Zuckerberg chce powtórzyć sukces iPhone'a. Nad nowym gadżetem pracuje 18 000 osób

Zuckerberg chce powtórzyć sukces iPhone'a. Nad nowym gadżetem pracuje 18 000 osób15.04.2022 16:28

Meta (do niedawna znana jako Facebook) ma plan na przełamanie duopolu Google'a i Apple'a na rynku urządzeń mobilnych. W nową platformę inwestowane są miliardy dolarów.

Nazwa właściciela największego na świecie serwisu społecznościowego została zmieniona z Facebook na Meta, co ma podkreślić jego wysiłek w budowę tzw. metawersum. Rozbudowana platforma rozszerzonej rzeczywistości ma być dla Zuckerberga absolutnym priorytetem.

Meta nie ukrywa, że pracuje w pocie czoła nad okularami AR, ale póki co karmi nas głównie wizualizacjami. Szczegóły techniczne czy - przede wszystkim - planowaną datę premiery firma utrzymuje w tajemnicy. A przynajmniej się stara.

Serwis The Verge opublikował obszerny materiał na temat nadchodzących okularów, bazujący na rozmowach z osobami, które pracują lub pracowały nad tym projektem.

Okulary Mety mają docelowo powtórzyć sukces iPhone'a. Jakie będą?

Plan Zuckerberga zakłada ponoć, że nadchodzące okulary pozwolą wyrwać się spod panowania firm Google i Apple, które dyktują warunki na rynku mobilnym. W związku z tym już pierwsza generacja ma być całkowicie autonomiczna, by mogła zastąpić telefon.

Nadchodzące okulary mają mieć:

  • \społecznie akceptowane wzornictwo;
  • wyświetlacze 3D o dużym polu widzenia;
  • funkcję śledzenia gałek ocznych;
  • wbudowaną kamerę;
  • głośniki stereo;
  • specjalny kontroler wielkości smartfonu.

Do realizacji tego celu droga jeszcze daleka. Aktualne prototypy ponoć są toporne (mają przypominać okulary Clarka Kenta), ważą 100 gramów (4 razy więcej niż typowe okulary) i działają na jednym ładowaniu 4 godziny.

Gaming in the metaverse

Przeszkód technologicznych do pokonania jest więc sporo, ale Meta nie szczędzi środków. Dział sprzętu i oprogramowania AR ma aktualnie zatrudniać ponad 18 000 osób. Zuckerberg - mający ponoć ambicję, by jego gadżet powtórzył sukces iPhone'a - pompuje w projekt miliardy dolarów i już teraz zapowiada zwiększenie wydatków w kolejnych latach.

Meta chce wprowadzić autonomiczne okulary AR w 2024 roku. Pod koniec dekady mają stać się hitem

Aktualny harmonogram wygląda ponoć tak:

  • 2024 - pierwsza generacja, skierowana głównie do programistów i entuzjastów technologii;
  • 2026 - druga generacja o niższej wadze i bardziej nowoczesnym wzornictwie;
  • 2028 - trzecia generacja.

Wcześniej Meta może wprowadzić na rynek prostszą wersję okularów, które będą łączyć się ze smartfonem i służyć głównie do wyświetlania powiadomień.

Zuckerberg wierzy, że pod koniec dekady Meta będzie sprzedawać dziesiątki milionów okularów.

Osoby pracujące nad metawersum podkreślają jednak, że terminy są płynne. Celów postawionych na rok 2024 być może nie uda się zrealizować.

W przyszłości okulary AR mogą być kontrolowane myślami

W przypadku pierwszej generacji do wprowadzenia tekstu i wykonywania innych wymagającej dużej precyzji operacji wykorzystywany ma być kieszonkowy kontroler. W przyszłości rolę kontrolera ma jednak pełnić... mózg.

W 2019 roku Meta przejęła firmę CTRL-Labs. Pracuje ona nad zakładaną na rękę opaską, która ma dekodować neurony przekazywane do mięśni i działać jak "fantomowa kończyna". Wykonywanie dowolnych operacji w wirtualnym środowisku ma być dzięki temu równie łatwe jak zaciśnięcie pięści.

Work in the metaverse

Zuckerberg jest jednak świadomy, że budowa i rozwój metawersum to plan na dekady. Wiele osób twierdzi, że rozszerzona rzeczywistość w ciągu kilkunastu lat może zastąpić wszystkie wyświetlacze i urządzenia komputerowe, z których aktualnie korzystamy.

Zobacz również:

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.