Zamówiła telefon Huaweia w sieci Play. Ma do operatora żal

Zamówiła telefon Huaweia w sieci Play. Ma do operatora żal25.02.2021 13:23
Huawei P40 lite E to jeden z wielu smartfonów pozbawionych usług Google'a

Z uwagi na amerykańskie restrykcje, nowsze smartfony Huaweia pozbawione są aplikacji Google'a, w tym Sklepu Play, Chrome'a, Gmaila, Map czy płatności Google Pay. Wciąż nie wszyscy konsumenci są tego świadomi.

Jak wynika ze styczniowego badania Mediapanel, z usług Google'a korzysta w Polsce ponad 89 proc. użytkowników smartfonów. Brak swobodnego dostępu do nich jest więc problemem, o którym klienci woleliby zapewne przed zakupem usłyszeć. Okazuje się jednak, że sprzedawcy nie zawsze się do tego kwapią.

Napisała do nas pani Magda, której polecono telefon Huaweia w sieci Play

Pani Magda, emerytka z Warszawy, przeprowadziła ostatnio rozmowę z konsultantem sieci Play w sprawie przedłużenia umowy i wyboru nowego smartfonu. Dotychczas używała telefonu Samsunga z Androidem.

  • To była obsługa przez telefon w Warszawie. Rozmawiałam z osobą młodą, która była bardzo miła i wszystko mi przedstawiła. Natomiast nie było ani słowa o tym, że nie ma takich usług (Google'a - dop. red.). A sama sugerowałam, że potrzebuję telefonu prostego w obsłudze - mówi pani Magda.

Konsultant miał polecić smartfon Huawei P40 lite E w - jak twierdził - promocyjnej cenie 1 zł. I tu pojawia się pytanie, czy urządzenie pozbawione Sklepu Play i innych aplikacji, do których wielu użytkowników smartfonów zdążyło się przyzwyczaić, możemy uznać za prosty w obsłudze telefon dla emerytki. Pani Magda twierdzi, że nie.

  • Telefon był zamówiony z umową kurierem. Po rozmowie przypomniałam sobie, że ktoś z rodziny miał problem z nowym smartfonem Huawei. Zadzwoniłam do tej osoby i gdy dowiedziałam się, że nie będę miała przeglądarki Google Chrome i Gmaila, odmówiłam odebrania przesyłki od kuriera. Nie robił problemu - usłyszałem od mojej rozmówczyni.

Oczywiście w przypadku zakupów online klient i tak może zwrócić produkt w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. Pani Magda zaznaczyła, że została o tym poinformowana. Mimo wszystko ma jednak żal do operatora za to, że nie przekazał jej jasnej informacji o niedogodności jaką jest brak dostępu do popularnych aplikacji.

Sprawdziłem, jak operatorzy promują smartfony Huaweia na swoich stronach

Problem pani Magdy dotyczy rozmowy z konsultantem. Czy jednak osoby zamawiające smartfon online także muszą zachować czujność? Sprawdziłem.

Tak wygląda karta produktowa smartfonu Huaweia na stronie sieci Play:

W opisie produktu znalazła się informacja, że telefon ma Androida, więc "użytkownicy nie muszą zmieniać swoich przyzwyczajeń". Dopiero niżej, drobniejszym drukiem, zapisana jest adnotacja o braku "usług Google Mobile Services", bez większych szczegółów.

Jak to wygląda u innych operatorów? Tutaj strona Orange:

W przypadku pomarańczowego operatora "brak preinstalowanych usług Google" wyszczególniony jest jako pierwsza cecha produktu.

A oto strona sieci Plus:

Jeśli chodzi o grę w otwarte karty, mamy faworyta. Plus już na samym wstępie opisu nie tylko wspomina o braku usług GMS, ale i dokładnie opisuje wiążące się z tym konsekwencje.

T-Mobile smartfonów Huaweia nie ma aktualnie w swojej ofercie w ogóle.

Play: "Każdy klient ma możliwość przetestowania urządzenia"

Poprosiłem sieć Play o komentarz w tej sprawie. Przede wszystkim interesowało mnie to, czy firma wprowadziła jakieś wytyczne dla konsultantów, by ci mieli obowiązek informowania klientów o tym, że nowe smartfony nie mają usług Google'a. Oto oświadczenie, które otrzymałem:

Play:

Zarówno na stronie internetowej jak i w salonach Play przy smartfonach Huawei znajdują się informacje o braku dostępu do Google Play Services. Podczas kupowania sprzętu telefonicznie nasi konsultanci najczęściej informują o tym klientów, choć nie jest to ich obowiązkiem. Podczas zbierania informacji o potrzebach klienta starają się doradzić w taki sposób, aby wybrane urządzenie jak najlepiej spełniało oczekiwania kupujących.

Zbieramy doświadczenia naszych konsultantów, dzięki którym możemy wypracować odpowiednią politykę informowania o Huawei Mobile Services. Dodatkowo warto też przypomnieć, że klienci przy zakupie na odległość mają prawo w ciągu 14 dni odstąpić od umowy zawieranej w ten sposób, co też daje możliwość przetestowania urządzenia i podjęcia decyzji o jego zatrzymaniu bądź zwrocie.

W opisywanym przypadku mamy do czynienia z sytuacją klientki, która nie sprawdziła telefonu osobiście (nie odbierając nawet przesyłki od kuriera) i oceniła urządzenie bazując wyłącznie na opinii osoby trzeciej. Nie miała w związku z tym okazji przekonać się, czy ten model byłby dla niej odpowiedni i czy jest faktycznie "prosty w obsłudze", czy też nie.

Imię bohaterki artykułu zostało zmienione na jej prośbę.

Zobacz także:

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.