Zmiany prawa: większa kontrola dostępu do billingów i zaostrzenie kar za gadanie podczas prowadzenia samochodu

Zmiany prawa: większa kontrola dostępu do billingów i zaostrzenie kar za gadanie podczas prowadzenia samochodu07.04.2012 14:30
Większe kary za rozmowę w czasie prowadzenia (fot.: sxc.hu)
Kira Czarczyńska

Temat tylko luźno związany ze świętami, ale jednak - wielu z nas bowiem ostatni dzień wolny spędzi w samochodzie, wracając od rodziny do domu. Wszyscy wiemy: rozmawianie przez telefon podczas jazdy jest niebezpieczne. Wielu jednak i tak to robi. Może zaostrzenie przepisów będzie lepszym argumentem niż dbałość o swoje życie?

Prowadzisz i gadasz? Pięć punktów karnych

Już od maja zmienić się mają przepisy dotyczące kierowców, którzy z pominięciem rozsądku łapią za telefon podczas prowadzenia samochodu. Dotąd groził im wyłącznie mandat.

Teraz rozmowa przez telefon komórkowy, bez użycia zestawu słuchawkowego czy głośnomówiącego, kosztować będzie nie tylko gotówkę, ale też pięć punktów karnych.

Rozporządzenie zostało dopiero podpisane (4 kwietnia 2012 r.). Przepisy wejdą w życie z początkiem maja, warto więc zacząć się już przyzwyczajać do bardziej stanowczego zakazu korzystania z komórki za kółkiem. Jest też chwila na zakup odpowiednich zestawów, pozwalających legalnie i zgodnie z rozporządzeniem zamienić w samochodzie kilka słów przez telefon.

Kto i jak będzie mógł sprawdzać billingi

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji postanowiło zająć się problemem nie do końca dobrze określonych zasad dostępu do naszych billingów. W efekcie nie tylko są one przechowywane przez operatorów bardzo długo, bo aż 2 lata - ale także co roku liczba zapytań do operatorów rośnie, i obecnie wynosi sporo ponad 1,8 miliona! Dużo, prawda?

Nowelizacja prawa telekomunikacyjnego, która w maju trafić ma pod obrady parlamentu, przewiduje spore zmiany:

  • skrócenie okresu przechowywania danych z 2 lat do 12 miesięcy;
  • zwiększenie kontroli nad dostępem uprawnionych służb do billingów;
  • rozliczanie służb z dostępu do billingów.

Jak stwierdził bowiem Michał Boni, minister administracji i cyfryzacji - liczba zapytań do operatorów bardzo szybko wzrasta, mimo że wcale nie towarzyszy jej gwałtowny wzrost przestępczości. Zjawisko jest więc niepokojące i wymaga zdecydowanych kroków.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.