Nvidia Tegra trafi do Windows Phone'ów! Kiedy pojawi się Tegra 4?

Nvidia Tegra trafi do Windows Phone'ów! Kiedy pojawi się Tegra 4?

Nvidia Tegra 3 (fot. nvidia)
Nvidia Tegra 3 (fot. nvidia)
Mateusz Żołyniak
19.05.2012 14:00, aktualizacja: 19.05.2012 16:00

O tym, że Windows Phone 8 dołączy do wyścigu zbrojeń producentów i pozwoli na tworzenie jeszcze mocniejszych smartfonów, pisałem dawno temu. Im bliżej do premiery nowego systemu Microsoftu, tym więcej ciekawych informacji pojawia się w Sieci. Dzięki najnowszym wiadomo, że nadchodzące Windows Phone będą oparte również na układach Nvidia Tegra.

O tym, że Windows Phone 8 dołączy do wyścigu zbrojeń producentów i pozwoli na tworzenie jeszcze mocniejszych smartfonów, pisałem dawno temu. Im bliżej do premiery nowego systemu Microsoftu, tym więcej ciekawych informacji pojawia się w Sieci. Dzięki najnowszym wiadomo, że nadchodzące Windows Phone będą oparte również na układach Nvidia Tegra.

Serwis Windows Phone Italy dotarł do roadmapy Nvidii, z której wynika, że nowa generacja układów Tegra pojawi się w tabletach z Windows RT oraz Windows Phone'ach. W przypadku telefonów chodzi oczywiście o nadchodzące urządzenia z wersją systemu o kodowej nazwie Apollo (WP8), które na rynku zadebiutują w październiku tego roku.

Jeszcze nie wiadomo, którzy producenci sięgną po układ Nvidii, ale wiele mówi się o HTC i Acerze. Wątpię, aby chipset wykorzystała Nokia, która jakiś czas temu podpisała umowę z ST-Ericsson. Na jej mocy Finowie w smartfonach i tabletach z systemem Microsoftu będą wykorzystywać układy z serii NovaThor (obok Snapdragonów Qualcomma).

Roadmapa rozwoju platformy Nvidia Tegra
Roadmapa rozwoju platformy Nvidia Tegra

Z zamieszczonej wyżej mapy wynika, że Nvidia w tym roku zaprezentuje Tegrę 3+. Według części zachodnich serwisów technologicznych chipset ten na rynku ma pojawić się pod inną nazwą i zapewni wyższą wydajność niż obecny Project Kal-El. Producent niedawno potwierdził, że w drugiej połowie roku pojawi się Tegra 3 z obsługą modułów LTE (nie Icery, a zewnętrznych dostawców). Stawiałbym więc na to, że Tegra 3+ to nic innego jak wersja układu znanego choćby z One X, ale wzbogacona o łączność LTE.

Ciekawiej zapowiadają się dwa kolejne układy, czyli Project Wayne oraz Project Grey. Pierwszy z nich trafi do urządzeń opartych na Androidzie i będzie pierwszym układem ARM Nvidii wykorzystującym rdzenie Cortex-A15. Wayne ma mieć cztery rdzenie Cortex-A15 MPCore wykonane w procesie 28 nm HPL (high performance low power), dodatkowy rdzeń Companion Core, nowy GPU GeForce z obsługą Directx 11+, OpenGL 4.X i PhysX oraz wbudowany moduł Icera LTE. Układ powinien zostać zaprezentowany w pierwszym kwartale 2013 roku i, jak wspomniałem, na razie nie pojawi się w Windows Phone'ach.

Urządzenia z systemami Microsoftu mają wykorzystywać Project Grey, czyli mocno ulepszoną wersją Tegry 3. Chipset bazuje bowiem na czterech rdzeniach Cortex-A9, Companion Core oraz GPU znanym już z Project Kal-El. W odróżnieniu od poprzednika rdzenie wykonane będą w technologii 28 nm HPM, a układ w standardzie wyposażony będzie w moduł Icera LTE100/HSPA42.

