UKE ostrzega: sprawdź cenę, zanim wyślesz SMS-a

UKE ostrzega: sprawdź cenę, zanim wyślesz SMS-a28.01.2011 21:00
UKE ostrzega: sprawdź koszt SMS-a zanim go wyślesz!
Kira Czarczyńska

Temat udziału w konkursach wymagających wysyłania SMS-ów, oraz przychodzących później rachunków na kilkadziesiąt czy nawet kilkaset złotych, wraca jak bumerang już od kilku lat. Często propozycję udziału w nich dostajemy również SMS-em, napisanym w taki sposób, żeby skłonić nas do odpowiedzi. Urząd Komunikacji Elektronicznej przypomina, jak sprawdzić, ile nas to będzie kosztować...

UKE i UOKiK wspólnie walczą z SMS-owymi naciągaczami. Na stronach Centrum Informacji Konsumenckiej zamieszczony został artykuł przypominający, jak szybko przeliczyć koszt wysłania SMS-a Premium Rate.

Szybki sposób na ocenę kosztów SMS-a

Jak zaznacza UKE, często podawana nam informacja o koszcie SMS jest nieprawdziwa. Zdarzają się również sytuacje, w których opłata za wiadomość jest pobierana, chociaż system informuje o braku możliwości realizacji usługi z przyczyn technicznych. W wielu przypadkach konsumenci o poniesionych kosztach dowiadują się dopiero z chwilą otrzymania rachunku za telefon, gdyż usługodawca celowo ukrył informację o prawdziwej cenie wysłania wiadomości.

Warto więc pamiętać:

  1. Wiadomości SMS wysłane na numery rozpoczynające się od cyfr 70 (np. 70325) kosztują mniej niż 1 zł.
  2. Numery rozpoczynające się od cyfr 71 będą kosztować ponad 1zł netto. Cyfra po siódemce oznacza koszt SMS-a netto, więc jeśli wyślemy wiadomość pod numer 75** - zapłacimy 5 zł plus VAT.
  3. Możemy się także spotkać z numerami rozpoczynającymi się od cyfry 9. W tym przypadku usługa będzie kosztować ponad 10 zł. Dwie cyfry po dziewiątce to cena SMS netto, czyli np. za wiadomość wysłaną na numer 920** zapłacimy 20 zł plus VAT.

Podane ceny są takie same zawsze, niezależnie od tego, z której korzystamy sieci, oraz jaka firma próbuje nas przekonać do wysłania SMS-a.

Jeśli nie sprawdzisz - zapłacisz, i to słono

Urząd Komunikacji Elektronicznej ciągle dostaje skargi użytkowników telefonów komórkowych, którzy padają ofiarą firm proponujących skorzystanie z usług w zamian za wysłanie wiadomości na numery SMS Premium. Wysłanie go może bowiem kosztować nawet ponad 40 zł, o czym przekonamy się dopiero przeglądając rachunek.

Oczywiście, nie chodzi o to, żeby w ogóle nie korzystać z płatności za pośrednictwem SMS. W wielu przypadkach jest to bardzo wygodny i przede wszystkim błyskawiczny sposób zakupu usługi - na przykład dostępu do płatnej części serwisu internetowego.

Zawsze jednak trzeba dokładnie sprawdzić - i to po numerze, bo informacje o kosztach mogą nie być prawdziwe - ile rzeczywiście zostanie nam doliczone do konta (lub, w przypadku usług pre-paid, ściągnięte z niego).

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.