Top 10 komórkowej etykiety

Top 10 komórkowej etykiety13.04.2008 11:00
Karolina Adamus

Etykieta to jedno z najważniejszych pojęć warunkujących dobre stosunki międzyludzkie. Często zapominamy jednak, że ustąpienie miejsca starszej pani w autobusie czy otworzenie drzwi dziewczynie, to nie podstawa dobrego zachowania.

Ponieważ telefon komórkowy na stałe wszedł do naszego codziennego życia, powinniśmy pamiętać o granicach dobrych manier. Nie ma nic gorszego niż ostentacyjnie głośna rozmowa przez komórkę podczas spektaklu w teatrze.

Internet już zasłużył na własną etykietę, która często nazwana jest netykietą (od net, czyli sieć). Uważam, że telefon komórkowy zasługuje na nią jeszcze bardziej. Oto 10 podstawowych punktów komórkowej etykiety.

Etykieta to jedno z najważniejszych pojęć warunkujących dobre stosunki międzyludzkie. Często zapominamy jednak, że ustąpienie miejsca starszej pani w autobusie czy otworzenie drzwi dziewczynie, to nie podstawa dobrego zachowania.

Ponieważ telefon komórkowy na stałe wszedł do naszego codziennego życia, powinniśmy pamiętać o granicach dobrych manier. Nie ma nic gorszego niż ostentacyjnie głośna rozmowa przez komórkę podczas spektaklu w teatrze.

Internet już zasłużył na własną etykietę, która często nazwana jest netykietą (od net, czyli sieć). Uważam, że telefon komórkowy zasługuje na nią jeszcze bardziej. Oto 10 podstawowych punktów komórkowej etykiety.

  1. Telefon komórkowy nie jest przedłużeniem Twojej ręki. Nie musisz go brać wszędzie ze sobą.

Są miejsca, w których MUSICIE zapomnieć o używaniu telefonu. Są to: teatr, kino, restauracja, muzeum, spotkanie biznesowe, spotkanie rodzinne, kościół. Najlepiej w ogóle ze sobą nie brać komórki lub jak najszybciej ją wyłączyć, ewentualnie wyciszyć dźwięk.

Jeśli już nie wytrzymasz i stwierdzisz, że rozmowa jest nie cierpiąca zwłoki – przeproś i WYJDŹ z telefonem na zewnątrz.

  1. Zapomnij o rozmawianiu przez telefon w samochodzie! Twoje życie ważniejsze od każdej rozmowy.

Jeśli oczekujesz ważnego telefonu, z góry wyposaż się w zestaw słuchawkowy, ale pamiętaj nie nadużywaj zaufania wobec tego wynalazku. Udowodniono, że zestaw głośnomówiący także rozprasza podczas jazdy.3. Nie wybieraj się na spacer z komórką. To nie pies!

Po pierwsze podczas rozmowy tracisz koncentrację i nie trudno o przeoczenie samochodu na ulicy. Ponadto możesz na kogoś, lub jeszcze gorzej na coś, wpaść. Przestrogą powinny być dla Ciebie owijane poduszką lampy w Londynie. Po drugie możesz paść ofiarą kieszonkowca, który z chęcią skorzysta z Twojej nieuwagi.

A po za tym na spacer idzie się by odpocząć. Jeden telefon od szefa może zepsuć wszystko.

  1. Pamiętaj, że komórki to dość zaawansowane urządzenia, które posiadają dobrej jakości mikrofon.

NIE MUSISZ wydzierać się do telefonu, jakby osoba po drugiej stronie stała w korku ulicznym. Jeśli stoi, patrz punkt 3.

Pamiętaj też, że każdy człowiek ma prawo do spokojnego spędzania wolnego czasu. NIE musisz raczyć wszystkich szczegółami swojej rozmowy. Nie każdego interesuje, dlaczego spóźniłeś się na autobus dziś rano!

  1. Ustaw w komórce profil publiczny, w którym znajdzie się uniwersalny, znany Ci dobrze dzwonek.

Nawet nie wyobrażasz sobie jaki ubaw będą mieli przechodnie widząc jak co chwilę sięgasz do kieszeni, gdy tylko gdzieś zadzwoni telefon.

Druga sprawa to rodzaj dzwonka. Wierz mi, że mało kto ma ochotę słuchać, jak Twój telefon płacze i błaga przez 10 minut głosem wiewiórki Alvina, żebyś go odebrał.

Nie wytłumaczysz swojemu rozmówcy planów architektonicznych, a o ważnych rozmowach zapomnij. Przyjemniej (i bardziej kulturalnie) będzie załatwić je twarzą w twarz. Nie wszystko, co masz do powiedzenia jest też skierowane do osób trzecich, a te często najbardziej nadstawiają uszu.

  1. Zawsze pamiętaj o przeproszeniu.

Skąd osoby znajdujące się wokół Ciebie mają wiedzieć, że używasz zestawu słuchawkowego?

  1. Szanuj czas innych.

Nie ma nic bardziej irytującego niż rozgadany rozmówca, którego ciężko jest się pozbyć. Pamiętaj, że osoba, do której dzwonisz może być aktualnie na spotkaniu służbowym albo jeść obiad z rodziną…

Nie pozwól, aby to małe pudełko trzymało Cię na smyczy. Ciesz się wolnym czasem. Jeśli rozmówcy bardzo zależy na rozmowie, zadzwoni ponownie trzy razy albo wyśle SMS.

Nie do przyjęcia jest prowadzenie rozmowy na temat pracy podczas urlopu!

  1. Znak zakazu używania komórki nie wisi w takich miejscach jak samolot, czy szpital bez konkretnego celu.

Jeśli jest możliwość zakłócenia działania aparatury, wyłącz grzecznie komórkę. Czy tak bardzo potrzebna Ci podczas godziny lotu, albo wizyty u chorej osoby?

Granica tolerancji dla telefonu komórkowego na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat przesunęła się proporcjonalnie do wzrostu popularności komórek. Szanujmy czas swój i innych i nie pozwólmy, żeby telefony zawładnęły naszym życiem. Nasi dziadkowie doskonale radzili sobie bez nich, więc i my czasem możemy.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.