operatorom komórkowym: Era, Orange oraz Play. Prezes UOKiK ma zastrzeżenia przede wszystkim do opłat pobieranych za zdjęcie blokady SIMlock, uciążliwych formalności w przypadku kradzieży telefonu czy pozbawienia konsumenta dostępu do usług, za które regularnie płaci.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta skierował do sądu pozwy przeciwko trzem operatorom komórkowym: Era, Orange oraz Play. Prezes UOKiK ma zastrzeżenia przede wszystkim do opłat pobieranych za zdjęcie blokady SIMlock, uciążliwych formalności w przypadku kradzieży telefonu czy pozbawienia konsumenta dostępu do usług, za które regularnie płaci.

"UOKiK prowadzi stały monitoring wzorców umownych stosowanych przez przedsiębiorców działających w różnych branżach. Klauzule uznane przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za niedozwolone są wpisywane do rejestru prowadzonego przez Prezes UOKiK. Od tego momentu ich stosowanie w obrocie prawnym z udziałem konsumentów jest zakazane. Obecnie znajduje się w nim ponad 1500 klauzul - 99 dotyczy usług telekomunikacyjnych i internetowych." - możemy przeczytać na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

W ostatnim czasie do sądu wpłynęły pozwy o uznanie za niedozwolone klauzul stosowanych przez trzech operatorów: Era, Orange, Play. Podczas kontroli, która została przeprowadzona w 2007 roku, dokładnie sprawdzane były wzorce umowne. Już wtedy UOKiK nie spodobały się liczne postanowienia, które do dziś nie zostały zmienione. Jedynie Plus podjął współpracę z Urzędem, dzięki czemu uniknął pozwu.

Zastrzeżenia wzbudziły 24 klauzule, które znalazły się w pozwach. Przede wszystkim chodzi o zapis mówiący* o możliwości zerwania umowy operatora z klientem w momencie zalegania z płatnościami* - brakuje tam zaznaczenia, że zaległości obejmują jedną z nich, np. korzystania z internetu, a klienci są wtedy pozbawiani możliwości korzystania z innych usług, które opłacają terminowo. Kolejną rzeczą jest ograniczenie dostępu do niektórych usług oraz konieczność dokonywania jednorazowej opłaty za korzystanie z nich, jak również za ich ponowne uruchamianie.

Kolejną rzeczą zakwestionowaną przez UOKiK jest pobieranie opłaty za zdjęcie blokady SIMlock z telefonu w trakcie trwania umowy. Prezes Urzędu twierdzi, że opłata ta jest bezpodstawna, bo po wygaśnięciu umowy blokada zdejmowana jest bezpłatnie. Prezes nazywa to także "karą umowną", która jest niezgodna z prawem telekomunikacyjnym, a także uniemożliwia i zniechęca klienta do ewentualnej zmiany operatora.

Następna klauzula traktuje o uciążliwych formalnościach, które musi spełnić klient w przypadku zniszczenia, kradzieży czy zgubienia karty SIM. Prezes Urzędu jest zdania, że od momentu telefonicznego zgłoszenia operatorowi takiej sytuacji - możliwość wykonywania połączeń powinna zostać automatycznie zawieszona. Niestety do tej pory tak nie było - dopóki operator nie wydał pisemnego potwierdzenia zgłoszenia wydarzenia od klienta, za używanie telefonu przez osoby trzecie ponosił odpowiedzialność konsument.

Również obciążanie klienta odsetkami karnymi za zaleganie z płatnościami jest według Prezesa nieuzasadnione.

Sprawa trafia do sądu. Jeżeli argumenty Prezesa zostaną zakwestionowane to wszystkie klauzule zostaną wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych, co będzie równoznaczne z zakazem ich stosowania. W momencie, gdy operatorzy wciąż będą je stosowali, Urząd ma prawo do wszczęcia postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, a w konsekwencji może nałożyć finansową karę w wysokości 10% uzyskanych przychodów ubiegłorocznych.

Źródło: UOKiK

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.