Jeśli Apple jest w Polsce większy od Samsunga, to ja jestem szybszy niż Usain Bolt

Jeśli Apple jest w Polsce większy od Samsunga, to ja jestem szybszy niż Usain Bolt09.02.2021 18:29
iPhone 12 okazał się hitem, ale bez przesady

Czasami jestem i mogę to udowodnić. Tylko że to nie ma najmniejszego znaczenia.

Firma analityczna Canalys opublikowała nową porcję statystyk na temat smartfonów dostarczonych na polski rynek od października do grudnia 2020. Te wywołały niemałe poruszenie w branży.

Rynek smartfonów w Polsce w czwartym kwartale 2020: Samsung za Xiaomi i Apple'em

Według danych za końcówkę ubiegłego roku, trójka największych marek w Polsce to kolejno Xiaomi, Apple i Samsung.

Wysoka pozycja Xiaomi nie dziwi. Smartfony tej marki sprzedają się w Polsce jak ciepłe bułeczki, dzięki czemu w 2020 roku już wcześniej wyprzedzili Samsunga dwukrotnie.

Zaskakiwać może za to drugie miejsce Apple'a. Jak to możliwe, że drogie iPhone'y stały się popularniejsze od wszechobecnych samsungów?

Nałożyły się na siebie przynajmniej trzy okoliczności, dzięki którym Apple CHWILOWO wygrał w Polsce z Samsungiem

Po pierwsze - Apple jest jedyną firmą z TOP 5, która nie ma kalendarza wydawniczego równomiernie rozłożonego na cały rok. Nowa generacja smartfonów pojawia się raz w roku, kiedy to następuje sprzedażowy bum. A akurat iPhone 12 zadebiutował w październiku - na początku czwartego kwartału.

Po drugie - dane dotyczą egzemplarzy dostarczonych do sprzedawców, a nie klientów końcowych. W normalnych okolicznościach nie ma to wielkiego znaczenia, bo sklepy i operatorzy zamawiają tyle towaru, ile spodziewają się w najbliższym czasie sprzedać. Aktualnie nie mamy jednak normalnych okoliczności.

I tu przechodzimy do trzeciej okoliczności. Trwa pandemia, podczas której trzeba liczyć się z ewentualnością, że jakaś fabryka z dnia na dzień zostanie zamknięta, co odbije się na płynności dostaw. Przez problemy produkcyjne iPhone 12 trafił zresztą na rynek z wielotygodniowym poślizgiem.

Nie dziwi więc, że gdy pojawia się głośny produkt, sprzedawcy wolą zamówić więcej egzemplarzy i trzymać je w magazynach choćby do lata niż doprowadzić do sytuacji, w której w sklepach brakuje towaru. Jestem przekonany, że z tego bierze się wyjątkowo duży zastrzyk zamówień w czwartym kwartale.

Spójrzcie na sytuację z PlayStation 5, którego zakup graniczy z cudem. Myślicie, że gdyby sklepy miały taką możliwość, nie wolałyby zamówić większej liczby konsol niż są w stanie szybko sprzedaż niż teraz odprawiać klientów z kwitkiem?

Jeśli Apple jest w Polsce większy od Samsunga, to ja jestem szybszy niż Usain Bolt

Wielokrotnie powtarzałem na łamach Komórkomanii, że ocenianie wielkości marki na podstawie danych kwartalnych jest głupie. Każda firma planuje strategię sprzedaży na cały rok, więc i ocenianie skuteczności podjętych działań ma sens jedynie w kontekście całego roku.

To tak jakbym przebiegł się do sklepu w momencie, w którym Usain Bolt śpi i zbiera siły przed zawodami, po czym ogłosił, że pokonałem najszybszego człowieka na świecie.

Właśnie z tego typu sytuacją mamy do czynienia w tym momencie. Samsung swoje najważniejsze premiery (Galaxy S21 i seria Ax2) zaplanował na początek 2021, więc Apple wyprzedził go w momencie, w którym ten dopiero szykował się do biegu.

A gdy spojrzymy na cały rok, sytuacja Apple'a nie jest już aż tak kolorowa

Oto dane za pierwszy kwartał:

... drugi:

... i trzeci:

Fakty są takie, że przez 3/4 roku Apple zajmował nie drugą, lecz czwartą pozycję.

Zobacz także:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.