5G Ready? Taką żenadę mógł odwalić tylko Play

5G Ready? Taką żenadę mógł odwalić tylko Play04.03.2019 13:37

Gdybym mógł obstawić, który polski operator jako pierwszy zacznie stosować marketingową ściemę wokół sieci 5G, byłby to najłatwiej wygrany zakład w moim życiu.

Rok 2011. Fioletowy operator rusza z głośną kampanią "4G w Play", której twarzą zostaje Kuba Wojewódzki.

testujsmartfona.pl - Kuba_you_tube

Szybko okazało się, że Play zastosował marketingową ściemę. Operator wykorzystał fakt, że organy regulacyjne nie sprecyzowały, co wolno, a czego nie wolno nazywać siecią 4G. Choć nieformalnie określenie to było zarezerwowane dla standardu LTE, Play w taki sposób nazwał technologię HSPA+, będącą de facto jedynie rozwinięciem sieci 3G.

Dwa lata później, we wrześniu 2013, Play zaprosił mnie na testy 4G w Toruniu. Tym razem prawdziwego 4G. Aby odróżnić nowy standard od starego, przedstawiciele sieci konsekwentnie używali określenia "4G LTE", co - nie ukrywajmy - było dość żenujące. Miałem zresztą wrażenie, że doskonale zdawali sobie z tego sprawę. Zanim przejdziemy dalej wyjaśnijmy sobie, co czeka nas po 4G.

Co to jest 5G?

5G to sieć nowej generacji działającej w obecnych pasmach LTE oraz w częstotliwościach milimetrowych. Ma zapewnić bardzo duże transfery i minimalne opóźnienia. Sieć 5G znajdzie wykorzystanie nie tylko w dziedzinie smartfonów, ale także urządzeń IoT czy pojazdów autonomicznych. Z przyczyn technicznych wymaga gęstszego rozmieszczenia nadajników.

5G Ready w sieci Play, czyli historia lubi się powtarzać

Przed weekendem Play pochwalił się technologią 5G Ready. Czym jest 5G Ready? Cóż, tym, co wymyślili sobie marketingowcy sieci, gdyż taki termin nie został zaakceptowany przez żadne organy regulacyjne związane z siecią 5G.

Play używa terminu 5G Ready do wyróżniania tych nadajników, które wykorzystują MIMO 4×4, agregację pasm, modulację 256 QAM, synchronizacja fazy oraz Cloud Air. W wielkim skrócie - technologie przyspieszające transfer danych w sieci LTE.

Sam Play tłumaczy na swojej stronie, że "sieć 5G READY to zaawansowana sieć LTE-A, gotowa na obsłużenie technologii 5G w przyszłości".

Anteny 5G Ready (stanowiące jedynie część wszystkich nadajników Playa) spełniają po prostu założenia standardu LTE-Advanced. Jak sama nazwa wskazuje, to tylko udoskonalenie LTE. Choć skok jakościowy względem "zwykłego LTE" faktycznie jest zauważalny, do 5G jeszcze długa droga.

Sieć Orange odpowiada

Wojtek Jabczyński, rzecznik sieci Orange, w reakcji na start kampanii Playa opublikował na swoim blogu wpis, zatytułowany wymownie "Ściema roku jest nieśmiertelna, czyli czekoladopodobne >>5G Ready<<".

Do tego tekstu odniósł się Marcin Gruszka z Playa. "Nie wiem co tutaj jest produktem czekoladopodobnym? To, że jesteśmy lepsi też w komunikacji?" - odpowiada rzecznik prasowy sieci.

Widzicie - Play nawet specjalnie nie kryje się z tym, że 5G Ready to jedynie kwestia komunikacji. Ot sieć znalazła sposób, by istniejące już rozwiązania wrzucić do marketingowego wagonika z napisem "5G".

Operator oczywiście nie kłamie wprost, bo "5G Ready" to nie to samo co "5G". Chyba nikt nie ma jednak wątpliwości, że to przemyślana manipulacja, by mniej świadomi konsumenci mieli wrażenie, że Play ma już sieć nowej generacji.

Stany Zjednoczone już ten temat przerabiały

Przed kilkoma tygodniami amerykański operator AT&T zaczął nazywać technologię LTE-A "5G Evolution". Sieć tak bardzo zapędziła się w marketingowym ściemnianiu, że zaktualizowała oprogramowanie wybranych telefonów; przy wskaźniku zasięgu wyświetlają one teraz ikonkę "5G E".

AT&T zostało zmieszane z błotem przez konkurencyjnych operatorów, serwisy branżowe oraz co bardziej świadomych klientów. Nietrudno było więc się domyślić, że w Polsce efekt będzie podobny.

Żenada. Po prostu żenada.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.