Jak przywrócić do życia zalany telefon?

Jak przywrócić do życia zalany telefon?22.06.2016 09:38
Marek Pruski

Co zrobić, gdy telefon wpadł do wody? Choć elektronika i woda raczej się nie lubią, z tego niemiłego spotkania można wyjść obronną ręką.

  1. Wyciągnij telefon z wody. Staraj się robić to w miarę ostrożnie, ale szybko. Im szybciej wyciągniesz telefon z wody, tym większa szansa na jego uratowanie.
  2. Jeśli telefon jeszcze się nie wyłączył, to ty go wyłącz. Jeśli odmawia posłuszeństwa – wyłącz go siłowo. (wyciągając baterię lub przytrzymując przycisk zasilania lub odpowiednią dla danego modelu kombinację przycisków).
  3. Wyciągnij baterię (o ile jest to możliwe).
  4. Wyciągnij kartę SIM, kartę pamięci. Dane na nich zapisane, mogą być nawet ważniejsze od samego telefonu. Jeśli dłużej zostaną w urządzeniu, one także mogą ulec zniszczeniu.
  5. Połóż telefon na papierowym ręczniku lub innej suchej i miękkiej tkaninie.
  6. Przetrzyj telefon i usuń możliwie jak najwięcej wilgoci. Uważaj jednak, by zbytnio nie poruszać telefonem. Woda, która znajduje się w środku może się przemieścić i wyrządzić kolejne szkody. Dla telefonów z otwieraną tylną klapką, można użyć ścierki lekko nasączonej wysokoprocentowym alkoholem (wódka/spirytus). Nie używaj do tego celu suszarki - może to przyspieszyć powstanie korozji na ważnych podzespołach.
  7. Odstaw telefon najlepiej na ok. 72 godziny. Nawet jeśli wcześniej telefon wcześniej się włączy i będzie działał sprawnie, znajdująca się w środku woda może narobić szkód nawet po kilku dniach.
  8. Zanim sprawdzisz, czy telefon działa, warto sprawdzić wskaźnik LCI (Liquid Contact Indicator). Pozwala on sprawdzić, czy elementy w telefonie uległy zalaniu. Wskaźnik LCI znajduje się w większości telefonów i - w zależności od konstrukcji - jest umieszczony pod klapką, pod gniazdem karty SIM lub w gniazdach jack czy USB.Jest to zazwyczaj biały prostokąt lub kółko. Jeśli pozostaje białe, to wszystko jest w porządku. Jeśli jednak przybiera kolor różowy czy czerwony – telefon uległ zalaniu. Standardowa naprawa gwarancyjna nie obejmuje zalania telefonu (chyba że nie spełnił on norm odporności IP), ale dodatkowe pakiety wykupione np. u operatora mogą taką ochronę gwarantować.
  9. Włącz telefon (bez karty SIM i SD) i sprawdź, czy działa. Jeśli po kilku godzinach działania nic mu nie jest, możesz włożyć karty SIM i SD.
  10. Sprawdź dokładnie, czy wszystko działa. Zwróć szczególną uwagę na głośniki i porty USB i Jack. Podczas pierwszego ładowania, sprawdzaj temperaturę telefonu i ewentualne dźwięki, które z siebie wydaje.

Jest wiele sposobów na to, by przywrócić urządzeniu normalne działanie po kontakcie z wodą. Uratowanie telefonu po zalaniu to tak naprawdę loteria – albo nam się uda, albo nie. Jeśli jednak chcemy zwiększyć swoje szanse, trzeba działać szybko i być przy tym w miarę delikatnym.

Jest też kilka rzeczy, których robić nie należy.

  • Nie poruszaj zbyt dużo zalanym telefonem
  • Nie podłączaj zalanego telefonu do komputera
  • Nie podłączaj zalanego telefonu do ładowania
  • Nie zostawiaj zalanego telefonu w słońcu
  • Nie okłamuj serwisanta, jeśli zdecydujesz się na oddanie telefonu do serwisu.

A co gdy telefon po zalaniu nie chce działać?

Wtedy jedyna opcja to oddanie go do serwisu. Tam poddaje się takie urządzenie procesom chemicznym i fizycznym, które mają wyczyścić płytę główną i inne elementy. Koszt takiej usługi jest różny i zależy od wielu czynników.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.