Dzięki zastosowaniu nowego procesu technologicznego ma być nie tylko bardziej wydajny, ale również będzie pobierał mniej energii oraz wydzielał zdecydowanie mniej ciepła od Tegry 3. Chipset w pierwszych urządzeniach może pojawić się już pod koniec tego roku, co pokrywałoby się z wprowadzeniem do sprzedaży smartfonów z WP8 i tabletów z Windows RT.

W jednym z tekstów o Windows Phone 8 wspominałem, że system ma wnieść obsługę ekranów o rozdzielczości 720p, ulepszonych modułów łączności (WiFi a/b/g/n, Bluetooth 3.0/4.0 czy GPS/GLNSS) oraz nowych układów ARM, w tym czterordzeniowych. Dzięki temu urządzenia z systemem Microsoftu mają być bardziej konkurencyjne na tle kolejnych generacji Androidów.

Obecne high-endowe Lumia 800/900 i Titan/Titan II przegrywają marketingowo i nie są w stanie nawiązać prawdziwej walki z Galaxy Note, HTC One X czy nadchodzącym Galaxy S III. Trudno bowiem wymagać, aby klienci skuszeni sloganami marketingowymi sięgali po jednordzeniową Lumię z ekranem WVGA, kiedy na rynku dostępne są czterordzeniowe potwory z najnowszymi wyświetlaczami HD. Nawet doskonała optymalizacja i niezawodność mobilnych okienek czy autorskie rozwiązania Nokii (darmowa nawigacja, Radio Mix, Nokia TV) nie są żadnym argumentem...

WP8 (fot. pockethacks.com)
WP8 (fot. pockethacks.com)

Dzięki wykorzystaniu takich układów jak Project Grey deweloperzy aplikacji - szczególnie gier - mają otrzymać większe możliwości. Z wykorzystaniem XNA framework mają powstawać tytuły z powalającą grafiką, mogące śmiało konkurować z tymi z iOS. Wiele mówi się również o zapowiadanej od dawna rozszerzonej integracji z Xboxem, które pozwoli nie tylko zarządzać wirtualnym awatarem i grać w wybrane tytuły ze znajomymi, ale również da możliwość odpalania na smartfonach gier pisanych pod PC lub Xboxa 360 (lub ich dedykowanych telefonom wersji).

Wbrew temu, co twierdzi wielu użytkowników, gry na obecne Windows Phone'y wcale nie zachwycają grafiką czy grywalnością, a większość to porty (wzbogacone o integrację z kontem Live) tytułów znanych już z iOS czy Androida. Są oczywiście takie smaczki jak Kinectimals czy The Harvest, ale do poziomu iOS brakuje wiele i bez mocniejszego hardware'u Microsoftowi nie uda się dogonić konkurencji.

Biorąc pod uwagę to, że Microsoft przy okazji tworzenia Windows RT i Windows Phone 8 nawiązał współpracę nie tylko z Qualcommem, ale też z Nvidią, Texas Instruments, ST-Ericssonem czy Samsungiem, można obawiać się fragmentacji mobilnych okienek, jak stało się to w Androidzie.

Gdy patrzę na budowę nowych Windowsów, wydaje mi się, że gigant z Redmond jest świadomy tego problemu i tak przygotował cały OS i narzędzia dla deweloperów, że pisanie aplikacji będzie niezależne od użytego układu ARM. Dotyczy to nie tylko aplikacji Metro, ale przede wszystkim gier pisanych we wspomnianym XNA.

Pewne jest to, że w październiku okaże się, na co naprawdę stać Windows Phone'a, i przekonamy się, czy będzie w stanie realnie zagrozić Androidowi i iOS. Drugą niewiadomą pozostaje kwestia aktualizacji obecnych smartfonów do WP8, ale moje zdanie na ten temat już znacie.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)