UKE o przenoszeniu numerów - wyniki kontroli
Już ładne parę miesięcy działa ustawa nakazująca operatorom telefonii komórkowej znaczne skrócenie czasu przenoszenia numerów telefonów pomiędzy sieciami. Co z tego jednak, skoro teoria sobie, a praktyka wygląda tak, jak zwykle?
02.11.2009 | aktual.: 02.11.2009 15:05
Najgorzej wypadał w tej kwestii Polkomtel - ale oczywiście kontrola Urzędu Komunikacji Elektronicznej trafiła się wszystkim. Trwała od 2 do 14 października, a efekty w postaci raportu UKE poznaliśmy tuż przed weekendem.
Już ładne parę miesięcy działa ustawa nakazująca operatorom telefonii komórkowej znaczne skrócenie czasu przenoszenia numerów telefonów pomiędzy sieciami. Co z tego jednak, skoro teoria sobie, a praktyka wygląda tak, jak zwykle?
Najgorzej wypadał w tej kwestii Polkomtel - ale oczywiście kontrola Urzędu Komunikacji Elektronicznej trafiła się wszystkim. Trwała od 2 do 14 października, a efekty w postaci raportu UKE poznaliśmy tuż przed weekendem.
Z tego, co możemy przeczytać na stronach Urzędu Komunikacji:
Na podstawie przeprowadzonych na przełomie lipca i sierpnia bieżącego roku kontroli w Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o. o., Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel Sp. z o.o. oraz P4 Sp. z o.o. stwierdzono, że wyżej wymienieni operatorzy od dnia 6 lipca 2009 r. realizowali uprawnienia abonentów i użytkowników końcowych do przeniesienia numeru. Incydentalne przypadki nieprawidłowości były niezwłocznie wyjaśniane w relacjach międzyoperatorskich.
Trochę inaczej wyszło z Plusem:
W dniu 6 lipca 2009 r., to jest w dniu wejścia w życie ww. rozporządzenia, Polkomtel SA złożył wniosek o zawieszenie realizacji uprawnienia abonentów i użytkowników usługi przedpłaconej do przeniesienia przydzielonego numeru przy zmianie dostawcy usług. [...] W dniu 17 sierpnia 2009 r. Polkomtel SA otrzymał decyzję Prezesa UKE z dnia 31 lipca 2009 r. odmawiającą zawieszenia realizacji uprawnienia abonentów i użytkowników usługi przedpłaconej do przeniesienia przydzielonego numeru przy zmianie dostawcy usług.
Plusowi udało się więc co prawda termin skrócenia czasu przenoszenia numeru nieco przesunąć, musiał jednak i tak dostosować się do przepisów - tak, jak i pozostali operatorzy.
A jak sytuacja wyglądała pod koniec prowadzonej kontroli?
Cóż, zdaniem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, na chwilę obecną obowiązek, który wprowadziło rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych w dniu 6 lipca 2009r. - jest przez operatorów komórkowych realizowany.
UKE zaprasza jednak do zgłaszania ewentualnych problemów w realizacji tego obowiązku:
Prezes UKE postanowił wydać zalecenia pokontrolne wzywające Polkomtel do usunięcia stwierdzonych naruszeń, całkowitego wyeliminowania opóźnień oraz ponowić kontrolę w przyszłości, aby sprawdzić ich wykonanie. Zachęcamy abonentów do dzielenia się z UKE informacjami o funkcjonowaniu usługi.
Nie pozostaje mi nic innego jak poprzeć tą sugestię...