Twórcy Angry Birds wypuścili grę bez reklam i mikropłatności. Tego się nie spodziewali

Twórcy Angry Birds wypuścili grę bez reklam i mikropłatności. Tego się nie spodziewali21.02.2023 15:49
To koniec pierwszej odsłony Angry Birds
Źródło zdjęć: © Pixabay

Czy zbudowanie rentownego biznesu na grach mobilnych bez reklam i mikrotransakcji jest jeszcze możliwe? Cóż, przypadek Angry Birds pokazuje, że nie jest to łatwe.

Przypomnijmy, że gra Angry Birds wylądowała na smartfonach w grudniu 2009 roku, błyskawicznie stając się międzynarodowym hitem. Marka szybko przerodziła się w potężną franczyzę obejmującą nie tylko gry na niemal wszystkie możliwe platformy, ale i komiksy, seriale czy nawet kinowe filmy.

Wściekłe ptaki doczekały się także wielu kontynuacji i spin-offów, w efekcie czego pierwsza wersja została usunięta ze sklepów w 2019 roku, tuż przed swoimi 10. urodzinami.

Jako że na Angry Birds wychowały się miliony graczy, studio Rovio postanowiło zagrać na ich sentymencie i 31 marca 2022 roku wypuściło pełny remake pierwszej odsłony. Produkcja o nazwie Rovio Classics: Angry Birds została zbudowana z użyciem nowszego silnika graficznego, a ponadto pozbawiona reklam i mikropłatności. Zamiast tego twórcy wycenili swój remake na symbolicznego dolara w USA i 5,79 zł w Polsce.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mimo znakomitych ocen graczy, Rovio Classics: Angry Birds trafi do kosza po niecałym roku

Studio Rovio ogłosiło, że już 23 lutego gra Rovio Classics: Angry Birds zostanie całkowicie usunięta ze Sklepu Play. Osoby, które do tego czasu zdążą pobrać ten tytuł, wciąż będą jednak mogły cieszyć się rozgrywką.

Co jest powodem tej decyzji? Wydawca zasłania się enigmatycznie "analizą przypadku biznesowego", co może wskazywać na to, że wypuszczenie płatnej gry bez reklam i mikropłatności okazało się całkowicie nieopłacalne.

Najsmutniejsze w tym wszystkim jest to, że Rovio Classics: Angry Birds jest aktualnie najlepiej ocenianą grą fińskiego studia na Androida. Średnia ocen w Sklepie Play to aż 4,7/5. Takim wynikiem nie może się poszczycić żadna z 16 pozostałych produkcji dewelopera.

Twórcy narzekać mogą jedynie na liczbę pobrań, która w Sklepie Play mieści się nieprecyzyjnie między 100 tys. a 500 tys. Nietrudno policzyć, że - uwzględniwszy 30-procentową prowizję Google'a - Rovio Classics: Angry Birds na Androida zarobiło przynajmniej 70 tys., ale nie więcej 350 tys. dolarów.

Aby zrozumieć, o jak marnych liczbach mowa, warto odnotować, że darmowe (choć nafaszerowane reklamami i mikropłatnościami) Angry Birds 2 przebiło w Google Play barierę 100 milionów pobrań, a w samym tylko 2022 roku Rovio zaraportowało 317,7 mln euro przychodów.

Możemy sobie narzekać na reklamy i mikropłatności, ale liczby nie kłamią - to na nich można sensownie zarobić. Jak widać, dla większości graczy nawet dolar wydany na pobranie wolnej od nich gry jest barierą nie do przeskoczenia.

Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.